صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۷

آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال

رونمایی از ذهن برنــــده

 

مهری رنجبر
روزنامه نگار

سرانجام کمیته فنی فدراسیون والیبال در آخرین جلسه، از بین گزینه‌های فدراسیون، دو مربی نزدیک به نیمکت تیم ملی را انتخاب کردند. فدراسیون والیبال بعد از اینکه سری قبل رودست خورد و گزینه اصلی سرمربیگری تیم ملی را با سمپاشی بعضی‌ها از دست داد، این بار در سکوت کامل کار را جلو برد. بدون اینکه اسمی از 5 گزینه مدنظرش رسانه‌ای شود. کاملاً چراغ خاموش. هر چند وحید مرادی سرپرست فدراسیون اصطلاح چراغ خاموش را قبول نداشت. سرپرست فدراسیون بدون هیاهو اطلاعات کامل و گزارش مذاکره‌اش با گزینه‌ها را به اعضای کمیته فنی داد تا آنها بعد از بررسی در جلسه کمیته فنی، درباره بهترین گزینه به توافق برسند. البته اعضای کمیته فنی هم برخلاف قبل مهر سکوت به لب‌هایشان زدند و تا به امروز با اینکه دو گزینه را شایسته حضور روی نیمکت تیم ملی والیبال دانستند اما تا قرارداد نهایی، اسم آنها را محفوظ نگه داشته‌اند.
با این شرایط حالا مانده تا وحید مرادی قسمت دوم مأموریتش، یعنی سفر و مذاکره رو در رو و امضای قرارداد را انجام دهد. نکته جالب اینکه دلالانی که خیلی دوست داشتند پیاتزا سرمربی تیم ملی ایران شود، بعد از تصمیم کمیته فنی و تمام شدن قصه حضور مربی ایتالیایی باز هم ناامید نشدند و جور دیگری دست به کار شدند تا پیاتزا را به فدراسیون تحمیل کنند. آن هم با طرح اینکه قرار است او بعد از بازی‌های لیگ ملت‌ها سرمربی تیم ملی والیبال شود. هر چند که وحید مرادی آب پاکی را روی دست آنها ریخت. وقتی گفت: «روبرتو پیاتزا تا پایان لیگ ملت‌های والیبال با هلند قرارداد دارد و بعضی گمانه‌زنی‌ها برای اینکه او می‌تواند با هلند فسخ کند واقعیت ندارد و حضور او در تیم ملی والیبال ایران منتفی است.»
 
 ذهن برنده، فاکتور مهم سرمربی تیم ملی
وحید مرادی، سرپرست فدراسیون والیبال در جلسه شورای فنی که یکشنبه هفته جاری برگزار شد صحبت‌هایی کرد که می‌تواند نشان دهنده نقشه راه این فدراسیون در انتخاب سرمربی تیم ملی باشد.
او با اعلام مذاکره مجدد با برخی از گزینه‌های گذشته و آغاز مذاکرات با تعدادی گزینه جدید، اظهار داشت: «در این مدت با بیش از هشت مربی خارجی جلسات آنلاین داشتیم و در خصوص شرایط همکاری و برنامه‌های آنها گفت‌وگو کردیم. در پایان با پنج گزینه تقریباً به توافق نهایی رسیدیم که هر کدام شرایط خاص خود را اعلام کردند. شرایط جامعه و علاقه‌مندان به والیبال به گونه‌ای است که در برهه کنونی انتخاب یک مربی خارجی خوب به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و فدراسیون در طول این مدت تمام تلاش خود را برای جذب بهترین گزینه ممکن انجام می‌دهد. سعی داریم در حد توان بهترین گزینه را برای تیم ملی انتخاب کنیم تا جایی که برای لورنزتی پیشنهاد قابل توجه و چند برابری اعلام کردیم، ولی متأسفانه به دلایل شخصی نتوانست به ایران بیاید ولی بشدت علاقه‌مند بود. اولویت فدراسیون والیبال ذهن برنده است. کسی را سرمربی تیم ملی والیبال ایران خواهیم کرد که معتقد باشد والیبال ایران می‌تواند در المپیک ۲۰۲۴ حضور داشته باشد. المپیک پاریس مطالبه و حق مردم ایران است و باید از کوچکترین فرصت‌ها استفاده کنیم. تیمی تشکیل خواهیم داد تا برای حضور در المپیک پاریس بجنگد. به دنبال مربی‌ای با ذهن برنده هستیم. با پنج گزینه به مرحله نهایی مذاکرات رسیدیم که همه آنها شانس خوبی برای حضور ایران در المپیک پاریس قائل بودند و برای قبول این مسئولیت آماده جنگیدن هستند.»
با این حساب همین روزها انتظار والیبالی‌ها تمام می‌شود و فدراسیون از سرمربی تیم ملی رونمایی می‌کند. سرمربی که به گفته سرپرست فدراسیون مهم‌ترین شاخصه‌اش ذهن برنده است.

به زودی سرمربی تیم ملی معرفی می‌شود
محمود افشاردوست سخنگوی کمیته فنی والیبال، از تأیید دو گزینه برای سرمربیگری تیم ملی در جلسه یکشنبه خبر می‌دهد. او می‌گوید: «کمیته فنی، ۵ گزینه فدراسیون والیبال را بررسی کرد و بعد از بررسی‌های کمیته، ۳ گزینه کنار گذاشته شدند و قرار شد فدراسیون والیبال با لحاظ اولویت با ۲ مربی مذاکره کند.»
او 2 گزینه انتخابی را مورد تأیید کمیته فنی می‌داند: «هر ۲ مربی مورد تأیید کمیته فنی قرار گرفتند و قرار بر این شد سرپرست فدراسیون والیبال مذاکرات نهایی را با آنها انجام دهد و در نهایت با یکی از آنها قرارداد امضا شود.»
سخنگوی کمیته فنی فدراسیون والیبال معتقد است بزودی سرمربی تیم ملی معرفی می‌شود: «چون بخشی از مذاکرات انجام شده، فکر می‌کنم بزودی این کار انجام شود. حتی دو شب قبل به مرادی پیامک دادم تا این کار هر چه زودتر انجام شود.» افشاردوست امیدوار است آینده تیم ملی با مربی جدید مثبت باشد: «امیدوارم تیم ملی روند مثبتی داشته باشد. از سه ماه قبل که مربیان مطرحی معرفی شدند و در نهایت به این دو مربی رسیدیم هدف‌مان ایجاد شرایط خوب برای تیم ملی است. رشد تیم ملی فقط به سرمربی مربوط نمی‌شود و به عوامل زیادی مثل آمادگی بازیکنان و عدم مصدومیت آنها، حضور به موقع لژیونرها و بازی‌های خوب تدارکاتی بستگی دارد.»
او درباره اینکه چرا کمیته فنی به دنبال انتخاب مربی ایرانی نبود، می‌گوید: «بستگی به شرایط، نظر افراد تغییر می‌کند. خودم همیشه حامی مربی ایرانی بودم اما اگر با سرمربیگری سعید معروف مخالفت کردم به این دلیل بود که او در این مقطع نباید درگیر چنین چالش بزرگی می‌شد؛ چون باید از او مراقبت کنیم. البته در شرایط فعلی انتخاب هر مربی، ریسک بزرگی است.»
عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال درباره حواشی لیگ برتر، معتقد است باشگاه‌ها باید به مسائل فرهنگی توجه کنند: «نمی‌دانم چه بر سر والیبال آمده و چرا بازیکنان و مربیان چنین رفتارهایی از خودشان نشان می‌دهند. والیبال، رشته‌ دانشگاهی است. باشگاه‌ها باید به مسائل فرهنگی توجه کنند. بازیکنان و مربیان هم باید رفتار حرفه‌ای از خود نشان دهند. فدراسیون والیبال باید برخورد جدی با این مسائل کند.» افشاردوست درباره نقش بوقچی‌ها در حواشی لیگ برتر والیبال، می‌گوید: «هر اتفاقی که روی سکوها رخ می‌دهد باشگاه‌ها مسئول آن خواهند بود؛ چون لیدرها با باشگاه‌ها هماهنگ هستند.»

جستجو
آرشیو تاریخی