وداع با دفاع چپی که با پای راست گل می‌زد

در آرامش باش انـــــدی!

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

سوزان شفر همسر آندریاس برمه روز گذشته درگذشت بازیکن سابق ژرمن‌ها را به خبرگزاری آلمان اعلام کرد. او در دوران فوتبالش به عنوان بازیکن و مربی موفقیت‌های زیادی کسب کرد. او در دوران فوتبالش برای کایزرسلاترن، بایرن‌مونیخ و اینتر بازی کرد و دو بار بوندسلیگای آلمان و یک بار سری آ ایتالیا را به دست آورد. او همچنین با اینتر در جام یوفا ۱۹۹۱ قهرمان شد و با کایزرسلاترن در سال ۱۹۹۶ جام حذفی را به دست آورد.
برمه در سال ۱۹۹۰ با تیم ملی آلمان قهرمان جام جهانی شد و در فینال مقابل آرژانتین به برتری یک بر صفر رسید. این مدافع چپ در دقیقه 85 یک پنالتی تعیین‌کننده را به ثمر رساند که شاگردان فرانس بکن بائر آرژانتین دیگو مارادونا را 1-0 در رم شکست دادند.
برمه 86 بار برای آلمان بازی کرد و همچنین با کایزرسلاترن و بایرن‌مونیخ قهرمان بوندس‌لیگا شد، به علاوه یک قهرمانی در سری آ با اینترمیلان پیش از بازنشستگی در سال 1998.
بایرن با انتشار بیانیه‌ای رسمی به بازیکن سابق خود ادای احترام کرد و نوشت: «اف سی بایرن از درگذشت ناگهانی آندریاس برمه بسیار ناراحت است. ما عمیق‌ترین همدردی خود را با خانواده و دوستان او ابراز می‌کنیم. آندریاس برمه برای همیشه در قلب ما خواهد بود، به عنوان یک قهرمان جام جهانی و مهم‌تر از آن، به عنوان یک فرد بسیار خاص. او برای همیشه بخشی از خانواده اف سی بایرن خواهد بود. آرام باش اندی!»
برمه که بیشتر در پست دفاع چپ هجومی بازی می‌کرد، ستاره فوتبال آلمان در دهه‌های 1980 و 90 بود و به عنوان متخصص ضربات ایستگاهی شناخته می‌شد.
او در نیمه نهایی جام جهانی 1990 مقابل انگلیس گلزنی کرد که آلمان در ضربات پنالتی پیروز شد.
باشگاه سابق او کایزرسلاترن در بزرگداشتی برای او نوشت: «این باشگاه سوگوار درگذشت آندریاس برمه است. او در مجموع 10 سال پیراهن تیم ما را پوشید و با ما قهرمان آلمان و قهرمان جام حذفی آلمان شد. او در سال 1990 با پنالتی خود تیم ملی آلمان را به عنوان قهرمانی جام جهانی اخراج کرد و به یک اسطوره فوتبال تبدیل شد. خانواده کایزرسلاترن در ماتم عمیقی هستند و فکر ما با خانواده و دوستان اندی است.»
 بازیکنان اینترمیلان در دیدار شب گذشته مقابل اتلتیکو مادرید در لیگ قهرمانان اروپا، برای ادای احترام به این بازیکن بازوبندهای مشکی بر بازو داشتند.
این باشگاه نیز با انتشار پیامی در غم از دست دادن بازیکن سابق خود نوشت: «باشگاه اینتر و تمام خانواده اینتر عمیقاً از درگذشت آندریاس برمه غمگین هستند و عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده وی ابراز می‌کنند. این بازیکن بزرگ آلمانی از سال 1988 تا 1992 برای اینتر بازی کرد و 154 بازی برای این تیم انجام داد، 12 گل به ثمر رساند و یک اسکودتو، یک جام یوفا و یک سوپرکاپ ایتالیا به دست آورد.»
 کهکشانی‌ها نیز با انتشار پیامی درگذشت این بازیکن را تسلیت گفتند: «رئال مادرید به خانواده، هم‌تیمی‌ها، باشگاه‌ها و همه عزیزان این بازیکن تسلیت می‌گوید و با آنها ابراز همدردی می‌کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی