صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۸

درباره اختلاف نکونام و خطیر هیچ حرفی ندارم

ماجدی: اجازه بدهیم تیم ملی ببازد

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار

میرشاد ماجدی، رئیس هیأت فوتبال استان تهران و عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال بر لزوم تغییر نگرش در قبال تیم‌های ملی فوتبال تأکید دارد. ماجدی می‌گوید: «بازیکنان تیم ملی فوتبال در همه رده‌ها با این ذهنیت وارد مسابقات می‌شوند که حتماً باید قهرمان شوند. حتی در بازی‌های تدارکاتی نیز این ذهنیت وجود دارد که باید حتماً برنده شویم، چون اگر حریف‌مان را نبردیم با انتقادات تند مواجه خواهیم شد. چنین تفکری باید از بین برود تا بازیکنان تیم ملی در همه رده‌ها با فراغ بال در مسابقات شرکت کنند.»
ماجدی در ادامه صحبت‌های خود به نکته مهمی اشاره کرد: «چرا اجازه نمی‌دهید تیم‌های ملی در بازی‌های تدارکاتی ببازند؟ چرا اجبار می‌کنیم رکوردها حفظ شود؟ این تفکر اشتباهی است. اجازه بدهیم تیم‌های ملی فوتبال در همه رده‌ها آزمون و خطا داشته باشند. تا وقتی که اجازه ندهیم تیم‌های ما در بازی‌های تدارکاتی شکست بخورند، فرصتی برای بازیکنان جوان‌تر به وجود نخواهد آمد و مربیان تیم ملی همیشه از بازیکنان اصلی خود استفاده می‌کنند تا مورد نقد قرار نگیرند. من یک مثال برای شما بزنم. در جام جهانی قطر آرژانتین به تیم ملی فوتبال عربستان باخت اما بعد از آن شکست خودش را جمع و جور کرد و قهرمان جهان شد. اگر چنین اتفاقی در یک تورنمنت برای تیم‌های ملی ما بخصوص تیم ملی بزرگسالان رخ می‌داد و به عنوان یک تیم بزرگ به یک تیم کوچک می‌باختیم چه بلایی سر بازیکنان تیم ملی و سرمربی‌اش می‌آوردیم؟ آیا همه چیز به یکباره خراب نمی‌شد؟ ما باید بلد باشیم بعد از باخت چه طور با تیم‌های ملی‌مان برخورد کنیم. باید تفکر باخت داشته باشیم. همیشه نمی‌توان پیروز بود و این تفکر باید اصلاح شود.»
عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و رئیس هیأت فوتبال استان تهران در ادامه صحبت‌های خود به لزوم استخدام یک روانشناس فوق‌‌حرفه‌ای برای بازیکنان و حتی مربیان تیم ملی اشاره کرد: «این موضوع را من در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز مطرح کرده‌ام. فوتبال ملی ما نیاز به یک روانشناس فوق‌حرفه‌ای دارد و باید فردی کاملاً حرفه‌ای بر مسند کار قرار بگیرد و در شرایط بحرانی با بازیکنان کار کند. ما نیاز داریم چنین کارشناسانی در تیم ملی‌مان حضور داشته باشند. باید حتماً خارجی و کاربلد باشند.»
ماجدی سپس به اقدامات فدراسیون فوتبال در قبال تیم ملی فوتبال ایران اشاره کرد: «ما قطعاً می‌توانستیم در جام ملت‌ها بهتر باشیم و بعد از برتری مقابل تیم ملی فوتبال ژاپن امیدوار به قهرمانی شدیم اما باخت به قطر اوضاع را دگرگون کرد.
اما فدراسیون فوتبال از لحاظ پاداش و برآورده کردن امکانات مالی هیچ کم و کاستی نداشت و همه جوره به تیم ملی رسید. با این حال اعتقاد دارم در قبال مربیان و بازیکنان تیم ملی باید از خود سعه صدر به خرج دهیم و تصمیمات احساسی نگیریم.» ماجدی درنهایت به موضوع تغییر نسل و تحولات در کادر فنی تیم ملی نیز اشاره کرد: «ببینید تغییر نسل باید سیستماتیک و به شکل کاملاً نرم انجام شود. این طور نیست که شما یکدفعه 10 نفر را اخراج کنی و 10 نفر دیگر به تیم ملی تزریق کنی.
کار باید آرام، آرام و روی اصول و برنامه جلو برود. قطعاً مربیان تیم ملی در آینده خودشان پیرامون این موضوع تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد. به اعتقاد من باید از مربیان ایرانی تیم ملی حمایت کرد. هرچند که اعتقاد دارم باید یکی، دو دستیار خارجی کاربلد به تیم ملی اضافه شوند. مشکل ما البته مربی نیست. ما مربیان خوبی داریم. مشکل ما تغییر تفکر است که باید آرام، آرام عوض شود. نباید احساسی باشیم. باید با آرامش تحولات را جلو ببریم و اجازه ندهیم که فشارها ما را از مسیر اصلی خارج کند. ما باید موضوع پشتوانه‌سازی را نیز جدی بگیریم. باید از تیم‌‌های پایه بازیکن به تیم ملی بزرگسالان تزریق کنیم. بخصوص از تیم امید که به اعتقاد من بازیکنان خوبی در خود دارد. این روند با درایت کادرفنی تیم ملی قابل انجام است.»

ZOOM

سکوت درباره موضوع استقلال
میرشاد ماجدی با سؤال دیگری درباره اختلافات نکونام و خطیر نیز مواجه شده که پاسخ سیاستمدارانه‌ای داده است. او گفته: «موضوع استقلال ارتباطی به من ندارد و ترجیح می‌‎دهم وارد این بحث نشوم. درست است که سوابق من استقلالی‌ است و این باشگاه را از اعماق وجود دوست دارم و همه من را با استقلال می‌شناسند اما در برهه کنونی صحبتی درباره اختلافات اخیر ندارم و صحبت درباره این موضوع را به عهده دو طرف می‌سپارم.»

جستجو
آرشیو تاریخی