صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

لیگ قهرمانان اروپا

اینتر- اتلتیکو، جذاب‌ترین بازی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان
دیدار رفقای قدیمی

شاید جذاب‌ترین بازی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا امشب در سن سیرو برگزار می‌شود و اینترمیلان در بازی رفت میزبان اتلتیکومادرید است. اینتر، نایب قهرمان فصل قبل در سری A دست‌نیافتنی شده و اتلتیکو یک بار دیگر با قدرت از مرحله گروهی عبور کرد. اینتر که سال 2024 را با هشت پیروزی پیاپی آغاز کرده، در اوج قدرت به لیگ قهرمانان برمی‌گردد که در دو سال گذشته به عنوان یکی از تیم‌های بزرگش مطرح شده. نراتزوری از 13 بازی آخرش در بالاترین رقابت باشگاهی قاره تنها یکی را باخته که در فینال فصل قبل مقابل منچسترسیتی بود و در این 13 بازی هشت کلین‌شیت به ثبت رسانده است.
تیم سیمونه اینتزاگی که در گروه D پشت سر رئال سوسیداد قرار گرفت، در دو ماه اخیر تنها یک باخت در وقت اضافه بازی جام حذفی مقابل بولونیا داشته و سال جدید آنها را به اوج رسانده. اینتر با پیروزی برابر لاتزیو و ناپولی برای سومین سال پیاپی قهرمان سوپرجام ایتالیا شد قبل از آنکه با شکست یوونتوس مدعی اصلی قهرمانی لیگ شود. آنها بعد از پیروزی 4 بر 2 مقابل رم، جمعه شب با چهار گل تیم قعرجدولی سالرنیتانا را شکست دادند و حالا از مدعیان صعود به فینال خردادماه لیگ قهرمانان در ویمبلی هستند. بازی امشب نخستین دیدار با تیم‌های اسپانیایی در مراحل حذفی لیگ قهرمانان بعد از سال 2010 است که تیم ژوزه مورینیو در نیمه نهایی خاطره‌انگیز، بارسلونا را در مسیر سه‌گانه شکست داد اما باید برابر حریفی قرار گیرند که با مربیگری هافبک سابق نراتزوری همیشه خطرناک است. اتلتیکو زیر نظر دیگو سیمئونه پنج تا از شش بازی آخرش با تیم‌های ایتالیایی در مراحل حذفی رقابت‌های اروپایی را برده است و می‌خواهد در سن سیرو که برای اولین بار با اینتر در آن روبه‌رو می‌شود، به ششمی برسد. این تنها دیدار رسمی دو تیم در سوپرجام سال 2010 بود که اتلتیکو با گل‌های سرخیو آگوئرو و خوسه آنتونیو ریس فقید به پیروزی رسید. اتلتیکو که با 11 امتیاز اختلاف نسبت به تیم صدرنشین رئال مادرید در رده چهارم لالیگا قرار دارد، از گروه E بدون شکست و با 14 امتیاز بالاتر از لاتزیو، فاینورد و سلتیک صعود کرد در حالی که زدن 17 گل در این مرحله در دهه اخیر بی‌سابقه بود.
آلوارو موراتا در شش بازی پنج گل زد که بیشترین آمار بازیکنان اسپانیایی بعد از صعود اتلتیکو به فینال سال 2014 بود هرچند بعد از پایان مرحله گروهی کمی افت کردند. پیروزی 5 بر صفر این هفته برابر لاس پالماس پایان سه بازی بدون برد ضمن اینکه به رکورد فوق‌العاده تیم در متروپولیتانو تداوم بخشید؛ 12 برد و یک تساوی بهترین رکورد خانگی در لیگ اسپانیا محسوب می‌شود. در خارج از خانه اما اتلتیکو تنها چهار برد در لیگ داشته و حتماً توسط اینتری که به ندرت در خانه می‌بازد، تحت فشار قرار خواهند گرفت.
 
اخبار تیمی
ماتئو دارمیان و فدریکو دیمارکو، بال- مدافعان اصلی اینتر جمعه استراحت کردند اما برای بازی امشب به ترکیب اصلی برمی‌گردند ضمن اینکه فرانچسکو آچربی، ستون دفاعی تیم هم از مصدومیتی که مقابل رم برایش پیش آمد، رها شده است. میزبان از چینش آشنای 2-5-3 استفاده می‌کند که در آن هاکان چالهان اوغلو فرمانده خط میانی است و مارکوس تورام در کنار کاپیتان و بهترین گلزن تیم، لوتارو مارتینس در خط حمله قرار می‌گیرد. این دومی 12 گل در لیگ قهرمانان زده و در فهرست بهترین گلزنان تاریخ اینتر در این رقابت‌ها پشت سر آدریانو(14) و خولیو کروز(13) قرار دارد. مارتینس با گلزنی مقابل سالرنیتانا نخستین بازیکن اینتر در 70 سال گذشته بود که در سه فصل پیاپی موفق به زدن حداقل 20 گل می‌شود. سیمئونه که در سال 2000 به همراه اینتزاگی در لاتزیو برنده لیگ و جام حذفی ایتالیا شد، به نسبت رفیق قدیمی‌اش با مصدومان بیشتری مواجه است، گابریل پائولیستا، سزار آسپیلیکوئتا و توماس لمار نمی‌توانند اتلتیکو را همراهی کنند ضمن اینکه موراتا در نیمه بازی با سویا مجبور به ترک زمین شد و بازی با پالماس را از دست داد اما سیمئونه گزینه‌های خوبی در خط حمله دارد از آنتوان گریزمان گرفته تا دپای، مارکوس یورنته و آنخل کوره آ.

دورتموند رودرروی مربی سابق
آزمون سخت تیم بی‌رقیب هلند

صدرنشین دست‌نیافتنی لیگ هلند، پی اس وی آیندهوون امشب برابر بوروسیادورتموند در بازی رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا محک بسیار جدی‌تری می‌خورد. نخستین بازی حذفی پی اس وی در لیگ قهرمانان بعد از هفت سال برابر تیمی است که از گروه مرگ سربلند بیرون آمد.
تیم هلندی که سه بار پیاپی در مراحل مقدماتی لیگ قهرمانان ناکام شده بود، این فصل به جمع بزرگان برگشت و در گروه سخت B پشت سر آرسنال دوم شد. پیروزی برابر لانس و مساوی برابر سویا و آرسنال شکست‌ناپذیری تیم در فیلیپس اشتادیون را تداوم بخشید. آنها شش تا از هشت بازی خانگی آخرشان در رقابت‌های اروپایی را برده‌اند. این پنجمین حضور پی اس وی در مراحل حذفی و دومین حضورشان در 17 سال گذشته است و می‌خواهند برای نخستین بار بعد از سال 2007 به یک چهارم نهایی برسد. تیم پیتر بوژ در 22 بازی اردیویسیه بدون باخت است و به آمار فوق‌العاده 62 امتیاز رسیده. این تیم که برای سومین بار پیاپی نایب قهرمان لیگ هلند شد، این فصل را با 17 پیروزی متوالی آغاز کرد تا اینکه در ژانویه با اوترخت یک بر یک مساوی شد کمی قبل از آنکه در جام حذفی با یک گل به فاینورد ببازد. حالا زیر نظر بوژ که مربیگری دورتموند را در کارنامه دارد اما شش ماه بیشتر دوام نیاورد، برای نخستین بار بعد از مرحله گروهی لیگ قهرمانان در فصل 2003-2002 با غول آلمانی روبه‌رو می‌شوند که اگرچه در عرصه داخلی شباهتی به پی اس وی ندارد اما در گروه مرگ بالاتر از پاری‌سن‌ژرمن، میلان و نیوکاسل قرار گرفته است. بر خلاف تیم شهر آیندهوون، دورتموند پای ثابت مرحله حذفی لیگ قهرمانان در یک دهه اخیر بوده و در شش فصل گذشته پنج بار در این مرحله حاضر شده. تیم ادین ترزیچ که فصل قبل می‌توانست به سلطه بایرن مونیخ پایان بدهد در این فصل اگرچه برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان می‌جنگد، اما در 9 بازی آخرش در رقابت‌های مختلف بازنده نبوده. آنها با تساوی یک بر یک این هفته مقابل ولفسبورگ با 41 امتیاز در رده چهارم ماندند. قهرمان سال 1997 اروپا در حالی به هلند سفر می‌کند که هشت تا از 9 بازی آخر خارج از خانه‌اش در رقابت‌های اروپایی را باخته اما در مرحله گروهی در زمین نیوکاسل و میلان به پیروزی رسید.
 
اخبار تیمی
بوژ که بعد از مرحله گروهی ریچارد لدزما، جیدن دی گازمن و اگان رایلی را به تیمش اضافه کرده، با همان سیستم پرشور 3-3-4 تیمش را آماده می‌کند که لوک دیونگ، کاپیتان گلزن تیم رهبری خط حمله‌اش را برعهده دارد. او در 34 بازی 27 گل برای تیمش زده است.
یوهان باکایوکو، بال بلژیکی در سمت راست میزبان می‌درخشد، او با 15 فرصت گلزنی و 15 دریبل موفق بهتر از هر بازیکن دیگری در پی اس وی در این فصل لیگ قهرمانان بوده است. آرمل بلا کوچاپ از مصدومیت شانه برگشته اما بازیکن قرضی ساوتهمپتون آنقدر آماده نیست که بعد از چهار ماه برای نخستین بار در ترکیب اصلی قرار بگیرد. گاس تیل هنوز آماده بازی نشده بنابراین یردی شوتن در کنار جوی فرمان در خط میانی بازی خواهد کرد. دورتموند نیز با قرض گرفتن جیدون سانچو از منچستریونایتد به همراه دیگر انگلیسی، جیمی باینو گیتنز تقویت شده به اضافه یان ماتسن که در آکادمی باشگاه رشد کرد قبل از آنکه به چلسی برود. رامی بنسبیانی، کریم آدیامی و فلیکس انمچا نمی‌توانند دورتموند را در بازی امشب همراهی کنند. سباستین هالر در جریان قهرمانی ساحل عاج در جام ملت‌های آفریقا دچار مصدومیت شد و نیکلاس فولکروگ که در پنج بازی آخرش شش گل زده، در خط حمله دورتموند بازی می‌کند. احتمالاً سانچو، یولین براندت و مارکو رویس از مهاجم تیم حمایت می‌کنند اما دونیل الن که در 116 بازی برای پی اس وی 55 گل زد، می‌تواند به دورتموند کمک کند.

جستجو
آرشیو تاریخی