صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و بیست - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و بیست - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

کشتی فرنگی ایران و کاری که ناگهان سخت شد

بازگشت تزارها

محسن وظیفه
روزنامه نگار
مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی اروپا در رومانی برگزار شد که با نتایج عجیب و غریب زیادی همراه بود. مهم‌ترین نکته این مسابقات پیغامی بود که به تیم ملی کشتی فرنگی ایران ارسال کرد. این مسابقات به محل یکه‌تازی روس‌ها تبدیل شد. روسیه که در قهرمانی جهان بلگراد با کمترین نفرات خود حاضر شده بود، قهرمانی اروپا را کاملاً جدی گرفت. اتحادیه جهانی کشتی هم برخلاف مسابقات قهرمانی جهان برای حضور در قهرمانی اروپا به روس‌ها مجوز داد. مجوزی که باعث شد تا همه قدرت واقعی روسیه را اینجا درک کنند. هر چقدر هنگام برگزاری قهرمانی جهان عنوان شد که روسیه با نفرات اصلی خود نیامده کسی باور نکرد اما حالا در قهرمانی اروپا آنها در 10 وزن چهار فینالیست دارند.

دو برنز برای دو قهرمان گمنام
روسیه در حالی به قهرمانی اروپا آمد که همچنان سایه تحریم روی سر این تیم سنگینی می‌کند. غیبت در بیشتر تورنمنت‌های رسمی به دلیل ماجرای جنگ با روسیه کمر این تیم را شکسته است. با این حال آنها در چهار وزن اول صاحب دو مدال برنز و یک مدال طلا شدند. ضمن اینکه همین دور بودن از مسابقات باعث شد تا این تیم در پنج وزن اول دچار تغییرات اساسی شود. اولین مدال برنز را هم انور الله‌یاروف در وزن 63 کیلوگرم کسب کرد. این کشتی‌گیر سابقه کمی در سطح بین‌الملل دارد ولی قرار است جا پای بزرگان بگذارد. برنز دوم به آدلت تیولیوبایف رسید که او هم مثل هموطنش انور الله‌یاروف بسیار کم تجربه است. او در وزن 77 کیلوگرم مدال برنز گرفت تا یک هشدار جدی برای تیم ایران در این وزن باشد. ایرانی که هنوز سهمیه این وزن را کسب نکرده است. البته روس‌ها هم نگرفته‌اند و این یعنی نباید اجازه داد کار به کسب سهمیه جهانی بکشد. مدال طلای این وزن هم به مالخاس آمویان و نقره به یونس باشار از ترکیه رسید تا مدعیان جدید برای وزن 77 کیلوگرم پیدا شوند.  

یک روس رکورد کارولین را حفظ کرد
وزن 130 کیلوگرم را باید اوج کار روس‌ها بدانیم. جایی که سرگئی سیمنوف برای مدال طلا گام بزرگی برداشت و با ضربه فنی رضا کایالپ را زمینگیر کرد. این مدال طلا ارزش دو برابری داشت؛ هم بعد از مدت‌ها سیمنوف برای روسیه در سنگین وزن دست به یک کار بزرگ زد و هم اینکه رکورد کارولین را حفظ کرد. کایالپ با 11 طلا و یک نقره به دنبال شکستن رکورد کارولین کبیر در قهرمانی اروپا بود اما سیمنوف بعد از چند سال به یکباره آمد و مانع این رکوردشکنی بزرگ شد. سیمنوف در جهانی 2019 به امیر قاسمی منجزی باخت و بعد از آن‌ دیگر دیده نشده بود ولی حالا او که هم مدال المپیک دارد و هم مدال جهانی عزم المپیک دارد. چهار وزن اول با همین نتایج برای روسیه درخشان به پایان رسید.

کولاک در پنج وزن دوم
پنج وزن دوم برای روسیه تحت تأثیر غیبت موسی اولویف بود. قهرمان 97 کیلوگرم جهان و المپیک به دلیل یک عکس مورد غضب اتحادیه جهانی قرار گرفت و نتوانست مجوز حضور در این مسابقات را به دست بیاورد. با این‌ حال روسیه در پنج وزن دوم سه فینالیست داشت تا نشان بدهد که اوضاع متفاوت شده و رقبا باید برای المپیک روی این تیم حساب باز کنند. روسلان بیچورین، اسلام علیف و ماگومد مرتاض‌علیف سه کشتی‌گیری بودند که در اوزان 67، 82 و 97 کیلوگرم به فینال رسیدند. این نتایج را باید جدی گرفت و منتظر روسیه قدرتمند در المپیک بود. البته روسیه همیشه در قهرمانی خوش می‌درخشید اما اینکه چند سال به دلیل تحریم نتوانی در مسابقات بین‌المللی حضور داشته باشی و با ترکیب ناقص مجوز بگیری و بعد هم در چهار وزن از 10 وزن به فینال برسی یعنی یک قدرت نهفته در وجود این تیم هست که می‌تواند کار دست هر تیمی بدهد.

کار ایران سخت‌تر شد
تیم ملی کشتی فرنگی ایران در جهانی صربستان دوم دنیا شد و به همین دلیل همه این نایب قهرمانی را ارزشمند توصیف کردند اما نکته‌ای که کسی به آن توجه نکرد غیبت روس‌ها بود. غیبتی که حالا به پایان رسیده و به این آسانی به ما اجازه درخشش را نخواهند داد. این یعنی کار ما به یکباره سخت شد. شاید اگر تصور این بود که روس‌ها به دلیل نظامی بودن نمی‌توانند در المپیک باشند اما قهرمانی اروپا نشان داد که باید منتظر هر اتفاقی بود حتی شاید موسی اولویف هم به المپیک برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی