صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفده - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفده - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در تاشکند

مدال طلا با پشتوانه‌

رضا عباسپور
روزنامه نگار
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در حالی به میزبانی ازبکستان برگزار شد که عملکرد تیم ملی ایران چه در بخش بانوان و چه در بخش مردان چنگی به دل نمی‌زد. این تیم در حالی راهی این مسابقات شد که نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی به گفته سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها تیم را همراهی نکرد و در نهایت هم نتوانست نتیجه درخشانی را کسب کند. البته این تیم در غیاب تعداد زیادی از ستاره‌های تیم ملی که اتفاقاً در رنکینگ فدراسیون جهانی برای رسیدن به المپیک جایگاه خوبی داشتند؛ با اتکا به پشتوانه‌های تیم ملی راهی تاشکند شد.
در تیم مردان فقط سه نفر اعزام شدند؛ علی عالی‌پور، علیرضا عباسپور و عبدالله بیرانوند که هر سه شاگردان سعید علی‌حسینی در تیم‌های پایه وزنه‌برداری ایران بودند اما حالا در ترکیب تیم ملی بزرگسالان به میدان رفتند تا به عنوان پشتوانه به تیم ملی کمک کنند. پشتوانه‌هایی که عنوان می‌شد مدیریت قبلی برای ساختن آنها وقت نگذاشته اما قهرمانی آسیا در تاشکند فرصتی شد تا آنها خودشان را نشان بدهند و عصای دست تیم ملی وزنه‌برداری شدند. البته در مجموع فقط یک نفر خوب بود و دو وزنه‌بردار دیگر نتیجه خیلی خوبی نگرفتند اما همین که آمدند و خودشان را نشان دادند برای اثبات خیلی مسائل کافی بود. حضور این سه نفر به خوبی نشان داد که دست کادرفنی فعلی چندان بسته نیست و مدیریت قبلی هم در امر پشتوانه‌سازی فعالیت کرده است.
شاید مهم‌ترین کار را علی عالی‌پور انجام داد که توانست به مدال طلای وزن 89 کیلوگرم دست پیدا کند. وزن المپیکی که این مدال طلا می‌تواند نشان دهنده عملکرد خوب عالی‌پور باشد. هر چند که او به دنبال سهمیه نیست اما نشان داد که می‌توان بعد از المپیک پاریس روی او حساب باز کرد. عالی‌پور با رکورد ۱۶۳ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۰۰ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۳۶۳ کیلوگرم ۲ مدال نقره یک ضرب و دوضرب و طلای مجموع را به دست آورد.
در این وزن تیم ایران یک نماینده دیگر هم داشت؛ علیرضا عباسپور در این وزن عملکرد چندان خوبی نداشت و در نهایت با رتبه هفتم و هشتم به کارش پایان داد.
عبدالله بیرانوند نفر سوم تیم ملی وزنه‌برداری بود که در دسته 81 کیلوگرم به روی تخته رفت که در حرکت یک ضرب با ثبت ۱۵۴ کیلو به مدال نقره رسید. در ادامه ۱۸۲ کیلوگرم را هم در دوضرب بالای سر برد تا با مجموع ۳۳۶ کیلوگرم چهارم آسیا شد.

دور با المپیک
تیم ملی وزنه‌برداری دختران هم با 5 نفر راهی تاشکند شد که مهم‌ترین چهره تیم ملی الهام حسینی بود اما اوت کرد تا شانسش برای رسیدن به سهمیه المپیک از گذشته هم کمتر شود. او در رنکینگ قرار دارد و باید برای رسیدن به المپیک عملکرد خوبی از خودش ثبت می‌کرد اما اوت کرد تا امتیاز منفی بگیرد. البته الهام حسینی با مصدومیت هم روبه‌رو بود اما مسئولان فدراسیون گفته بودند که مصدومیت او بهبود یافته اما این نوع وزنه زدن حکایت از این دارد که او با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی دارد. فاطمه کشاورز و ریحانه کریمی هم اوضاع چندان بهتری نداشتند و با وجودی‌که در وزن المپیکی وزنه می‌زدند اما رده‌های نهم و دهم را به دست آوردند.
بهترین عملکرد را الهه رزاقی دختر وزنه‌بردار ایران در دسته 76 کیلوگرم داشت اما او هم در وزنی صاحب مدال شد که المپیکی نبود و فقط 8 شرکت‌کننده داشت. با این‌حال او با رکورد ۹۶ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۱۲۴کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۲۲۰ کیلوگرم نایب قهرمان آسیا شد.
کیژان مقصودی هم در دسته 87 کیلوگرم روی تخته رفت که صاحب سه مدال برنز شد تا دومین وزنه‌بردار دختر مدال‌آور باشد. مقصودی در یک‌ضرب و در تلاش اول وزنه ۹۰ کیلوگرمی را مهار کرد اما در مرتبه دوم نتوانست وزنه ۹۵ کیلوگرمی را بلند کند. مقصودی در تلاش سوم پشت وزنه ۹۶ کیلوگرمی قرار گرفت و آن را بالای سر برد و با رکورد ۹۶ کیلوگرم به مدال برنز یک‌ضرب دست یافت. در در دوضرب هم ابتدا وزنه ۱۱۱ کیلوگرمی را بالای سر برد و در ادامه موفق به مهار وزنه ۱۱۷ کیلوگرمی نشد اما در تلاش سوم همین وزنه را مهار کرد و با رکورد ۱۱۷ کیلوگرم به مقام سوم و مدال برنز رسید. مقصودی در مجموع نیز با رکورد ۲۱۳ کیلوگرم بر سکوی سوم ایستاد و با سومین مدال برنز به کار خود پایان داد.
با این‌حال نه عملکرد تیم ملی مردان و نه عملکرد تیم بانوان چندان دلگرم‌کننده نبود. بخصوص که به نظر کمی به هم ریختگی در تصمیمات دیده می‌شود که شاید در سال المپیک آسیب زیادی به تیم بزند.

جستجو
آرشیو تاریخی