صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفده - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفده - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

مردی که به جام، هاشور عنابی زد

اکرم عفیف، اکبر ستاره!

حامد حسینی
خبرنگار

در فوتبال روز دنیا مدتهاست که نقش ستاره‌ها کمرنگ شده و برنامه‌های تیمی و تاکتیک‌های پیچیده فرصت را از ستاره‌ها برای درخشش گرفته. در حقیقت در فوتبال مدرن امروز محوریت با تیم و تفکرات فنی است و در این چهارچوب هر ستاره‌ای حل می‌شود. انگاره‌های تاکتیکی پیچیده همچون قفل بر پای ستاره‌ها زنجیر زده. در فوتبال امروز ستاره‌ها زمانی می‌درخشند و مفید فایده قرار می‌گیرند که در چهارچوب تیمی کار کنند. با این وجود این قانون مثال نقض هم دارد. شاهد این مثال لئو مسی و کریس رونالدو هستند. دو ابرستاره فرازمینی که تمامی معادلات تاکتیکی و فنی فوتبال را در دو دهه اخیر برهم زده‌اند و ثابت کرده‌اند که تاکتیک در برابر یک ستاره واقعی هیچ است. در حقیقت کریس و مسی تمامی انگاره‌های فنی فوتبال را پا در هوا نشان دادند و اثبات کردند که در این فوتبال باز هم ستاره‌ها می‌توانند حرف اول و آخر را بزنند و هیچ تاکتیک و فلسفه‌ای نمی‌تواند آنها را به بند بکشد. این انگاره در جام ملت‌های آسیا به گونه‌ای دیگر اثبات شد. در جام هجدهم که با وجود همه عقب‌ماندگی‌های فوتبال قاره کهن نسبت به اروپا، برشی هر چند کمرنگ از فوتبال روز دنیا بود. برچیده شدن شکاف عمیق میان مدعیان بزرگ و سنتی با تیم‌های کوچک شاید مهم‌ترین دستاورد جام ملت‌های آسیا بود که ثابت کرد فوتبال قاره کهن منبعث از فوتبال روز دنیا شده و به مدد لژیونرهای پرشمارش این فاصله را کم و کمتر کرده.

جذاب‌ترین نکته اما تأثیر ستاره‌ها در ترکیب تیم‌ها و در سرنوشت نهایی جام بود. آنجا که سرنوشت غایی و قهرمان جام را یک ستاره به تنهایی رقم زد. اکرم عفیف به‌راستی مهم‌ترین بازیکن جام بود که قطر را روی شانه‌هایش به جام رساند. تیمی که با توجه به اتفاقات پیش از جام احتمال قهرمانی‌اش ناچیز و کم به نظر می‌رسید اما اکرم عفیف از هیچ همه چیز ساخت و قطر را به جام رساند.
تینتین مارکز لوپز سرمربی اسپانیایی قطر که دو ماه مانده به جام روی نیمکت عنابی‌ها نشست، به فراست دریافت که در مدت زمان کوتاه نمی‌تواند تیمش را زیرورو کرده و فلسفه قطر را تغییر دهد. او تنها کاری که کرد، اعتماد به ستاره‌ها و آزاد کردن آنها بود. آنچه که از اکرم عفیف ابرستاره‌ای ساخت که یک تنه سرنوشت جام را تغییر داد. با پلن لوپز غل و زنجیر از ساق‌های عفیف باز شد تا او آزادانه در زمین طنازی کند و رقبا را به بند بکشد. شاید برخی‌ها تنها درخشش عفیف در بازی نیمه نهایی برابر ایران و فینال برابر اردن را دیده باشند اما اکرم عفیف از همان روز نخست و بازی افتتاحیه در برابر لبنان تأثیر خود را نشان داد و قطر را به دندان گرفت و جلو برد، آنقدر جلو تا سرانجام به جام رساند؛ مردی که یک تنه به جام، هاشور عنابی زد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی