صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفده - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفده - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

عاشوری: چرا فقط می‌گوییم حیف این نسل طلایی؟!

با آنچلوتی، کلوپ یا گواردیولا هم به جایی نمی‌رسیم

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار

محسن عاشوری هافبک اسبق پرسپولیس و تیم ملی که در چند تیم مختلف نیز سابقه مربیگری دارد، در رابطه با دلایل عدم موفقیت تیم ملی کشورمان در مقابل قطر و شکسته نشدن طلسم رسیدن تیم ملی ایران به فینال حرف می‌زند و از جنبه‌های مختلف دلیل موفق نشدن تیم ملی ایران را در جام ملت‌های قطر مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
چرا تیم ملی ما که مقابل ژاپن برد بسیار خوبی را کسب کرده بود، مقابل قطر ناکام بود و بازی پرنوسانی را به نمایش گذاشت؟!
وقتی یک تیم در کل تورنمنت نوسان دارد و یک بازی خوب است و یک بازی بد و در همان بازی‌ها هم یک نیمه بد یا متوسط، یا اینکه بسیار خوب است؛ همه اینها نشان می‌دهد این تیم صلابت لازم را ندارد و این صلابت نداشتن در فوتبال موجب می‌شود که یک تیم توانایی کنترل و ریتم بازی را نداشته باشد. این مسأله هم می‌تواند دلایل مختلف زیادی داشته باشد. از بحث مربیگری تا انتخاب بازیکن‌ یا طریق آماده کردن بازیکنان و یا کیفیت فنی بازیکنان و مسائل دیگر است که فوتبال تیم ملی ما را در جام ملت‌ها تحت تأثیر خودش قرار داد اما بزرگترین نکته‌ای که به نظرم می‌رسد این است ما کلاً در باشگاه‌های‌مان هم ضعیفیم و این نوسان را داریم اما حالا چون به لحاظ کیفیت بازیکن، چند تیم بالای جدول بهترین بازیکنان را در اختیار دارند و تا حدودی با تیم‌های دیگر تغییر سطح دارند، این ضعف در فوتبال ما کمتر دیده می‌شود و به چشم می‌آید.
 اما قطری‌ها با خریدن بلیت و استفاده از تمام ابزار میزبانی‌شان به شکلی کم سابقه صدای اعتراض مسئولان تیم ما را در آوردند!
به نظرم این حق مسلم تیم قطر است که از حق میزبانی‌اش استفاده کند و وقتی کلی هزینه‌ها، نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های قبلی را هم انجام داده، شاهد جهش زیادی در زیرساخت‌هایش اعم از ساخت ورزشگاه‌ها و جذب بازیکنان با کیفیت یا احداث آکادمی‌های مدرن هستیم، به همین دلیل باید از حضور تماشاچیان خودشان و حداکثر توان‌شان به سود فوتبال‌شان استفاده کنند، چه بسا که فوتبال بدون تماشاچی و مسائل حاشیه‌ای در همه جای دنیا وجود دارد اما در باخت ما نه داور دخیل بود و نه مسائل داوری، هر چند که من شاید روی گل دوم ایران هم خیلی اعتقاد به پنالتی نداشتم. ما کلاً عادت کرده‌ایم بردها را به حساب توانایی خودمان و باخت‌ها را به حساب داور و مسائل حاشیه‌ای بدانیم که اصلاً تصور درستی نیست و عادتی کاملاً اشتباه است.
 اما به نظر بعضی‌ها مشکل عدم نتیجه‌گیری تیم ملی فوتبال ما تنها سرمربی تیم ملی‌ نبود؟
بله من هم معتقدم که مشکل فوتبال ایران مشکل مربی نیست و ما به اندازه کافی مربیان خوب و با دانش در فوتبال‌مان داریم اما مشکل ما و فوتبال‌مان مدیریت است که در تمام سطوح هم این مشکل وجود دارد و موضوع دوم هم بحث کمبود امکانات است که ما امکانات لازم را برای رشد فوتبال مدرن و هم‌سطح ‌سازی‌مان با تیم‌های دیگر نداریم و تا این مشکلات‌‌ را درست نکنیم، اگر آنچلوتی و کلوپ و گواردیولا را هم به فوتبال‌مان بیاوریم به جایی نمی‌رسیم و آنها هم نمی‌توانند به فوتبال ما کمک کنند. در این بین حتی مربیان در سطح پایین‌تر هم به فوتبال ما نمی‌آیند و با توجه به مشکلات ریشه‌ای فراوان در فوتبال ما، مربیان در نمی‌توانند موفق شوند و تا زمانی که ما منابع مالی لازم و مدیریت‌مان را درست نکنیم به جایی نمی‌رسیم و ناکامی‌های‌مان ادامه خواهد داشت. مسیر فوتبال مشخص است، به همین دلیل هم در این بین مدیریت باید عوض شود و تغییر کند که در آن صورت مربیگری هم نقش خواهد داشت و آکادمی‌ها و باشگاه‌ها هم درست خواهند شد و در مسیری درست حرکت خواهند کرد.
 اما ما یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال‌مان را در اختیار داشتیم که از دید خیلی‌ها با ناکامی‌شان شرایط بدتری را در آینده شاهد خواهیم بود و به نوعی حسرت ناکامی این نسل را می‌خوریم!
همیشه فوتبال ما در بدترین شرایط هم فوتبالیست‌های خوبی داشته است و اصلاً کدام نسل را می‌توانید به عنوان نمونه نام ببرید که نسل ضعیفی بوده‌اند، چه بسا همیشه نسل‌های مختلف فوتبال ما غنی از بازیکنان بسیار خوب و توانمندی بوده است اما عدم مدیریت قوی مانع ثمر دادن این نسل‌ها شده است. شرایط سنی من به گونه‌ای است که پنج، شش نسل طلایی را دیده‌ام که بازیکنانی با استعداد و سختکوش و با توانایی فنی بالا که در تمام ادوار آسیا در 60-50 سال اخیر جزو بهترین‌ها بوده اما این آه و افسوس تا زمانی که مدیریت فوتبالی‌ها چه در باشگاه‌ها و چه در فدراسیون ما حاکم نشود، که ما سال‌ها است با آن دست به گریبان هستیم تغییری نخواهد کرد و ناکامی‌های ما ادامه پیدا خواهد کرد.
 در خصوص قلعه‌نویی فکر می‌کنید این مربی باید بماند یا از تیم ملی جدا شود؟
مشکل فوتبال و تیم ملی ما مربی نیست، چرا که قلعه‌نویی تجربه کافی داشت و در حال حاضر مدیا هم هست و دسترسی به مدیا راحت است، از این رو دسترسی به علوم روز فوتبال دشوار نیست. سرمربی تیم ملی ما هم اگر قرارداد دارد که باید به کارش ادامه دهد و در غیر این صورت باید تصمیم جدیدی گرفته شود اما بحث اصلی من این است که تا مدیریت فوتبال دست فوتبالی‌ها نیفتد و اداره نشود ما کماکان با این مشکلات مواجه خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی