قلعه‌نویی: امیدوارم بعد از چند دهه به فینال برسیم

امیر قلعه‌نویی در نشست خبری درباره بازی با قطر گفت: «بازی در این مرحله حساس‌ترین مسابقه است. زحمات پنج بازی گذشته شما روی این مسابقه است که به نتیجه برسید. پس از بازی قبل با بازیکنان صحبت کردیم. مهم این است که بازی با ژاپن را فراموش کنند و به بازی با قطر فکر کنند. خوشبختانه بازیکنان شرایط حساس و مهم را درک کرده‌اند تا فعل خواستن را انجام دهند.»
سرمربی تیم ملی درباره انتخاب احمد العلی کویتی عرب‌زبان برای قضاوت این بازی گفت: «بخشی از سؤال شما را باید AFC جواب دهد. ما در برنامه‌ریزی خیلی ضرر کردیم. حتی در بازی با ژاپن، زیر ۷۲ ساعت استراحت کردیم و در تصمیمات داوری هم VAR با ما مهربان نبود. چیزی که آسیا می‌خواهد و جاهای دیگر هم این بازی را می‌بینند بازی جوانمردانه و عدالت است.»
قلعه‌نویی درباره کیفیت قطر گفت: «خیلی‌ها بابت حضور در تورنمنت اردن انتقاد کردند و گفتند اگر ما هم جمع می‌شدیم و به آن مسابقات می‌رفتیم، قهرمان می‌شدیم. اکنون سه تیم از همان تورنمنت در مرحله نیمه نهایی هستند. این نشان می‌دهد که تورنمنت اردن هم باکیفیت بود و هم حضور در آن مسابقات به تیم ملی کمک کرد.»
او اضافه کرد: «من مطمئن هستم و از بازیکنان خواسته‌ام هم با کیفیت‌تر، هم با دوندگی و تمرکز بالا مقابل قطر قرار گیرند. قطعاً بازیکنان ما این مهم را انجام دهند و امیدوارم بعد از چند دهه به فینال برسیم. بازیکنان بزرگی داریم. قبلاً هم گفته‌ام تنها مشکل ما، آمادگی بازیکنان است که اگر روز خوب‌شان باشد، خیال ما راحت است. در بازی با ژاپن نشان دادند که فعل خواستن را انجام می‌دهند. هر چند بازی‌مان سخت است اما ما به این تیم ایمان داریم و امیدواریم کارهای بزرگ‌تری انجام دهیم.»
او درباره تغییرات احتمالی ترکیب در بازی با قطر گفت: «هر بازی شرایط خاص خودش را دارد. عمده تاکتیک تیمی ما بر‌ اساس قدرت تیم ما است، حدود 70 تا 80 درصد. یک بخشی از تغییرات تیم ما هم نسبت به قدرت تاکتیکی حریف است. بازی با ژاپن ما محمدی را به جای حاج‌صفی گذاشتیم. از اول تورنمنت هم این کار را انجام دادیم . ضمن اینکه بخاطر نزدیک بودن مسابقات، نیاز به تغییرات داریم.»
او اضافه کرد: «درباره بین دو نیمه بازی با ژاپن و پنالتی جهانبخش باید نکاتی را ذکر کنم. در تمرینات و جلسات آنالیز، همه چیز را مشخص کرده بودیم. مثلاً قرار شد اگر پنالتی به دست بیاوریم، حسین کنعانی‌زادگان پشت توپ بایستد. حتی پرتاب اوت یا ضربات کرنر نیز از قبل تعیین شده بود. حالا زمان پنالتی بازی با ژاپن، کریم آمد و گفت جهانبخش بزند. برخی فکر نکنند در همان لحظه تصمیم‌گیری کرده‌ایم. ما گروه آنالیز داریم که از بالا اطلاعات آنلاین را برای ما می‌فرستد، مانند کاری که در لیگ انجام می‌دادیم. در بازی با ژاپن و قبل از گل، توپ را به آنها دادیم تا فضاگیری کنیم. بین دو نیمه دو مطلب فنی را به آنها گفتم که به خودشان و توانایی‌هایشان اعتقاد داشته باشند که در 90 دقیقه می‌توانیم پیروز شویم. »
قلعه‌نویی در پاسخ به این سؤال که شاید این آخرین فرصت نسل فعلی برای قهرمانی آسیا باشد، گفت: «فوتبال مانند زندگی و فرصت نیز مانند ابر بهاری است. اگر از آن استفاده کردی، باید خدا را شاکر باشی. در نسل کنونی تیم ملی، بعضی بازیکنان در چند مرحله در تورنمنت بودند و ممکن است برخی از آنها دیگر نتوانند در این مسابقات حضور یابند. پس باید به نحو احسن از این فرصت استفاده ببرند. روزهای گذشته به آنها گفته‌ام اگر یک جای تاریخ قرار گرفتید که می‌توانید حماسه‌ساز باشید، اینجاست که شاید آخرین فرصت‌تان باشد. واقعیت این است که بازیکنان ما در جایگاهی قرار دارند که می‌توانند برای اولین بار در چهار دهه گذشته به فینال بروند و آنجا هم کار بزرگی انجام بدهند. این یک فرصت تاریخی است و باید از آن استفاده کنید. امیدوارم در پایان بازی همه مردم خوشحال باشند.»

جستجو
آرشیو تاریخی