صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و پانزده - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و پانزده - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

درگذشت خالق بهترین نتیجه تاریخ

وداع با حقیقت


فدراسیون کشتی ایران از ابتدای تأسیس در سال 1318 تا کنون بیش از 30 رئیس به خود دیده است. افراد‌ی‌که رقم دقیق آنها به 32 نفر در مجموع افرادی‌که به عنوان رئیس و یا سرپرست فعالیت می‌کردند، می‌رسد. کسانی‌که تاریخ پرافتخار کشتی ایران را رقم زدند و باعث شدند تا همیشه از کشتی به بزرگی یاد شود. یکی از این بزرگان و شاید هم بهترین‌ آنها سید محمد خادم حقیقت بود. کسی که سه دوره رئیس فدراسیون کشتی بوده و به نوعی بهترین دوره تاریخ کشتی را هم رقم زده است. سید محمد خادم حقیقت در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۷ سه دوره ریاست فدراسیون کشتی را بر عهده داشت.
سید محمد خادم حقیقت در دوره‌هایی ریاست فدراسیون کشتی را برعهده داشت که همه بزرگان کشتی، دوره ریاست او را به عنوان بهترین دوران تاریخ کشتی ایران یاد می‌کنند. خادم حقیقت در تاریخ کشتی ایران نقش بسیار مهمی داشت؛ به نوعی که در المپیک 1960 رم و رقابت‌های جهانی ۱۹۶۱ یوکوهاما به عنوان داور قضاوت کرد اما مهم‌ترین کار سید محمد حقیقت مدیریت تیم‌های ملی کشتی در جهانی 61 بود که بهترین نتیجه تاریخ کشتی ایران به دست آمد. اتفاقی تاریخی که هنوز بعد از 62 سال دست نخورده باقی مانده است. مسابقاتی که در آن صاحب 5 مدال طلا، یک نقره و یک برنز جهان شد.
بهترین تیم تاریخ که هنوز هم نتیجه به دست آمده در آن مسابقات تکرار نشده و همین نشان‌دهنده کار بزرگ و تاریخی سید محمد خادم است. تیم کشتی آزاد ایران در آن مسابقات با سرمربیگری حبیب‌الله بلور و با مدال‌های طلای غلامرضا تختی، امامعلی حبیبی، منصور مهدی‌زاده، محمدعلی صنعتکاران، محمدابراهیم سیف‌پور، مدال نقره نصرالله سلطانی‌نژاد و مدال برنز حمید توکل در مسابقاتی که خارج از ایران بود، به عنوان قهرمانی دست یافت.
مدال تاریخی و مهم فیروز علیزاده و رحیم علی‌آبادی هم در جهانی 1969 ماردل پلاتای آرژانتین هم در دوره ریاست فدراسیون خادم حقیقت به دست آمد. این نتیجه هم تا سال‌ها برای کشتی فرنگی ایران بهترین نتیجه تاریخ بود تا اینکه محمد بنا در کشتی فرنگی ایران توانست این افتخارات را بشکند.
شاید کار مهم‌تر و بزرگتر از این نتیجه تاریخی هم رفتار و اخلاقی است که از خادم به یادگار مانده و همه جا صحبت از این بزرگی است. در تمام این سال‌هایی که او در خانه مانده بود و گوشه عزلت گزیده بود، خیلی از بزرگان کشتی اعتقاد داشتند که نقش سید‌محمد خادم در شکل‌گیری و آقایی کشتی ایران در تاریخ درخشانش بی‌سابقه بوده اما او هرگز حاضر نشد که درباره این بزرگی حرفی بزند.
سید محمد خادم حقیقت که متولد 1308 درخونگاه تهران بود، 16 بهمن 1402 چشم از جهان فرو بست تا او هم مانند بسیاری از بزرگان کشتی ایران، بسیاری از حقایق تاریخ کشتی ایران را با خودش به دنیای باقی ببرد.

جستجو
آرشیو تاریخی