صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و پانزده - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و پانزده - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اردن- کره جنوبی؛ اولین نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا

کلینزمن و عموته در نبرد تکراری

مرتضی طهوری
روزنامه نگار
اولین فینالیست جام ملت‌های آسیا امروز با بازی کره جنوبی و اردن مشخص می‌شود. این دو تیم در مرحله گروهی به تساوی 2-2 رسیدند و بازی امشب مصافی تکراری برای مربیان و بازیکنان دو تیم است.
کره جنوبی بعد از تساوی روز آخر مرحله گروهی مقابل مالزی با انتقادات زیادی روبه‌رو شد، ولی دوم شدن در گروه به این تیم کمک کرد که از برخورد با ژاپن و ایران اجتناب کند. البته آنها در مرحله حذفی هم کار خیلی سختی داشتند و دو بازی سنگین 120 دقیقه‌ای را مقابل عربستان و استرالیا تجربه کردند. کره تا دقایق پایانی وقت قانونی هر دو بازی تا آستانه شکست پیش رفت، ولی به لطف مهاجمان آماده‌اش هر دو حریف را پشت سر گذاشت.
در تیم ملی کره جنوبی سون‌هیونگ‌مین کاپیتان تاتنهام، لی‌کانگ‌این هافبک پاری‌سن‌ژرمن و هوانگ‌هی‌چان، مهاجم ولورهمپتون که در شروع تورنمنت مصدوم بود نقش کلیدی در عبور از سد این دو مدعی داشتند. سون در بازی مرحله یک چهارم نهایی مقابل استرالیا با گرفتن یک پنالتی کره را به بازی برگرداند و در وقت اضافه با یک ضربه ایستگاهی دیدنی کار را تمام کرد.
کره جنوبی از سال 1960 نتوانسته قهرمان آسیا شود و کلینزمن فشار خیلی زیادی را بابت انتظارات بالای هواداران تحمل می‌کند. با این حال در نشست خبری پیش از بازی با اردن بازیکنانش را دعوت به آرامش کرد.
سرمربی آلمانی کره گفت: «از بازیکنانم می‌خواهم که آرامش‌شان را حفظ کنند. آنها باید تمام موارد غیرضروری را کنار بگذارند. مثلاً مطالب رسانه‌ها و هر چیزی که ممکن است آنها را از هدف‌شان دور کند. این گروه بازیکنان باتجربه هستند، انگیزه بالایی دارند و مثبت‌اندیش هستند. آنها مصمم هستند تا آخر این مسیر بروند. آنها کارشان را بلدند. خیلی مهم است که در برابر تیم خیلی قدرتمند اردن با اعتماد به نفس و اراده عذاب کشیدن تا لحظه آخر به زمین بروند.»
او پیش‌بینی کرد که بازی با اردن هم یک بازی نزدیک باشد، ولی بازیکنان برای آن آماده هستند: «می‌خواهیم جلوتر برویم. ما تشنه موفقیت هستیم و کاملاً آماده‌ایم. می‌خواهیم تا فینال پیش برویم. فضای تیم خیلی مثبت و روحیه تیم بالا است.»
کیم‌مین‌جائه، مدافع بایرن مونیخ برای این بازی حساس محروم است، ولی کلینزمن معتقد است که همکاری بازیکنانش اجازه نمی‌دهد که جای خالی او احساس شود. او در تمجید از تیم اردن گفت: «بازیکنان آنها توانایی فردی بالایی دارند و در یک لحظه می‌توانند به شما آسیب بزنند. برای پیشگیری از گل خوردن باید در اوج باشیم و با تکیه بر نقاط قوت‌مان پیش برویم و امیدوار باشیم که یک گل بیشتر از اردن خواهیم زد.» کلینزمن حاضر نشد به سؤالی درباره حریف مورد علاقه‌اش در فینال پاسخ بدهد و گفت که فقط روی این بازی تمرکز کرده است.

مثلث ترسناک اردن
اردن در مرحله حذفی قرعه آسان‌تری از کره جنوبی داشت، با این حال حذف عراق و تاجیکستان کار کوچکی نبود تا این تیم برای اولین بار در تاریخ به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا برسد. اردن تیم هماهنگ و سختکوشی است که برای گلزنی روی سرعت و هوش سه مهره تهاجمی‌اش حساب می‌کند. موسی التعمری، مهاجم مون‌پلیه فرانسه ستاره این تیم است که همراه یزن النعیمات و علی علوان مثلث ترسناکی ساخته‌اند. اردن در پنج بازی قبلی ده گل زده که التعمری و نعیمات هرکدام دو گل زده‌اند. گفته می‌شد که التعمری مصدومیت جزئی دارد، ولی دیروز خبر رسید که او برای این بازی آماده است.
حسین عموته، سرمربی مراکشی اردن در نشست خبری گفت: « بازی خیلی سختی داریم اما شانس هر ۲ تیم مساوی است. پتانسیل تیمی کره جنوبی از لحاظ تاکتیکی و فیزیکی بسیار زیاد است. می‌دانیم بازی خیلی سختی داریم و باید مالکیت توپ داشته باشیم. باید پاس‌های خوبی بدهیم و برای کنترل بازی تاکتیک مناسبی اتخاذ کنیم. تلاش ما این است شرایط ایده‌آل خودمان را حفظ کنیم و به چیزهای دیگر فکر نکنیم.»
عموته اضافه کرد: «می‌دانیم آنها با بردن تیم‌هایی مثل استرالیا و عربستان به نیمه نهایی آمده‌اند اما به هرحال باید با قلب‌هایمان بجنگیم و تمام قدرت خود را روی بازی بگذاریم تا به نتیجه لازم برسیم. وضعیت بازیکنانم ایده‌آل است. استراحت خوبی داشته‌ایم و امیدواریم در بازی با کره تمرکز لازم را هم داشته باشیم‌‌.» او در پایان گفت که روی حمایت تماشاگران عرب برای موفقیت تیمش حساب می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی