صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و چهارده - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و چهارده - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ناگفته‌های مربی سابق کاراته دختران بعد از اخراج

زنگنه: یک مرد برای تیم ملی تصمیم می‌گرفت !

ساعت 11 شب در پاریس دنبال غذا بودم

آتوسا گلشادنژاد ستاره نوظهور تیم ملی کاراته با مدال طلایش در تاتامی کاراته وان پاریس همه را سورپرایز کرد. بعد از خداحافظی رزیتا علی‌پور ملی‌پوش پر افتخار وزن منفی 61 کیلوگرم همه نگران جایگزین او بودند اما گلشاد‌نژاد با طلای مسابقات قهرمانی آسیا و حالا طلای کاراته وان پاریس فعلاً به خوبی این خلأ را پر کرده است. در این میان پگاه زنگنه مربی سابق تیم ملی که همین 3 ماه پیش در آستانه مسابقات جهانی اخراج شد، حالا با هدایت آتوسا در تاتامی پاریس بار دیگر خود را ثابت کرد و جواب بی‌مهری‌های اخیر فدراسیون را داد. هر چند کار او در پاریس سخت بود و به گفته خودش داوطلبانه و با هزینه شخصی پا به این مسابقات گذاشت اما ارزشش را داشت.  زنگنه که بعد از اخراج از تیم ملی دختران سکوت کرده بود حالا ناگفته‌هایش را با ما در میان گذاشت و از دخالت شخص ثالث در تیم ملی دختران خبر داد که عملاً باعث انفعال کادر فنی سابق شده بوده است.

فائزه زمانی
روزنامه نگار


شما و آتوسا با طلای کاراته وان همه را سورپرایز کردید.
مسابقات کاراته وان پاریس اولین پریمر لیگ 2024 بود که برای اولین بار با تغییراتی در قوانین برگزار شد.
خداراشکر بعد از بحرانی که در اردوهای تیم ملی پشت سر گذاشتیم در نهایت منجر به شکست مطلق تیم ملی در مسابقات جهانی شد، به همراه آتوسا و با همکاری امیرحسین منظوری مربی بدنسازمان موفق شدیم این طلای ارزشمند را در پاریس به دست بیاوریم.
این مدال چقدر می‌تواند کاراته ایران را به آینده ستاره درخشانی مثل آتوسا امیدوار کند؟
آتوسا فقط 20 سال دارد اما با وجود این توانست نمایش قابل قبولی داشته و از تکنیک‌های متنوعی در این مسابقات استفاده کند. او با شایستگی روی سکوی اول ایستاد.
آتوسا کاراته‌کایی مستعد با بدنی استثنایی است. او چند سالی است که تمرینات سختی را به صورت مستمر و بدون کوچکترین اعتراضی پشت سر گذاشته است و همین هم حالا نقطه قوت اوست.
هزینه اعزام به پاریس بر عهده خودتان بود؟
من کاملاً داوطلبانه برای هدایت آتوسا به پاریس رفتم و آنجا افتخار همراهی لیلا برجعلی را هم داشم. در پاریس تک و تنها علاوه بر مربی، سرپرست تیم هم بودم.
انتظار نداشتم که فدراسیون هیچ حمایتی نکند و من ساعت 11 شب تنهایی در پاریس به دنبال وعده غذایی باشم. من حتی در این سفر گاهی مجبور به خذف یکی از وعده‌های غذایی‌ام می‌شدم چون فرصت تهیه غذا نداشتم.
من سعی کردم تجربیات دوران قهرمانی و همچنین تجربیاتی که از مربیان بزرگی مثل خواجه حسینی، دباغیان و روحانی به دست آوردم را در اختیار او بگذارم که خداراشکر تلاش‌های‌مان جواب داد و کاراته وان پاریس گویای همه چیز است. هرچند تا زمانی هم که در تیم ملی اختیار تمرینات را در دست داستم، در مسابقات قهرمانی آسیا مالزی 1 طلا، 1 نقره و 2 برنز در انفرادی و نقره کومیته تیمی به دست آوردیم و آتوسا در آن مسابقات هم توانست با شکست نفر سوم المپیک توکیو، مدال طلا را بر گردن بیندازد.
ماجرای عدم اختیارتان در تیم ملی دقیقاً چه بود؟
بعد از وقفه‌ای که در تیم ملی ایجاد شد و اختیاری که از من سلب شد، تیم در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی شکست خورد که به هیچ‌وجه مسئولیت این باخت‌ها را گردن نمی‌گیرم چون عملاً بعد از مسابقات قهرمانی آسیا فقط در تیم ملی حضور فیزیکی داشتم و حتی اجازه گرم کردن ملی‌پوشان را هم به من ندادند. من تا مسابقات قهرمانی آسیا مالزی تیم ملی را در اختیار داشتم که نتایج خوبی هم تحویل دادم، باقی بر عهده من نبوده است.
بعد از خداحافظی رزیتا علیپور همه نگران جایگزین او در وزن منفی 61 کیلوگرم بودیم، اما به نظر می‌رسد گلشادنژاد در همین مدت کوتاه جایگزین خوبی برای او بوده است.
از آنجایی که رزیتا علیپور کاراته‌کایی تکنیکی و هوشمند بود نگران جایگزین او بودیم اما خداراشکر آتوسا گلشاد‌نژاد با نتایج اخیر خود این نگرانی را برطرف کرده و جانشین خوبی برای علیپور بوده است.
اخراج کادر فنی تیم ملی دختران آن هم در آستانه مسابقات جهانی چقدر به این تیم ضرر زد؟
این اتفاقات، اتفاقاتی نبود که یک شبه رخ بدهد. بعد از مسابقات قهرمانی آسیا مالزی و نتایج خوبی که در آن مسابقات گرفتیم، حدوداً 3 ماهی به من اجازه دخالت در تمرینات را نمی‌دادند و فقط در اردوها حضور داشتم. همین هم باعث شد تا تیمی که در مسابقات قهرمانی آسیا نتایج خوبی گرفته بود در بازی‌های آسیایی نتایج ضعیفی بگیرد، نمونه‌اش هم آتوسا گلشاد‌نژاد بود که در مالزی طلا گرفت اما در هانگژو دستش از مدال کوتاه ماند.
شائبه‌هایی وجود داشت که یک مرد از خارج از اردوها دخالت مستقیم در تیم دختران داشت. این موضوع چقدر صحت دارد؟
 یک شخص ثالث برای تیم ملی تصمیم می‌گرفت و من و ارباب سرمربی تیم ملی عملاً حق هیچ دخالتی نداشتیم. همین شخص 10 روز مانده به مسابقات جهانی مجارستان مبینا حیدری نفر اول وزن منفی 68 کیلوگرم را از لیست انفرادی و تیمی خط زد که باعث واکنش من و باقی اعضای کادر فنی شد. رسالت ما ایجاب می‌کرد که از حق حیدری دفاع کنیم تا او در ترکیب مسابقات جهانی قرار بگیرد اما در نهایت طباطبایی رئیس فدراسیون این غائله را با حذف کادر فنی خواباند. اگرچه اعتراض به حق ما منجر به حذف‌مان شد اما باعث شد تا حیدری در ترکیب تیم ملی برای حضور در مسابقات جهانی قرار بگیرد.
3 ماهی از اخراج شما می‌گذرد اما همچنان جایگزینی برای‌تان انتخاب نکرده‌اند، این موضوع چقدر به تیم دختران آسیب می‌زند؟
چیزی که می‌دانم این است که فدراسیون هیچ تصمیمی درباره کادر دختران نگرفته است و در همین حد می‌توانم اظهارنظر کنم.
اگر مجدداً پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی را داشته باشید، به تیم برمی‌گردید؟
این پیشنهاد را بررسی خواهم کرد ولی اینکه قطعاً آن را قبول کنم مشخص نیست.
من در شهر خودم پرقدرت در حال ادامه دادن هستم. فکر می‌کنم هر کدام از مربیان استانی باید کار خود را به درستی انجام دهند تا در نهایت انباشت همین قطره‌ها دریایی شده و به تیم ملی کمک کند.
حس می‌کنید با این طلا چقدر خودتان را ثابت کردید؟
من همیشه تلاش کرده‌ام با تمام توانم در خدمت کاراته باشم. همیشه چه با بازیکنانم و چه با مجموعه‌ای که با آن سر و کار داشتم، صادق بودم. امیدوارم که قدردان باشند و بدانند که در نهایت صداقت و درستی مانگار است. این طلا تازه شروع ماجراست و امیدوارم آتوسا در لیگ کاراته وان ترکیه هم بدرخشد.

جستجو
آرشیو تاریخی