صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و سیزده - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و سیزده - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۸

معمای گوش راست ترکیب استقلال

بلانکو گزینه جانشینی یامگا

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
استقلال در نیم‌فصل دوم نیز با 3 دفاع گام به میدان خواهد گذاشت و جواد نکونام در بازی‌های تدارکاتی اخیر نیز از همان روش استفاده کرده است. آبی‌ها تنها در سه دیدار آغازین لیگ برتر با چهار دفاع به میدان رفتند و از بازی با سپاهان تا پایان نیم‌فصل اول نکونام حتی در شرایطی که برخی مهره‌های کلیدی خط دفاع را در اختیار نداشت، ترجیح داد با همان 3 دفاع تیمش را به میدان بفرستد.
با جذب سیلوا از این پس روزبه چشمی می‌تواند با خیال راحت در خط میانی بازی کند و نکونام نیز همین قصد را دارد و چشمی با توجه به حضور چهار مدافع مرکزی(سهرابیان، سلیمی، سیلوا و مرادمند) دیگر در خط دفاع به کار گرفته نخواهد شد. سرمربی آبی‌ها با بودن چشمی در خط میانی دستی بازتر خواهد داشت و درکنار این بازیکن می‌تواند از مهدی‌پور، رضاوند، حامدی‌فر، نیک‌نفس و... استفاده کند. ضمن اینکه جلالی، حردانی و سلمانی نیز قابلیت بازی در این پست را دارند.
تنها دغدغه نکونام انتخاب جانشین کوین یامگا است. او بعد از محرز شدن غیبت این بازیکن تا پایان فصل به دنبال راهی است تا جانشینی برای این بازیکن در پست گوش راست پیدا کند. یامگا به دلیل خصوصیات گلزنی غالباً در این پست به کار گرفته می‌شد تا استقلال از نزدیک بودن این بازیکن به دروازه حریف سود ببرد که همین طور هم بود و گلزنی‌های یامگا چه از نقطه پنالتی و چه در جریان بازی بارها به مدد استقلال آمد.
البته بعد از تأیید غیبت این بازیکن تا پایان فصل بسیاری به مشکل استقلال در نواختن ضربات پنالتی در غیاب ستاره فرانسوی اشاره داشتند و نگران پنالتی‌زدن استقلال در جریان بازی هستند اما غیبت یامگا بیش از آنکه استقلال را در زدن ضربات پنالتی با مشکل مواجه سازد، ممکن است تاکتیک این تیم را تحت‌الشعاع قرار داده و از بار هجومی استقلال بکاهد. به هرحال شم گلزنی یامگا سبب می‌شد مدافعان حریف بیشتر روی این بازیکن تمرکز کنند و وقت و زمان خود را روی مهار آن بگذارند اما حالا که یامگا نیست ممکن است با فراغ بال بیشتری در این ناحیه ظاهر شوند.
بین بازیکنان کنونی استقلال گوستاوو بلانکو نزدیک‌ترین گزینه برای جانشینی یامگا محسوب می‌شود و سرمربی استقلال هم در بازی‌های تدارکاتی از بلانکو در پست گوش راست بهره گرفته و بی‌میل نیست اگر این بازیکن آرژانتینی در پست مورد نظر جواب مثبت دهد، او را به جای یامگا در نیم‌فصل دوم در پست گوش راست بازی دهد.
صالح حردانی هم قابلیت بازی در این پست را دارد اما مسأله مهم برای سرمربی استقلال داشتن شم گلزنی است؛ همان گونه که یامگا داشت و بلانکو می‌تواند نزدیک‌ترین گزینه برای بازی در این پست باشد.
 خرید جدید معادلات را به هم می‌زند
بازی کردن بلانکو در پست یامگا درواقع پلنی است که سرمربی استقلال در صورت جذب نشدن بازیکن جدید به آن می‌اندیشد اما اگر بازیکنی با خصوصیات بازی در این پست به خدمت گرفته شود، نکونام از بازیکن جدید به جای یامگا بهره خواهد گرفت. یکی از دلایلی که سبب شد به جذب حسین‌زاده از سوی کادر فنی اصرار شود، پرکردن جای خالی یامگا است. درواقع نکونام قصد دارد با جذب بازیکنی که هم ظرفیت بازیسازی داشته باشد و هم شم گلزنی روی غیبت یامگا سرپوش بگذارد اما مدیران باشگاه استقلال جز سیلوا تا‌کنون خریدی نداشته‌اند تا جواد نکونام به این پلن فکر کند که در سیستم 3-4-3 خود از بلانکو به عنوان گوش راست بهره بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی