صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و دوازده - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و دوازده - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۹

آزمون و طارمی مثل زمان کی‌روش انگیزه ندارند

علی موسوی: تیم ملی دستپاچه بازی می‌کند

رفتن سامره را بزرگ نکنید

مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار

«مردیم تا بردیم!» بعد از بازی ایران و سوریه که کار گره خورده بود، این استرس وجود داشت که حتی در ضربات پنالتی نتوانیم سوریه را شکست دهیم و در همان مرحله یک‌هشتم با جام خداحافظی کنیم، اما ایران توانست در ضربات پنالتی حریف را شکست دهد و در مرحله بعد حریف ژاپن شود. به همین دلیل بعد از بازی تمام فو‌تبالدوستان به این نکته اشاره داشتند: «مردیم تا بردیم.» حالا با این تفکر که تیم ملی مقابل سوریه دچار مشکل شد و قطعاً در بازی با ژاپن کار سخت‌تر خواهد بود، به مصاف حریف خواهد رفت. نکته اینجا است که در بازی با ژاپن مهدی طارمی هم حضور نخواهد داشت! و همین نکته می‌تواند کار را سخت‌تر هم بکند. اما در شرایطی که فوتبالدوستان معتقد هستند که نسل فعلی، نسل طلایی فوتبال ایران هستند، توقع دارند با چنین بازیکنانی به قهرمانی برسیم و شاید همین انتظار کار ملی‌پوشان و نیمکت تیم ملی را سخت کرده است. با توجه به اینکه حریف مرحله یک‌چهارم ژاپن است، تیم ملی برای شکست چنین تیمی کار سختی در پیش دارد. البته شرایط فعلی استقلال با توجه به اختلاف مربی و مدیرعامل سخت است و حاشیه اطراف این تیم زیاد است به همین دلیل در خصوص تیم ملی و استقلال با موسوی بازیکن سابق استقلال و تیم ملی همکلام شدیم.
  بازی ایران و سوریه را تماشا کردید؟
بله و چقدر در این بازی شرایط برای تیم ملی سخت شد، البته قابل پیش‌بینی بود که هر چه در جام پیش برویم کار برای ملی‌پوشان سخت‌تر هم بشود. تمام تیم‌ها پیشرفت کرده‌اند اما ما در‌جا زدیم و نتوانستیم برنامه مدونی داشته باشیم. همچنان با همان بازیکنان سابق تیم ملی به کار خود ادامه می‌دهیم و به همین دلیل است که مقابل تیمی مثل سوریه کارمان گره می‌خورد. حتی این امکان وجود داشت در بازی با سوریه نتیجه را واگذار کنیم و در این مرحله از جام کنار برویم.
 به نظر می‌رسد در چنین شرایط حساسی بازیکنانی مثل طارمی باید دقت بیشتری داشته باشند. بارها به دلیل اینکه وانمود کرده بازیکن حریف روی او خطا انجام داده از داور کارت گرفته است!
شما در نظر بگیرید وقتی فشار روی یک تیم است بازیکن تصمیماتی می‌گیرد که اینطور می‌تواند به ضرر تیم باشد. اما تیمی مثل کره که تا لحظات آخر به عربستان باخته بود با خونسردی کارهای تاکتیکی را انجام داد، اما بازیکنان ما مقابل تیمی مثل سوریه دستپاچه عمل کردند در حالی که باید با تفاضل گل بالا این تیم را می‌بردیم.
 از همان ابتدای جام تمام کارشناسان گفتند که دفاع تیمی مشکل دارد، اما همچنان این مشکل را در دفاع می‌بینیم!
ما نه فقط در دفاع بلکه در تمام سه خطوط مشکل داریم و انگار هیچ برنامه‌ریزی تاکتیکی نداریم
 عملکرد بیرانوند را در این بازی چطور دیدید؟
کلاً تیم ما مقابل سوریه دستپاچه بود. بازیکنان ما در اکثر بازی عجول بودند. البته فکر می‌کنم چه کادرفنی و چه بازیکنان، تیم سوریه را دست کم گرفتند که کار به اینجا کشید. این در حالی است که طی سال‌های اخیر تیم‌ها کار کرده‌اند و خیلی پیشرفت داشته‌اند.
 در این بازی به نحوه عملکرد سردار آزمون هم انتقاد زیادی شد، نظر شما در این خصوص چیست؟
به نظر من چه آزمون و چه طارمی در زمان کی‌روش انگیزه زیادی برای رقابت گل زدن داشتند. به لحاظ من این دو بازیکن دو عملکرد متفاوت در زمان کی‌روش و قلعه‌نویی داشتند و حس جنگندگی را در این دو بازیکن کم دیدم.
 بازی با ژاپن را در پیش داریم. نظرتان در خصوص این بازی چیست؟
ژاپن شش، هفت سالی است که خودش و بازی‌هایش را از سطح آسیا جدا کرده و خیلی منظم و با حوصله بازی می‌کند در حالی که بازیکنان ما دستپاچه عمل می‌کنند. این را بگویم که یک اشتباه از سوی بازیکنان ما برای تیم ملی ایران گران تمام می‌شود. ژاپن سوریه یا فلسطین نیست. این تیم برنامه دارد و از کوچکترین اشتباهی استفاده خواهد کرد و بازیکنان ما باید باهوش عمل کنند.
 شما در سال 96 در تیم ملی حضور داشتید. سابقه بازی در این جام مقابل ژاپن را هم داشتید؟
نه من مقابل این تیم بازی نکردیم اما ژاپن همیشه تیم با برنامه‌ای است و با برنامه دقیق مقابل حریفان حاضر می‌شود.
 بد نیست کمی هم از شرایط استقلال صحبت کنیم. این روزها دوباره اختلاف خطیر و نکونام آشکار شده است، نظرتان در خصوص شرایط فعلی تیم استقلال چیست؟
مربی نیاز دارد که بازیکن بگیرد و مدیرعامل باید خواسته او را برآورده کند و تا جایی که ممکن است نواقص را از میان ببرد.
 به نظرتان به دلیل اختلاف کادرفنی و خطیر، کنار گذاشتن مدیرعامل و حضور مدیر جدید به استقلال کمک خواهد کرد؟
خیر. چون هر مدیری که بیاید این مشکلات هست. به خطیر و نکونام توصیه می‌کنم به خاطر استقلال اختلاف‌شان را کنار بگذارند و نقاط ضعف تیم را برطرف کنند. ضمن اینکه تمام بازیکنان حال حاضر لیگ در یک سطح هستند و خیلی تفاوت چشمگیر ندارند. نکونام با نفرات قبلی هم می‌تواند به قهرمانی فکر کند.
 سامره از استقلال استعفا داد و رفت. نظرتان در خصوص نبود سرپرست در استقلال چیست؟
سرپرست خیلی در روند تیم تأثیر ندارد. سامره باشد یا شخص دیگر برای استقلال فرقی ندارد. نباید رفتن سامره را بزرگ کرد. ایشان صلاح دانسته برود. استقلال مسائل مهم‌تر از اینها را دارد. همان‌طور که گفتم خطیر و نکونام باید اختلافات را کنار بگذارند و برای اینکه تیم موفق شود، همدل شوند تا استقلال امسال قهرمان شود.

جستجو
آرشیو تاریخی