صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و دوازده - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و دوازده - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دلایل مدیر فنی تیم‌های ملی درباره افت دوومیدانی

سپهرزاد: مدیر خوب نداریم!

پیش‌بینی مدال ایرانی‌ها سخت است

هادی سپهرزاد، مدیر تیم‌های ملی، خیلی صریح از افت دوومیدانی می‌گوید. بدون هیچ ترسی. او دلیل افت دوومیدانی را به بی‌توجهی مدیریتی و عدم وسواس وزارت ورزش برای انتخاب رئیس ورزش مادر ربط می‌دهد. سپهرزاد با اینکه مسابقه داخل سالن قهرمانی آسیا را بهترین فرصت برای ایرانی‌ها می‌داند، اما با رکوردهای نه چندان دلچسب آنها ترجیح می‌دهد تعداد مدال ایرانی‌ها را پیش‌بینی نکند.

مهری رنجبر
روزنامه نگار

 نتیجه دوومیدانی کاران در جایزه بزرگ و قهرمانی کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟
صادقانه صحبت کنم، بجز یک ماده مردان، در بقیه مواد نتایج درخشان نیست. در مواد دختران هم بجز رکوردشکنی در 60 متر با مانع و 3 هزار متر بقیه خیلی جالب نیست. نتایجی که نشان از افت دوومیدانی ایران می‌دهد. هرچند امیدوارم در قهرمانی آسیا ملی‌پوشان نتایج بهتری بگیرند. به هر حال دوومیدانی رشته رکوردی است و نمی‌شود دروغ گفت.
 کدام مواد نتیجه بهتر بود؟
مهدی صابری پرتابگر وزنه، رکوردش قابل قبول بود و رکورد یک دقیقه و 49 صدم ثانیه سبحان احمدی برای 800 متر هم خوب بود. اما رکوردهای پرنده‌های چهار ماده پرش و دو سرعت ضعیف بود. در مجموع رکوردها نزولی بود و دوومیدانی کاران نیاز به کار بیشتر دارند و فکر می‌کنم باید روی جوانترها باید سرمایه‌گذاری کنیم.
 چرا دوومیدانی ایران این قدر افت کرده؟
چرایی آن خیلی مشخص است. روزهایی که ما اعتراض می‌کردیم و می‌گفتیم شرایط خوب نیست، هیچ توجهی نشد. چند سالی از نظر مدیریت به دوومیدانی توجه نشد، همین هم باعث شد دوومیدانی افت کند. حالا حسن تفتیان نفر اول دو سرعت مرز 31 سال را رد کرده، فرزانه فصیحی دونده سرعتی زنان خوب است، الناز کمپانی و پریسا عرب رکورد زدند. مشکل اینجاست که دوومیدانی‌کاران ما در سطح ایران خوب هستند، البته بجز فصیحی که این مدت نتیجه درخشانی در سطح بین‌المللی گرفته، نتیجه بقیه تنها در سطح ایران است و بس. متأسفانه وزارت ورزش چند سال قبل، موقع انتخاب مدیر برای دوومیدانی وسواس و دقت زیادی به خرج نداد. آن وقتی که باید نگاه جدی‌تری می‌شد، این اتفاق نیفتاد. این نتایج و افت امروز دوومیدانی ماحصل بی‌توجهی‌هاست. اگر ورزشکاری رکورد می‌زند یا می‌درخشد نتیجه زحمات خودش و مربی‌اش است نه فدراسیون.
 انگار فدراسیون دوومیدانی، در دوره سرپرست‌ها شرایط بهتری دارد؟
 دقیقاً بیشترین فعالیت را سرپرستان انجام می‌دهند. وقتی افشین داوری به فدراسیون آمد شوک داد و یکسری اتفاقات افتاد. با جانشینی مهدی مبینی به فدراسیون هم حرکت‌های خوبی در زیر‌ساخت، تعیین حقوق و مسائل دیگر دوومیدانی رخ داد. اما کاری که قبلاً خراب شده، یک باره درست نمی‌شود و چند سالی زمان می‌برد، درست مثل شهری است که یک روزه با بمباران خراب می‌شود اما سالیان سال زمان می‌برد تا دوباره آباد شود. من به بچه‌های دوومیدانی خسته نباشید می‌گویم که در شرایط سخت استقامت به خرج داده‌اند و کار می‌کنند. رئیس دوره قبل میزبانی قهرمانی داخل سالن آسیا را گرفت و باید کار برای آمادگی این مسابقه را همان موقع استارت می‌زد، در حالی که یک میخ هم به دیوار نزد و به همین خاطر وقتی داوری آمد برنامه‌ریزی کرد و بعد هم مبینی در مدت 2 ماه کارهایی که باید 2 ساله انجام می‌شد را برای میزبانی این رقابت‌ها انجام داد. بنابراین حالا نه می‌شود به کیفیت کار ایراد گرفت و نه کمیت. تنها می‌توانیم بگوییم «دم مبینی گرم» که همه جوره مایه گذاشت تا سالن آفتاب انقلاب برای قهرمانی آسیا آماده شود. واقعاً کار سرپرست فدراسیون جای تقدیر دارد که وزیر ورزش و معاونش را در این فرصت کم پای کار آورد. هر چند ممکن است حرف‌های من بعضی‌ها را ناراحت کند، اما چرا قبلاً پولی که باید صرف زیرساخت‌ها می‌شد را خرج مسائل دیگری کردند تا حالا برای حفظ آبروی کشور همه در سالن آفتاب انقلاب درحال دوندگی باشند؟ افرادی که درخواست میزبانی را دادند کم کاری کردند.
 چه پیش‌بینی از تعداد مدال‌های ایران در رقابت‌های داخل سالن قهرمانی آسیا دارید؟
تهران، امسال میزبان یکی از سخت‌ترین قهرمانی آسیایی‌هاست. حتی سطح بالای این مسابقه جزو دو، سه مسابقه بین‌المللی است که چند سال اخیر برگزار شده. حضور قهرمان المپیک، بازی‌های آسیایی و جهانی قطعاً کیفیت رقابت‌ها را بالا می‌برد و همین مسأله پیش‌بینی مدال ایرانی‌ها را سخت می‌کند. اما بچه‌های ما باید از نظر رکوردی به سطحی برسند که رقابت خوبی با دوومیدانی‌کاران آسیا داشته باشند. به خاطر اینکه رکوردهای ورودی المپیک خیلی بالاست، بنابراین حتی اروپا و امریکایی‌ها در همه مسابقات امتیاز بالا را شرکت می‌کنند تا رنکینگ‌شان را بالا ببرند و سهمیه بگیرند.
 مهدی صابری پرتابگر وزنه اما از لیز بودن دایره پرتاب شاکی بود. دایره پرتاب را درست می‌کنید؟
اتفاقاً من این قضیه را گوشزد کردم. قرار است امروز دایره را خراب کنند تا دایره جدیدی درست شود. فکر می‌کنم دو، سه روز دیگر درست می‌شود.
 میزبانی قهرمانی آسیا، به دوومیدانی‌کاران انگیزه زیادی می‌دهد.
فکر می‌کنم برگزاری این مسابقه جان تازه‌ای به دوومیدانی می‌دهد. چرا که خیلی از دوومیدانی‌کاران به خاطر مسائل مالی و تعداد محدود اعزام شانس حضور در رقابت‌های بین‌المللی را نداشتند اما حالا که ایران با استفاده از امتیاز میزبانی، در هر ماده می‌تواند سه ورزشکار داشته باشد، بزرگترین فرصت پیش آمده تا دوومیدانی‌کاران ایرانی با قهرمانان بزرگ رقابت کنند. شاید یکی از دلایل مبینی سرپرست فدراسیون برای برگزاری مسابقات فقط همین مسأله باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی