صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و دوازده - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و دوازده - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

از آرسنال و لیورپول تا موناکو، برایتون و سوسیه‌داد

ژاپن یا منتخب جهان؟


امیر اسدی
روزنامه نگار
در آستانه بازی با ژاپن می‌توانیم ادعا کنیم که باید به مصاف گلچینی از ستاره‌های فوتبال آسیا برویم که جملگی در ترکیب بهترین تیم‌های فوتبال دنیا حضور دارند و از قضا بازیکنانی مؤثر نیز هستند. ژاپن با همین ستاره‌ها توانسته در دیدارهای اخیر-به جز بازی با عراق– نتایج درخشانی کسب کند و به عنوان یک مدعی جدی نامش را در جام ملت‌های آسیا سر زبان‌ها بیندازد. اگر ما یک سردار آزمون داریم که عضو باشگاه رم ایتالیا است و یک مهدی طارمی که در پورتو بازی می‌کند، ژاپن ستاره‌هایی دارد که در بهترین تیم‌های معتبرترین لیگ فوتبال دنیا -پریمیرلیگ انگلیس- به میدان می‌روند. در آستانه بازی ایران-ژاپن، معرفی بازیکنان شاخص حریف، قدرت سامورایی‌ها را بیشتر به رخ ما می‌کشد.

تاکه‌هیرو تومیاسو (آرسنال)
تاکه‌هیرو تومیاسو بازیکنی است که در مرکز خط دفاع برای ژاپن بازی می‌کند. مدافعی 25 ساله که اغلب در ترکیب اصلی آرسنال قرار می‌گیرد و یکی از بازیکنان مورد اعتماد میکل آرتتا است. با توجه به ضعف زینچنکوی اوکراینی در امور تدافعی، آرتتا از تومیاسو بیشتر در نقش دفاع چپ استفاده می‌کند. هر چند این ژاپنی که 40 بازی ملی نیز در کارنامه دارد، در دفاع راست و مدافع مرکزی نیز در ترکیب آرسنال قرار گرفته. تومیاسو با ارزشی در حدود 26 میلیون یورو یکی از بازیکنان باتجربه و کلیدی ژاپن در خط دفاعی محسوب می‌شود.

تاکه‌فوسا کوبو (رئال سوسیه‌داد)
پرورش یافته آکادمی بارسلونا در لاماسیا، این روزها یکی از بازیکنان مؤثر تیم ملی ژاپن و باشگاه رئال سوسیه‌داد در لالیگا است. کوبو بعد از درخشش در لاماسیا راهی اف‌سی توکیو شد و سپس به رئال مادرید رفت. او در سال‌های اخیر توسط رئال مادرید به مایورکا، ویارئال، ختافه و رئال سوسیه‌داد قرض داده شده و در لالیگا پیراهن این تیم‌ها را بر تن کرده است. کوبو طی دو فصل اخیر 69 بازی برای سوسیه‌داد انجام داده و 15 گل زده. او در 22 سالگی 33 بار در ترکیب ژاپن قرار گرفته و 4 گل هم وارد دروازه رقبا کرده. ارزش کوبو در بازار 45 میلیون یورو است.

تاکومی مینامینو (موناکو)
در 29 سالگی برای موناکو در لوشامپیونا بازی می‌کند. مینامینو دو سال سابقه بازی برای لیورپول را در کارنامه دارد و البته دوران حضور او در لیگ برتر چندان موفقیت‌آمیز نبوده. مینامینو که یکی از بازیکنان مؤثر موناکو محسوب می‌شود، مقابل ویتنام در نخستین دیدار ژاپن در جام ملت‌های آسیا 2 گل زد و باعث شد تا سامورایی‌ها دوباره به بازی برگردند. او در 56 بازی ملی 20 گل زده و آمار مناسبی را به خود اختصاص داده است. مینامینو در این جام ملت‌ها یک پاس گل هم داده و با 3 تأثیر مستقیم جزو مهره‌های کارآمد موریاسو به حساب می‌آید.

ریتسو دوان (فرایبورگ)
فوتبال خود را از گامبا اوزاکا در جی لیگ آغاز کرد و سپس به لیگ هلند رفت تا برای خرونینخن بازی کند. او بعدها پیراهن پی‌اس‌وی آیندهوون را پوشید و البته با انتقالی یکساله راهی بوندس‌لیگا شد تا برای آرمینیابیلفلد به میدان برود. او دوباره به آیندهوون برگشت و البته از سال 2022 هم عضو فرایبورگ است. دوان در یک سال و نیم اخیر 69 بار در ترکیب فرایبورگ قرار گرفته و 10 گل زده. او که در جام ملت‌های آسیا یک گل به ثمر رسانده و یک پاس گل هم داده، ارزشی 20 میلیون یورویی در بازار نقل و انتقالات دارد. دوان در 46 بازی ملی 6 گل زده و بازیکنی مهم در بخش تهاجمی ژاپن است.

کائورو میتوما (برایتون)
درخشش در جی لیگ و پیراهن کاوازاکی کافی بود تا برایتون برای شکار میتوما دست به کار شود و سال 2021 او را به خدمت بگیرد. با این حال میتوما که کم‌تجربه بود، یک فصل را به طور قرضی در رویال یونیون بلژیک -تیم تحت مالکیت برایتون– بازی کرد و توانست در 29 بازی 8 گل بزند. برایتون وقتی درخشش میتوما را دید ابتدای فصل 2023-2022 او را به انگلیس برگرداند تا از وجودش در لیگ برتر بهره ببرد. میتوما در برایتون 65 بازی انجام داده و 13 گل به ثمر رسانده. او که با مصدومیت وارد جام شد، مقابل بحرین اولین بازی خود را انجام داد تا آماده تقابل با ایران شود. میتوما 19 بازی ملی انجام داده و 7 گل زده.

آیاسه اوئدا (فاینورد)
ستاره کاشیما آنتلرز از سال 2019 تا 2022 در 103 بازی آمار جذاب 47 گل زده را به نام خود ثبت کرد. اوئدا بعد از درخشش در جی لیگ راهی بلژیک شد تا برای سرکل بروژ بازی کند. 22 گل در 43 بازی باعث شد تا آیاسه اوئدا مورد توجه فاینورد قرار بگیرد و پیراهن سفید و قرمز این تیم را در لیگ هلند بپوشد. اوئدا البته آمار جالبی را در فاینورد ثبت نکرده و در 19 بازی تنها یک گل زده. او البته آمار قابل توجهی را در رده ملی دارد. 23 بازی انجام داده و 11 گل زده. یعنی به طور میانگین هر 2 بازی یک گل.

واتارو اندو (لیورپول)
واتارو اندو دیگر ستاره تیم ملی ژاپن است که در لیگ برتر انگلیس حضور دارد. اندو با سابقه سال‌ها بازی در ترکیب اشتوتگارت در بوندس‌لیگا، از ابتدای این فصل پیراهن لیورپول را پوشیده و 23 بار برای این تیم به زمین رفته. در روزهایی که مک‌آلیستر آرژانتینی در ترکیب لیورپول حضور ندارد، یورگن کلوپ از اندو به عنوان هافبک تدافعی استفاده می‌کند. او خیلی ساده و بدون حرکت اضافه بازی می‌کند و همیشه در خدمت تیم است. همین شاخصه باعث شد تا کلوپ ابتدای فصل نام اندو را در سبد خرید خود قرار بدهد. اندو 59 بازی ملی برای ژاپن انجام داده و در جام ملت‌های آسیا یک گل زده و یک پاس گل داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی