صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و یازده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و یازده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

مشکل ویژه «کلینزی» در سئول

طناب اعدام دور سر مربی پیروز

وصال روحانی
روزنامه نگار
شاید اینک یورگن کلینزمن سرمربی آلمانی کره جنوبی از اینکه تیمش به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرده، ناراحت و پشیمان شده باشد، زیرا پس از این توفیق اکثر رسانه‌های کره‌ای طوری او را کوبیده‌اند که انگار وی ناکام شده و باید تقاص بزرگی بابت آن پس بدهد.
واقعیت امر این است که کره‌ای‌ها سه‌شنبه شب در مصاف بزرگ و سنگین‌شان با عربستان در مرحله یک‌هشتم نهایی این پیکارها پس از تساوی 1-1 در پایان وقت‌های عادی و اضافی در ضربات پنالتی 2-4 بر سعودی‌ها فائق آمدند و از یک آزمون بسیار جانکاه جان سالم به‌در بردند. اوج قدرتنمایی کره جنوبی در 25 دقیقه آخر وقت عادی مسابقه بود که این تیم بازی را «یک‌گله» کرد و به قصد تلافی تک‌گل خورده‌اش و رهایی از شکست 0-1 و با هدف حذف نشدن، چنان در زمین حریف خیمه زد و حمله پشت حمله کرد که انگار، نه با یکی از غول‌های دیگر جام بلکه با تیمی آماتور طرف است. طی این مدت کره آنقدر خطر آفرید و شانس گلزنی ایجاد کرد که غیرقابل شمارش بود و بجز تک‌گل نجات‌بخش خود که در دقیقه 9+90 به دست آمد، حداقل شش، هفت گل صد درصد دیگر را یا به سبب بداقبالی یا درخشش دروازه‌بان عربستان از دست داد وگرنه کار در همان وقت عادی به سود یاران «سون‌هیونگ‌مین» تمام می‌شد.
این بدون شک یک نمایش قدرت عظیم و تازه از فوتبال کره جنوبی بود که 13 ماه پیش در جام جهانی 2022 قطر هم خوش درخشیده و پرتغال را شکست داده بود. با این حال روزنامه‌های سئول روز چهارشنبه طوری «کلینزی» را که پیشینه هدایت تیم ملی کشورش و آمریکا را هم دارد، دراز کردند که انگار نه تیم او بلکه عربستان فاتح دیدار حیاتی سه‌شنبه شب شهر دوحه شده و به یک‌چهارم نهایی رسیده است.
استدلال آنها برای این تهاجم گسترده و تروروار این بود که کره جنوبی بجز یک مسابقه هر سه بازی دیگرش در جام ملت‌های امسال را با نتیجه تساوی پشت ‌سر نهاده و در هر مسابقه آنقدر فرصت گل از دست می‌دهد که مشخص است اگر صد سال دیگر هم هدایت کره‌ای‌ها با کلینزمن باشد، ‌آنها جامی نخواهند برد.
بخشی از این حساسیت البته به این نکته برمی‌گردد که کره‌ای‌ها بیش از نیم‌ قرن است که جام ملت‌های آسیا را فتح نکرده‌اند اما زمان انتخابی رسانه‌ها برای یورش مهلک روحی- روانی به کلینزمن و تخریب اساسی شخصیت وی زمان نامناسبی بود، زیرا هرچه باشد آنها پریشب نه یک حریف ساده بلکه عربستان را از میدان به‌در کردند که خود از مدعیان بزرگ قهرمانی در جام ملت‌های امسال بود و در راه رسیدن به این هدف روبرتو مانچینی مربی مشهور ایتالیایی را از پنج ماه پیش استخدام کرده است.
جالب‌تر اینکه برخورد رسانه‌های ریاض با مانچو که تیمش باخت و با هدایت وی حذف شد، بشدت و سنگینی و بی‌رحمی برخورد کره‌ای‌ها با هدایتگر معروف آلمانی‌شان نبود. کلینزی از همین حالا می‌تواند مطمئن باشد که اگر کره در دیدار بعدی‌اش که مقابل استرالیا در یک‌چهارم نهایی است، ناکام و حذف شود، محافل فوتبال کره و بویژه رسانه‌های این کشور بلافاصله طناب دار را دور سر او در شهر سئول خواهند انداخت و به حیات سرشار از ننگ‌(!) وی پایان خواهند داد و او فرصتی برای تجربه کردن پست‌هایی تازه و هدایت تیم‌هایی دیگر در این دنیا نخواهد یافت!
جستجو
آرشیو تاریخی