صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و یازده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و یازده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

ترک زمین از سوی مانچینی، عربستانی‌ها را بیشتر از حذف خشمگین کرد

نابخشودنــــــی

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

فوتبال سه‌شنبه شب روی بی‌رحمش را به مانچینی نشان داد. سرمربی ایتالیایی عربستان تا دقیقه 99 کره جنوبی را شکست داده بود و تیمش تنها چند ثانیه تا یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا فاصله داشت، ولی سرانجام مقاومت آنها در برابر فشار حملات شاگردان کلینزمن در هم شکست. وقت اضافه این بازی مهیج هم گلی نداشت تا تعیین سرنوشت جدال این دو مدعی به ضربات پنالتی بکشد و در آنجا کره جنوبی توانست به برتری 2-4 برسد.
آنچه فشار روی مانچینی را بعد از حذف عربستان بیشتر کرد، حرکت غیرمنتظره‌اش بود که پیش از آخرین ضربه پنالتی کره جنوبی زمین مسابقه را به سمت رختکن ترک کرد. وقتی دروازه‌بان کره جنوبی دست سامی الناجی و عبدالرحمان قریب، پنالتی‌زنان سوم و چهارم عربستان را خواند و ضربات‌شان را گرفت، مانچینی از شدت خشم و ناامیدی به رختکن رفت. لحظاتی بعد از این اتفاق هوانگ‌هی‌چان پنالتی غیرقابل مهارش را به طاق دروازه عربستان دوخت تا کار تمام شود.

او یک بزدل است
ظاهراً برای هواداران و رسانه‌های عربستانی تحمل رفتار مانچینی سخت‌تر از تحمل حذف تیم‌شان بود و آن را بی‌احترامی به بازیکنان و هواداران تعبیر کردند. حتی یکی از سایت‌های عربی نوشت که او با این رفتار ممکن است به شغلش هم پشت کرده باشد. مانچینی با دستمزد سالانه 28 میلیون دلار با فاصله زیاد گران‌ترین سرمربی تورنمنت است، ولی ادامه همکاری‌اش با تیم ملی عربستان بعد از این بازی پرماجرا با ابهامات زیادی روبه‌رو شده است.
یکی از هواداران عربستان در شبکه ایکس علیه مانچینی نوشت: «یک مربی بزدل که مسئولیت نمی‌پذیرد و پشت بازیکنانش نمی‌ایستد. او تورنمنت را با یک بیانیه عجیب که روی تیم و هواداران تأثیر منفی گذاشت، شروع کرد و آن را با یک فرار زشت که تنها از یک ترسو برمی‌آید به پایان برد.»
یاسر المشعل، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان هم از رفتار مانچینی ناراضی بود، ولی سعی کرد اوضاع را کنترل کند و گفت: «رفتن زودهنگام مانچینی به رختکن قابل قبول نیست، با این حال مربی با بازیکنان ملاقات و از آنها تشکر کرد.»

عذرخواهی مانچینی
مانچینی هم در نشست خبری از رفتارش عذرخواهی کرد و گفت: «معذرت می‌خواهم. فکر کردم که بازی تمام شده. نمی‌خواستم به هیچکس بی‌احترامی کنم. از بازیکنانم به خاطر تلاش‌شان تشکر می‌کنم. آنها پیشرفت زیادی داشته‌اند.»
مربی ایتالیایی که از تابستان امسال هدایت عربستان را به عهده گرفته، اضافه کرد: «هم خیلی خوشحالم، هم خیلی ناراحت. خیلی خوشحالم، چون پیشرفت زیادی داشتیم. ما یک ماه با هم کار کردیم و این خیلی مؤثر بود. حالا ما یک تیم هستیم. البته واضح است که باید پیشرفت کنیم.»
پیش از بازی تصور می‌شد که شانس کره بیشتر از حریف باشد، با این حال عربستان شروع بهتری داشت و در نیمه اول حریف پرستاره‌اش را به عقب راند. بهترین موقعیت‌های این نیمه هم متعلق به عربستان بود، از جمله دو ضربه سر متوالی که به تیر دروازه خورد.

عربستان در دقیقه 80 خاموش شد
مانچینی نیمه دوم را با یک تعویض شروع کرد و ردیف، مهاجم تازه‌نفس عربستان یک دقیقه بعد از ورود به زمین دروازه کره جنوبی را باز کرد. همه چیز برای صعود عربستان آماده بود، ولی با تعویض‌های کلینزمن جریان بازی به تدریج تغییر کرد. کره جنوبی از دقیقه 80 فشار روی دروازه عربستان را زیاد کرد تا حریف در محوطه جریمه حبس شود. به نظر می‌رسید توان بدنی عربستان تحلیل رفته و فقط با دفاع مطلق و اتلاف وقت به دنبال محافظت از تک گل زده هستند. چو، مهاجم تازه‌وارد کره که یک بار ضربه سرش به تیر دروازه خورده بود، سرانجام در دقیقه 99 احمد الکسار، دروازه‌بان عربستان را تسلیم کرد.

ریکاوری، مشکل بزرگ کره
کلینزمن هم با وجود صعود کره از انتقادات رسانه‌ها در امان نماند، چرا که تیمش تا دقیقه 80 پایین‌تر از انتظار بازی کرد. مشکل دیگر این مربی آلمانی فاصله کم تا بازی مرحله یک چهارم نهایی است و تیمش تنها سه روز بعد از 120 دقیقه پرفشار، جمعه باید با استرالیا روبه‌رو شود.
سرمربی کره جنوبی اما نگران نیست و گفت: «خیلی دوست داشتیم کار را زودتر تمام کنیم، چون در ضربات پنالتی هر اتفاقی ممکن است. حالا 53.5 ساعت برای ریکاوری فرصت داریم، روحیه تیم بالا است و منتظر استرالیا هستیم که تیم خوبی است و حریفش را 4 بر صفر شکست داده.»

جستجو
آرشیو تاریخی