صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و ده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و ده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۹

عبداللهی: قلعه‌نویی در مرحله گروهی آزمون و خطا کرد

زور سوریه به ما نمی‌رسد

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

 تیم ملی فوتبال کشورمان عصر امروز در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف سوریه خواهد رفت؛ تیمی که برای شگفتی‌سازی تلاش می‌کند و به هیچ وجه حریف دست و پا بسته‌ای برای تیم ملی نیست. نقطه قوت اصلی سوریه هکتور کوپر، سرمربی نامدار آرژانتینی آنها است که با دانش و تحول در این تیم موفق شد سوریه را برای اولین بار راهی مرحله حذفی این رقابت‌ها کند. در این بین بازیکنان سوریه هم اعتقاد دارند که این فرصت تاریخی را از دست نخواهند داد و با شکست تیم ملی کشورمان به مراحل بالاتر صعود خواهند کرد.
نصرالله عبداللهی، بازیکن تیم ملی فوتبال کشورمان در دهه 50 شمسی در خصوص تقابل ملی‌پوشان کشورمان با سوریه به «ایران ورزشی» می‌گوید: «جام ملت‌ها به مرحله حذفی رسید و از نظر من این مسابقات از حالا برای تیم ملی کشورمان آغاز شده است. تیم ما در مرحله آماده‌سازی چند بازی تدارکاتی برگزار کرد که این بازی‌ها کافی نبود. به همین دلیل مرحله گروهی مسابقات به نوعی برای تیم ملی بازی‌های تدارکاتی محسوب می‌شد و این تیم در مرحله گروهی بازی به بازی بهتر شد.»
او صحبت‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: «قطعاً در بازی با سوریه تیم ملی عملکرد بهتری خواهد داشت، در واقع بازی متفاوتی از تیم ملی مقابل سوریه خواهیم دید چرا که تیم ملی در حال پیشرفت است. در مرحله گروهی شاهد برخی ضعف‌ها بودیم که این ضعف‌ها در خط دفاعی تیم ملی بود اما از نظر من با تدبیر کادر فنی ضعف تیم ملی برطرف خواهد شد. در این بین خط حمله نقطه قوت تیم ملی محسوب می‌شود و این تیم شانس خوبی برای حضور در مراحل بالاتر دارد.»
این پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص تقابل تیم ملی با سوریه می‌افزاید: «تیم ملی بارها مقابل سوریه بازی کرد و هیچ گاه زور آنها به ما نرسید و همیشه سوری‌ها بازنده بودند. البته بازیکنان این تیم از نظر بدنی شرایط مناسبی دارند و در واقع این تیم با تیم ما از نظر بدنی شباهت‌های زیادی دارد اما تفاوت ما با سوری‌ها در کارهای تکنیکی است. بازیکنان این تیم و خیلی از تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها از نظر تکنیکی به تیم ملی نمی‌رسند و در واقع ما می‌توانیم از این تفاوت به سود خودمان بهره ببریم و مرحله به مرحله تا رسیدن به قهرمانی، پیش برویم.»
عبداللهی در خصوص تیم‌های ژاپن و کره جنوبی که مدعیان قهرمانی در این جام به حساب می‌آیند، می‌افزاید: «همان‌طور که دیدید کره با بحرین مساوی کرد و از طرف دیگر ژاپن به عراق باخت، این نتایج نشان دهنده عملکرد بد این دو تیم در مرحله گروهی بود. این دو تیم همیشه جزو تیم‌های خوب به حساب می‌آمدند و در هر مسابقاتی مدعی قهرمانی هستند. عملکرد کره و ژاپن نشان داد که این دو تیم در تقابل با تیم‌های قدرتمند دچار اشتباه می‌شوند.»
مدافع اسبق تیم ملی با اشاره به بالا رفتن کیفیت تیم‌ها در جام ملت‌ها بیان می‌کند: «کیفیت جام ملت‌ها نسبت به دوره‌های گذشته پیشرفت کرده و تیم‌هایی همچون اردن و عراق نشان دادند که در حال پیشرفت هستند. در سال‌های گذشته تیم‌های شرق آسیا عملکرد خوبی داشتند و در اکثر مواقع جام به این تیم‌ها تعلق می‌گرفت اما چند سالی است که فوتبال به سمت خاورمیانه آمده و تیم‌های غرب آسیا نسبت به گذشته پیشرفت کرده‌اند و هرکدام از آنها جزو مدعیان قهرمانی محسوب می‌شوند.»
او می‌گوید: «قطر در این جام نشان داد که تیم خوبی است و می‌تواند جزو مدعیان قهرمانی باشد اما از نظر من شانس تیم ملی ایران برای قهرمانی در جام ملت‌ها بیشتر از هر تیمی است. تیم ملی در مرحله گروهی در حال آزمون و خطا بود و در این مرحله تیم با تغییرات زیادی همراه بود و در واقع قلعه‌نویی می‌خواست به اکثر بازیکنان خود بازی بدهد اما حالا و بازی با سوریه جام ملت‌ها برای تیم ملی ما آغاز شده است و ما در حال حاضر یکی از بهترین تیم‌های ملی را در اختیار داریم که این تیم شایسته قهرمانی در جام ملت‌ها است.»
این پیشکسوت فوتبال کشورمان می‌افزاید: «پیش از اعزام تیم ملی صحبت‌های زیادی در خصوص بالا بودن سن بازیکنان مطرح شد، سؤال من از منتقدان این است که آیا بالابودن تجربه بازیکنان چیز بدی است؟ تیم ملی با این بازیکنان در چند تورنمنت حضور یافت و این موضوع باعث شد تا بازیکنان شناخت خوبی از همدیگر داشته باشند. قلعه‌نویی مربی باهوشی است و خوب می‌داند که نیاز تیم ملی چیست. بنابراین اجازه دهیم کادر‌فنی کارش را با آرامش انجام دهد و مطمئن باشیم قلعه‌نویی آنقدر تجربه دارد که خودش می‌داند کم کم باید میانگین سنی تیم ملی را پایین آورده و یک جوانگرایی خوب در تیم ملی انجام دهد.»
عبداللهی در پایان بیان کرد: «اگر می‌خواهیم فوتبال‌‌مان پیشرفت کند باید زیرساخت‌های‌مان را گسترش دهیم. ساخت ورزشگاه و کیفیت چمن یکی از ضعف‌های ما در سال‌های اخیر بود و این موضوع باعث شد تا فوتبال ما ضربه بخورد. در همین تهران زمین‌های زیادی وجود دارد که اگر به آنها رسیدگی شود می‌توانیم بازیکنان مستعد زیادی را پرورش دهیم. فوتبال در کشور ما گستردگی زیادی دارد و می‌توان با استفاده از این موضوع فوتبال‌مان را رشد دهیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی