صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و ده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و ده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۹

معز، عفیف و هیدوس؛ فقط ما گل می‌زنیم

قطر منهای این سه ستاره یعنی هیچ

امیر اسدی
روزنامه نگار

فوتبال قطر طی سال‌های اخیر از این رو به آن رو شده و توانسته روند رو به رشدی را طی کند. حدود دو دهه قبل کمتر کسی تصور می‌کرد تیم ملی قطر بتواند یک روز به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کند و عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. سال 2019 اما این اتفاق رخ داد و قطر توانست با فیلیکس سانچز اسپانیایی بر بام فوتبال قاره آسیا بایستد. این عنوان مرهون یک برنامه حدوداً 10 ساله بود. جایی که ابتدا زیرساخت‌ها برای یک کار بزرگ فراهم شد و سپس یک مربی اسپانیایی از لاماسیا آمد و توانست یک نسل بزرگ را بسازد. نسلی متشکل از بازیکنانی که از دوران نوجوانی کنار هم بازی کردند و پله‌های ترقی را یکی یکی پیمودند تا به تیم ملی اصلی برسند و قهرمان جام ملت‌های آسیا شوند.
با اینکه فیلیکس سانچز از قطر رفت و هدایت اکوادور را بر عهده گرفت اما این تیم همچنان با برنامه‌ای که از قبل طراحی شده پیش می‌رود. بعد از حضور کوتاه کارلوس کی‌روش در تیم ملی قطر، دوباره کار به دست یک اسپانیایی دیگر افتاده که سال‌ها در فوتبال باشگاهی قطر حضور داشته و تجربیات فراوانی را اندوخته. او با دست‌فرمان سانچز توانسته قطر را به جمع 8 تیم برتر قاره برساند. اغلب بازیکنان حاضر در ترکیب قطر هم همان بازیکنانی هستند که توسط سانچز ساخته شدند و نسل درخشانی را تشکیل دادند.
ستاره‌هایی که توسط سانچز و زیر نظر این اسپانیایی جوان پرورش یافتند، هنوز هم بهترین بازیکنان تیم ملی قطر محسوب می‌شوند. با نگاهی گذرا به بازی‌های قطر در جام ملت‌های 2023 آسیا این نکته را به وضوح می‌توانیم مشاهده کنیم. قطر در این تورنمنت 7 گل زده که توسط 3 بازیکن به ثمر رسیده. اکرم عفیف 4 گل زده، حسن الهیدوس 2 بار دروازه رقبا را باز کرده و معز علی هم یک بار تور دروازه حریفان را به لرزه در آورده. تمام این بازیکنان ستاره‌های نسل طلایی فوتبال قطر محسوب می‌شوند. همان نسل فیلیکس سانچز اسپانیایی.
اکرم عفیف 2 گل به لبنان زد، یک بار دروازه تاجیکستان را باز کرد و برابر فلسطین هم از روی نقطه پنالتی چهارمین گل خود را در جام ملت‌های 2023 آسیا به ثمر رساند. عفیف که یکی از ستاره‌های فوتبال آسیا محسوب می‌شود و عضو باشگاه السد است، از سال 2015 به عضویت تیم ملی قطر درآمده و در 102 بازی 30 گل زده. او در 27 سالگی دوران اوج خود را سپری می‌کند. حسن الهیدوس که یک هافبک طراح است و او هم در عضویت السد قرار دارد، در 33 سالگی 2 گل در جام ملت‌ها به ثمر رسانده. اولی 3 امتیازی بود و مقابل چین و دومی هم برابر فلسطین در مرحله یک هشتم نهایی تورنمنت. او از سال 2008 برای تیم ملی قطر به میدان می‌رود و در 157 بازی 40 گل به نامش ثبت شده است.
معز علی سومین بازیکنی است که در این تورنمنت برای قطر گل زده. آقای گل دوره قبل جام ملت‌های آسیا 27 ساله است و در رده باشگاهی برای الدحیل بازی می‌کند. او در بازی اول مقابل لبنان یک گل زد و در بازی‌های بعدی توفیقی به دست نیاورد. معز 10 سال است به عضویت تیم ملی قطر در آمده و در این مدت 103 بازی انجام داده و 47 گل به ثمر رسانده است. او یکی از بهترین مهاجمان فوتبال آسیا است که البته کمی از دوران اوج خود فاصله گرفته اما همچنان یک مهره کلیدی در ترکیب قطر محسوب می‌شود.
اگر این 3 ستاره را از قطر می‌گرفتیم، شاگردان لوپز قطعاً نمی‌توانستند به جمع 8 تیم برتر رقابت‌ها برسند. آنها هم باتجربه‌اند و هم آماده. همین عامل یکی از دلایلی است که از قطر به عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی یاد می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی