فعلاً تمایلی به ادامه همکاری با تیم ملی ندارم

امیری: بوکس ایران فونتانا را در خواب هم نمی‌دید

فائزه زمانی
روزنامه نگار

بوکس ایران بعد از مدت‌ها چشمش به جمال مربیان کوبایی روشن شده است. فدراسیون از مدت‌ها قبل فونتانا ملقب به فرگوسن بوکس را نشانه گرفته بود تا هر جور شده او را به ایران بکشاند. حسینی رئیس فدراسیون بالاخره قولی که از اول ریاستش داده بود را عملی کرد تا با توجه به بودجه محدود و هزینه‌های بالای جذب مربی کوبایی، مأموریت غیرممکنش را ممکن کند. همایون امیری مربی تیم ملی که ارتباطی صمیمی با فونتانا دارد، در آمدن او به ایران نقشی اساسی داشت اما در کمال تعجب بعد از توافق این مربی کوبایی با فدراسیون ایران، این روزها سر اردوهای تیم ملی نمی‌رود و به گفته خودش تمایلی برای ادامه همکاری با تیم ملی ندارد. او به خاطر آرامش تیم ملی حاضر به صحبت درباره دلایل این تصمیم نیست و به گفته خودش چه باشد و چه نباشد، برای بوکس ایران آرزوی موفقیت دارد.
  چه خبر؟ تمرینات تیم ملی با حضور فونتانا چطور پیش می‌رود؟
 به اردوهای تیم ملی نمی‌روم و از تمرینات خبر ندارم. ادامه همکاری‌ام با تیم مشخص نیست؛ فعلاً در شرایطی هستم که نمی‌دانم در کادرفنی می‌مانم یا نه.
 شما نقش زیادی در جذب فونتانا داشتید، حالا که او آمده است دلیل تردیدتان برای ادامه همکاری با تیم ملی چیست؟
من خودم فونتانا را به ایران آوردم. او یکی از بهترین و پررزومه‌ترین مربیان دنیا است، بوکس ایران چنین مربی را در خواب هم نمی‌دید. خدا را شکر تلاش‌هایمان جواب داد و بالاخره او را به ایران آوردیم. مبلغ قرارداد او بالا است و علاوه بر این، هزینه‌های زندگی در ایران هم به عهده فدراسیون است اما حسینی رئیس فدراسیون سنگ تمام گذاشته و سعی دارد هرجور شده این مبالغ را تأمین کند. من با جمعی که در کادرفنی حضور دارد خیلی ارتباط نمی‌گیرم، هر چند برایم فرقی نمی‌کند و سرم به کار خودم است اما بنا به دلایلی که ترجیح می‌دهم به خاطر آرامش بوکس و دکتر حسینی آن را مطرح نکنم، فعلاً تمایل به ادامه همکاری با تیم ملی به عنوان مربی ندارم. از طرفی هم ACL زانویم پاره شده است و درگیر تأمین مخارج و آمادگی برای عمل جراحی هستم که این موضوع هم بی‌تأثیر نیست.
 فونتانا اصراری به بازگشت‌تان ندارد؟
اینجوری نیست که اصلاً سر تمرین تیم ملی نروم. فونتانا چند باری با من تماس گرفت که چرا به اردوها نمی‌روم، من هم یکی دو بار سر زدم و با او در ارتباط هستم، هرچند حسینی حکم مربیگری برایم صادرکرده اما فعلاً به صورت مستمر به اردوها نخواهم رفت.
 فونتانا می‌تواند بوکس ایران را از این برزخ نجات دهد؟
در خوب بودن فونتانا شکی نیست اما نباید فراموش کنیم که نسل فعلی پا به سن گذاشته است و بوکس ما به پوست‌اندازی نیاز دارد. عملکرد یک مربی با 2، 3 ماه فعالیت مشخص نمی‌شود و باید به او زمان بدهیم.
  بهتر نبود قرارداد او بلندمدت بسته می‌شد؟
 فدراسیون اول از همه باید کار او را در تورنمنت‌های قبل از انتخابی و بعد از آن در مسابقات انتخابی المپیک بسنجد، خود او هم با این موضوع موافق بود و اول تمایل داشت که بوکسورهای ایران را محک بزند. البته این را هم بگویم که در متمم قراردادش، همکاری تا المپیک 2028 لس‌آنجلس ذکر شده است و اگر طرفین توافق کنند این همکاری بلندمدت خواهد بود.
 ارتباط صمیمی شما با فونتانا از کجا نشأت می‌گیرد؟
آسبال قبلاً 2 سالی سرمربی تیم ملی بود. دنبال این بودیم که او را به ایران بیاوریم اما متأسفانه در حال حاضرسرمربی تیم ملی کوبا بوده و با فدراسیون این کشور قرارداد بلندمدت دارد.
بخاطر این همکاری قدیمی همیشه ارتباطم با مربیان کوبایی خوب بود و از طریق ایمیل با خیلی از آنها در ارتباط هستم.
 به نظر می‌رسد تیم ملی کار راحتی برای گرفتن سهمیه ندارد.
گرفتن سهمیه کار خیلی سختی است. ما 2 فرصت برای المپیکی شدن داریم، انتخابی اول که مسابقات جهانی ایتالیا است، از سخت هم سخت‌تر است. خیلی از بوکسورهای خوب آسیا، اروپا و آمریکا که اطلاعی از شرایط آنها نداریم تا الان دستشان به سهمیه نرسیده و دنبال این هستند که هر جوری شده در این مسابقات بلیت پاریس را رزرو کنند. در تایلند هم شرایط آسان نیست و در کل بوکس ایران کار سختی دارد.
 حرف آخر؟
 چیزی که در این مقطع مهم است، موفقیت تیم و گرفتن سهمیه است. من چه باشم و چه نباشم برای بوکس ایران آرزوی موفقیت می‌کنم.

جستجو
آرشیو تاریخی