صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و ده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و ده - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

کوپر در سوریه رؤیا می‌سازد

یک مربی نوآور اما قدیمی

سعید آقایی
روزنامه نگار
فوتبال سوریه در آسیا خیلی محلی از اعراب ندارد. یک تیم عربی زیر متوسط که در خوشبینانه‌ترین حالت جزو تیم‌های درجه 2 آسیا محسوب می‌شود. سوریه در فوتبال آسیا هرگز موفقیت دندانگیری نداشته و در طول تاریخ فوتبالش تنها یک بازنده ابدی اما سربلند محسوب می‌شده. تیمی که بزرگ‌ترین دستاوردش همیشه ایستادگی مقابل تیم‌های بزرگ بوده و توانسته موی دماغ بزرگان باشد. فوتبال سوریه از ستاره‌های بزرگ و استعدادهای فراوان تهی است و در طول تاریخش چندان ستاره نامداری نداشته. کلونی آنها همیشه با مشتی بازیکن متوسط اما سختکوش بسته شده که شاید در دل آنها تک ستاره‌هایی مثل فراس‌الخطیب، عمر سوما و عمر خریبین نیز رشد کنند. فوتبال در سوریه به عنوان یک کشور با درگیری داخلی فراوان، با تنش‌های زیادی دست به گریبان است، هیچگاه اولویت اصلی نبوده و این یکی از مهم‌ترین عواملی است که سبب شده فوتبال سوریه در خوشبینانه‌ترین حالت از متوسط بالاتر نرود. شاید به همین دلیل باشد که سوریه هیچگاه نتوانسته یک مربی مطرح و در کلاس جهانی استخدام کند و روی نیمکت این تیم همیشه مربیان بومی و در بهترین شرایط یک مربی گمنام خارجی بدون رزومه نشسته.
سوریه 2023 اما با همیشه متفاوت است. آنها این بار خرق عادت کرده‌اند و برای هدایت تیم خود سراغ یک مربی بزرگ و نامدار خارجی رفته‌اند. یکی که نام، آوازه، اعتبار و شهرت و قدش بسیار بلندتر از فوتبال سوریه است و تا به امروز هدایت تیم‌های بزرگی را برعهده داشته. هکتور کوپر سرمربی آرژانتینی برای جام ملت‌های آسیا روی نیمکت سوریه می‌نشیند و با اعتبار و آوازه‌اش سبب شده که نگاه همه به سوریه جلب شود. کوپر آرژانتینی البته در پیرانه‌سری از روزهای اوجش فاصله گرفته و در آستانه بازنشستگی قرار دارد اما با این شرایط هم باز مورد توجه است و در مارکت آسیا یک برند به شمار می‌رود. کوپر را با روزهای اوجش در والنسیا به یاد می‌آوریم؛ مردی که از خفاش‌ها در فوتبال اروپا یک غول ساخت که 2 بار پیاپی به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید و توانست سری میان سرها پیدا کند. کوپر در والنسیا مبدع یک سبک بود؛ یک فوتبال انفجاری مبتنی بر دفاع- ضدحمله که هر تیمی را زمینگیر می‌کرد. فوتبال کوپر در آن مقطع یک نوآوری فوق‌العاده بود. تاکتیکی جذاب و منحصر بفرد که کوپر را بدل به یک مربی نوآور کرد.
از آن روزها سال‌های زیادی گذشته و تاکتیک کوپر نه تنها جذابیت خود را از دست داده، بلکه منسوخ شده اما سرمربی آرژانتینی هنوز به آن وفادار است. یک پایداری عجیب و غریب که شاید یکی از دلایل از روی بورس افتادن کوپر باشد. سرمربی آرژانتینی در سوریه هم با همین پلن و همین نقشه راه تیمش را شکل داده. سوریه کوپر یک تیم بسته و دفاعی است که با تمام وجود دفاع می‌کند و به شدت به ضدحمله وابسته است. برای اجرای این تاکتیک، کوپر روی سرعت و هوش خریبین باتجربه حساب ویژه‌ای باز کرده. یک مهاجم کامل و باکلاس که در تیم سوریه انگشت‌نماست. خریبین اگرچه با مصدومیت به دوحه آمده اما کماکان مرد شماره یک و ژنرال اصلی سوریه به شمار می‌رود که در پلن دلخواه مربی سوری‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند. تاریخ مصرف کوپر مدت‌هاست تمام شده اما او با همان تاکتیک آشنا از سوریه یک تیم جدید ساخته؛ تیمی که برای نخستین بار ار مرحله گروهی در جام ملت‌ها صعود کرده و به دنبال رؤیاپردازی است. سوریه و کوپر را نباید دست کم گرفت.

ZOOM

کوپر 34 هزار دلاری!
تیم ملی فوتبال سوریه با هکتور کوپر، سرمربی سرشناس و آرژانتینی خود، بسیار تغییر کرده و به تیمی قابل احترام تبدیل شده است. فدراسیون فوتبال سوریه سخت در تلاش است تا قرارداد این سرمربی باتجربه را تمدید کند. عبدالرحمان خطیب نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال سوریه، درباره دستمزد هکتور کوپر و تمدید قرارداد با این سرمربی گفت: درباره دستمزد کوپر رقم‌های عجیبی می‌گویند اما اصلاً اینگونه نیست. او در ماه ۳۴ هزار دلار حقوق دریافت می‌کند و به عبارت دیگر دستمزد او ۴۰۸ هزار دلار در سال است. البته قول پاداش به این مربی در صورت صعود از مرحله گروهی جام ملت‌ها و همچنین درخشش در انتخابی جام جهانی را داده‌ایم.
او ادامه داد: کوپر اصلاً مادی نیست و به‌خوبی از شرایط سوریه آگاه است. ما درخواست تمدید قرارداد با او را داده‌ایم اما نظر خودش این است که بعد از جام ملت‌های آسیا و در بازگشت به دمشق تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی