صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۹

آرش برهانی: دست کم گرفتن سوریه خودزنی است

یک پای فینال آسیا ایران است

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار


آرش برهانی ایران را یک پای فینال جام ملت‌های آسیا می‌داند. به این شرط که اتفاق عجیب و غریبی رخ ندهد. برهانی به خط حمله پرانگیزه تیم ملی اشاره دارد که به زعم او نقطه نگرانی برای رقبای آسیایی است. آرش که خود روزگاری در همین پست بازی می‌کرد معتقد است که با اتکا به همین بازیکنان می‌شود به مراحل بالا رفت...
  آقای برهانی بارها مقابل سوریه در قامت بازیکن تیم ملی ایران بازی کردید؛ چهارشنبه شب بازی حساسی با این تیم دارید. ارزیابی‌ات از تقابل با سوریه در این مرحله چیست ؟ آیا می‌شود ایران را از پیش برنده دانست؟
این ذهنیت کاملاً اشتباه است. بروید تمام بازی‌های ایران مقابل سوریه را در تاریخ ورق بزنید. خودم مقابل این تیم بارها بازی کردم. در طول تاریخ تقابل‌های‌شان با ایران همیشه خیلی سخت گل خوردند. فیزیک بدنی خوبی دارند. سوریه تیم دونده‌ای است و آمارها در این جام هم نشان می‌دهد ما بازی بسیار دشواری مقابل این تیم داریم. البته در نهایت فوتبال ما به سوریه می‌چربد. خیلی خوب است اگر بتوانیم زود به سوریه گل بزنیم. خط حمله بسیار توانمندی داریم که قدرت این کار را دارد. اگر بازی گره نخورد (مثل بازی با هنگ‌کنگ) و زود دروازه این تیم را باز کنیم، راه پیروزی مقابل این تیم هموار می‌شود.
  ظاهراً هیچ اعتقادی به ساده بودن این بازی ندارید.
به نظر من دست کم گرفتن سوریه خودزنی است و بعید هم می‌دانم چه اعضای کادر فنی و چه بازیکنان چنین تصوری در ذهن داشته باشند. نظر من این است که با جدیت زیاد وارد این بازی ‌شویم و باقی مسائل دیگر در جریان بازی رقم می‌خورد و باید ببینیم که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. اما باید برای این بازی جدی و با برنامه بود.
  عملکرد خط حمله تیم ملی خوب بوده و تعدد بازیکنان دست قلعه‌نویی را باز گذاشته است. خط حمله تیم ملی نقطه قوت ما است و شاید در این بازی هم مردان هجومی تیم ملی سد‌ها را بشکنند.
ما خط حمله بسیار خوبی داریم و سرآمد همه آنها سردار آزمون و مهدی طارمی هستند. این دو با هم هماهنگی بالایی دارند چون سال‌ها است در کنار هم بازی می‌کنند. بازی این دو مهاجم را می‌پسندم ضمن اینکه اعتقاد دارم دیگر بازیکنان هم زحمت زیادی کشیدند. مثلاً مهدی قایدی که خودش را به این زوج نزدیک کرد.
  عملکرد مهدی در این جام چه طور بوده؟
تا اینجا خوب کار کرده است. قایدی بازیکن بسیار باهوشی است. او هنر بالایی در دریبلینگ دارد. یک فوتبالیست کاملاً تکنیکی است. چنین بازیکنانی در فوتبال دنیا رو به افول هستند. باید قدر چنین بازیکنانی را بدانیم. باید بازیکنانی مانند او خوب حفظ شوند. وقتی شنیدم نام قایدی در میان بازیکنان اعزامی به جام ملت‌های آسیا است خیلی خوشحال شدم. قایدی بازیکن با ظرفیتی است و من امیدوارم به درخشش در جام ملت‌های فوتبال آسیا ادامه دهد. به اعتقاد من دیگر بازیکنان نیز ظرفیت بالایی دارند تا در آینده به بازیکنان کلیدی و اصلی تیم ملی در خط حمله تبدیل شوند. بازیکنانی مانند مغانلو و اسدی با استعداد هستند و ما باید آنها را حفظ کنیم. سبک کار امیر قلعه‌نویی هجومی است و به همین دلیل هم عملکرد خط حمله تیم ملی بیشتر به چشم آمده چون قلعه‌نویی بیشتر دوست دارد تیم‌هایش حمله کنند. به طور کلی تیم‌های آسیایی از مهاجمان ایرانی می‌ترسند.
  بازی پایانی جام ملت‌ها را به نظرت کدام تیم‌ها برگزار خواهند کرد؟
عربستان تیم خوبی است. کره و ژاپن هم همین طور. البته از میان عربستان و کره یک تیم به مرحله بعد می‌رود و این اتفاق خوبی برای فوتبال ما است چون یکی از رقبای سرسخت این طور از گردونه رقابت خارج می‌شود. به طور کلی همان چهار، پنج قدرت همیشگی در آسیا هستند که حرف اول را می‌زنند. اینکه بخواهم پیش‌بینی کنم چه تیمی به فینال می‌رود سخت است. قلبم می‌گوید ایران فینالیست می‌شود. اما شاید در مسیر اتفاقاتی بیفتد که باب میل ما نباشد. دوست دارم ایران یک فینال باشد اما نباید با این حرف‌ها به تیم ملی فشار وارد کنیم. ما همه دوست داریم طلسم سال‌ها قهرمان نشدن در آسیا بشکند. امیدوارم این بچه‌ها در جام ملت‌های آسیا حق خودشان را بگیرند.
  چرا تیم‌های ضعیف قاره آسیا در این دوره شگفتی‌ساز شدند؟
بازی با فلسطین یک نمونه از پیشرفت تیم‌های کوچک در قاره آسیا است. دیدید که دروازه ما را باز کردند. سپس 3 بار موفق شدند دروازه هنگ‌‌کنگ را بازکنند. یادمان نرود که ما به همین تیم فقط یک گل زدیم. نشانه‌های پیشرفت در تیم‌های کوچک فوتبال آسیا کاملاً نمایان است. شما دیدید که تاجیکستان هم توانست خودش را به مرحله یک چهارم نهایی برساند. اینها نشانه‌های پیشرفت تیم‌های کوچک فوتبال آسیا است. باید حواس‌مان را جمع کنیم. تعداد تیم‌هایی که می‌توانند در جام جهانی بعد شرکت کنند زیاد شده این تیم‌ها در حال آماده‌سازی خودشان برای صعود به جام جهانی هستند و به اعتقاد من کاری که فیفا انجام داده به رشد فوتبال آسیا کمک کرده و عملاً می‌بینید دیگر تیم‌های آنچنان ضعیفی در فوتبال آسیا وجود ندارد. تیمی مثل ویتنام رشد کرده یا حتی مالزی جلوی کره همه را شگفت‌زده کرد. اینها یک هشدار برای ما است که در آینده کار را جدی‌تر جلو ببریم.
  و اینکه چرا ما هیچ وقت نتوانستیم میزبان جام ملت‌های آسیا باشیم؟
اینها مسائل زیرساختی است. خیلی موارد باید حل شود. الان اگر به وضعیت باشگاهی نگاه کنید برخی حقایق دستگیرتان می‌شود. استقلال خودمان به دلیل همین مسائل زیرساختی حضور در آسیا را از دست داده است. باید این مسائل درست شود. به نظر من فوتبال ما نیاز به یک بازسازی اساسی دارد. اگر اینها درست شود می‌توانیم به میزبانی در آسیا هم فکر کنیم. ما ظرفیت‌های بالایی در این ورزش داریم و باید به آن مسیر داده شود.
  به استقلال اشاره کردید. اخیراً مصدومیت یامگا همه را نگران کرده است.
خیلی حیف شد. یامگا بازیکن بسیار خوبی بود که با این شرایط بعید است بتواند به سرعت به میادین فوتبال برگردد. فقدان برخی بازیکنان واقعاً دردسرساز است اما این را می‌خواهم به هواداران استقلال بگویم که استقلال آن قدر تیم بزرگی است که قطعاً یک بازیکن خوب جای یامگا را پر خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی