صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پروژه‌هایی که هیچ وقت بلند مدت نمی‌شود!

اسطوره‌کشی در بارسلونا

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

«احساس مربی بارسا بودن بی‌رحمانه است. احساس می‌کنید بارها به شما بی‌احترامی می‌کنند، برای کارتان ارزشی قائل نمی‌شوند و تمام این اتفاقات باعث تأثیر وحشتناک روی روان و روحیه شما می‌شود. من پسر بسیار خوشبینی هستم، اما در این شرایط انرژی شما به حدی پایین می‌آید که می‌گویید ادامه‌دادن فایده‌ای ندارد.» ژاوی شنبه شب به این ترتیب توضیح داد که نیمکت‌نشینی او را تا حدی ضعیف کرده است تا به جایی برسد که بگوید بس است دیگر. اما این وضعیت وحشتناک چیزی نیست که فقط او متحمل شده باشد، دقیقاً چیزی است که سایر مربیان بزرگ بارسا نیز قبلاً متحمل شده‌اند. بارسلونا اسطوره‌های خود را می‌بلعد. بسیاری از مربیان بارسلونا، کسانی که بزرگ و حرفه‌ای بودند و نام‌های پر آوازه‌ای داشتند، نیمکت بارسلونا را در حالی که به یک مهره سوخته تبدیل شده بودند ترک کردند و همه در پایان راه به یک جمله رسیدند: «خسته شدم، باید به این همکاری پایان دهیم و نیاز به استراحت دارم». به عنوان مثال، لوئیس انریکه در سال 2017 ادعا کرد: «من از نظر جسمی و روحی خسته شده‌ام. احساس پوچی می‌کنم. چهار سال گذشته است و زمان همه چیز و من را فرسوده کرده است. من خالی شده‌ام و نیاز دارم استراحت کنم تا دوباره خودم را پیدا کنم.» پپ نیز به نوبه خودش به این مسائل اعتراف کرد. حالا ژاوی همان شرایط سرمربی سیتی و پی‌اس‌جی را پشت سر می‌گذارد. مردان باشگاه و بازیکنان سابق، که نیمکت بارسلونا آنها را بلعید.
 حقیقت این است که فرسایش ناشی از موقعیت و جنبه‌های ورزشی باشگاه بارسلونا هیچ وقت اجازه ایجاد یک پروژ بلند مدت را نمی‌دهد. حتی این قضیه برای مربیانی که روزی بازیکن این تیم بوده‌اند نیز فرقی نداشته است. بارسا هیچ وقت در دهه‌های اخیر نتوانسته تکنسین‌های خود را حفظ کند. ژاوی کمی بیش از دو سال و نیم ماند. کومان، از آگوست 2020 تا اکتبر 2021 روی نیمکت این تیم بود، کیکه ستین از ژانویه 2020 تا آگوست همان سال، والورده از ژوئن 2017 تا ژانویه 2020، لوئیس انریکه از تابستان 2014 تا 2017، تاتا مارتینو فقط برای یک فصل در آنجا حضور داشت: 2013-2014.
کسانی که در تاریخ اخیر بهترین دوام را روی نیمکت این تیم داشته‌اند، پپ گواردیولا برای چهار فصل و فرانک رایکارد برای پنج فصل بوده است. برای یافتن مربی‌ای که فشار و خواسته‌های این پست را تحمل کرده است، باید به دوران یوهان کرویف برگردیم که در مرحله دوم خود از آوریل 91 تا 96 بود: 1863 روز و 284 بازی.
 
الکس فرگوسن
حرف‌های ژاوی واضح است. او پس از بازی مقابل ویارئال با ناراحتی گفت: «این اتفاق برای همه سرمربیان رخ داده. غیرممکن است که یک فرگوسن در بارسا وجود داشته باشد.» این مربی اسکاتلندی از فصل 87-86 تا 2013-2012 در یونایتد حضور داشت و بعد از آن به عنوان مشاور به کارش در باشگاه ادامه داد. این مربی در دوران نشستن روی نیمکت یونایتد 1490 بازی را کارگردانی کرد! رقابت‌هایی که هیچ شباهتی به بارسلونا و پروژه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت بارسلونا ندارد.
جستجو
آرشیو تاریخی