صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشت - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشت - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

28 دروازه‌‌بان برای 16 تیم

مدعیان با دروازه‌بان ثابت

حسین برزگر یاری
روزنامه نگار
آذر ماه 1394 و بعد از پیروزی استقلال خوزستان مقابل پدیده، عبدالله ویسی سرمربی آبی‌ها در تمجید از دخسوس دروازه‌بانش مدعی شده بود: «دروازه‌بان خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است و خدا را شکر که ما امروز یک پدر و مادر خوب داریم.» امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی هم در نشست خبری پیش از بازی با فلسطین در جام ملت‌های آسیا در پاسخ به این سؤال که بیرانوند تا چه اندازه می‌تواند به تیم ایران کمک کند، ادعای ویسی را تکرار کرد: «یک دروازه‌بان خوب از یک پدر و مادر خوب بهتر است. اگر قرار است تیمی به مقام برسد، همه عواملش باید در شرایط خوبی باشند. شما نمی‌توانید فقط با یک دروازه‌بان یا خط هافبک قهرمان شوید. باید یک تیم منسجم و خوب باشد که دروازه‌بان هم جزئی از آن است که نقش به سزایی دارد. خوشبختانه هر 3 دروازه‌بان ما در شرایط بسیار خوبی هستند. در جام جهانی گذشته دیدید دروازه‌بان آرژانتین در دقیقه 122 بازی فینال یک تک به تک را گرفت. در پنالتی‌ها و بازی‌های قبل هم همینطور، مارتینز سهم زیادی در قهرمانی داشت. پس نقش دروازه‌بان می‌تواند خیلی مهم باشد.»
اگرچه کلین شیت کردن دروازه‌بان ارتباط مستقیم با انسجام خط دفاعی و ساختار دفاعی تیمش هم دارد، اما واقعیت این است که داشتن یک دروازه‌بان ششدانگ برای هر مربی غنیمتی بزرگ به حساب می‌آید. معمولاً هم این طور بوده و تیم‌هایی که دروازه‌بان خوب داشته‌اند در پایان فصل هم نتایج‌شان قابل دفاع بوده است.
در طول تاریخ هم دروازه‌بانان بزرگی را در دنیای فوتبال داشتیم که افتخارات بیشماری را با تیم‌های باشگاهی و ملی‌شان به دست آوردند؛  پیتر اشمایکل اسطوره تیم ملی دانمارک و باشگاه منچستر یونایتد، الیور کان، مانوئل نویر و سپ مایر دروازه‌بان‌های ملی‌پوش بایرن مونیخ، لئو یاشین روس که شاید بتوان یاشین را بهترین گلر تمام ادوار نامید. جیانلوئیجی بوفون دروازه‌بان محبوب ایتالیا و اسطوره باشگاه یوونتوس، پیتر شیلتون دروازه‌بان افسانه‌ای انگلیس، دینو زوف دیگر دروازه‌بان مطرح ایتالیایی و ستاره سال‌های گذشته یوونتوس و ناپولی یکی از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال است و موفق شد رکورد‌ها و عملکردهای بی‌نظیری بین سال‌های 1961 تا 1973 ثبت کند. زوف 112 بازی ملی نیز دارد. گوردون بنکس را باید بهترین دروازه‌بان تاریخ انگلیس بنامیم. اسطوره لستر سیتی و استوک سیتی 73 بازی ملی در کارنامه دارد. او بین سال‌های 1958 تا 1978 موفق شد 679 بازی رسمی به انجام برساند و نام خود را در تاریخ فوتبال جاودانه کند. ادوین فن در گلر محبوب و بلند قامت هلندی و اسطوره تیم‌های آژاکس و منچستر یونایتد، ژان ماری فاف دروازه‌بان بزرگ فوتبال بلژیک و از اسطوره‌های باشگاه بایرن مونیخ یکی دیگر از دروازه‌بان‌های بزرگ تاریخ فوتبال است. ایکر کاسیاس دروازه‌بان محبوب رئال مادرید و تیم ملی اسپانیا، رینات داسائف، مثل یاشین برای تیم ملی روسیه یک فوق‌ستاره بود. پیتر چک دروازه‌بان محبوب جمهوری چک با چلسی و آرسنال افتخارات زیادی را کسب کرده است.
 
حسینی با کمترین گل خورده
سید‌حسین حسینی دروازه‌بان و مرد شماره یک آبی‌ها که با 15 بازی ثابت و 1350 دقیقه حضور در میدان، آمار بیشترین دقایق بازی را در میان همبازیانش به خود اختصاص داده در هشت بازی دروازه‌اش را بسته نگاه داشته و 9 گل هم دریافت کرده است. به عبارتی هر 150 دقیقه یک گل خورده. اما نکته قابل تأمل اینکه حسینی دو پنالتی را مهار کرده و دو گل خورده‌اش هم توسط همبازیانش وارد دروازه‌اش شده است.
 
پورحمیدی رکوددار کلین شیت
حسین پورحمیدی دروازه‌بان موفق فصل گذشته آلومینیوم اراک جانشین محمدرضا اخباری شد که این دروازه‌بان هم یکی از خوب‌های تراکتور بود. پورحمیدی اما در دو بازی اول مقابل سپاهان و پرسپولیس با اشتباهات فاحشی که انجام داد، دو شکست متوالی را تجربه کرد و همین اتفاق انتقادهایی را برایش به همراه داشت؛ اینکه او شاید تجربه کافی برای بازی در تیم‌های پرطرفدار را ندارد. اما روزهای خوب این دروازه‌بان از هفته سوم آغاز شد. به طوری که تا پایان نیم‌فصل 10 کلین‌شیت را به نام خود ثبت و از این بابت رکورددار شد.
 
4 تیم با یک گلر
تیم‌های مدعی در نیم‌فصل اول با یک گلر به میدان آمدند. استقلال، پرسپولیس، تراکتور و سپاهان با پیام نیازمند که در 14 مسابقه درون دروازه ایستاد. حتی شمس آذر یکی از دلایل نتایج خوبش استفاده از علیرضا جعفر‌پور در 14 بازی بود. به نظر نمی‌رسد در نیم‌فصل دوم هم این تیم‌ها تغییری در استفاده از دروزاه‌بان‌های‌شان داشته باشند.
 
263 گل؛ 3/9 گل برای هر گلر
در نیم‌فصل اول و با انجام 128 بازی 263 توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد. به طور میانگین 3/9 برای هر دروازه‌بان. البته علیرضا حقیقی با 15 و محمدرشید مظاهری با 14 بازی هر کدام 20 گل دریافت کرده‌اند.
 
کم فروغ مثل فروزان
از همان روزی که خبر حضور محمدرضا اخباری به گل‌گهر شنیده شد، قابل پیش‌بینی بود که محسن فروزان فرصت زیادی برای بازی نخواهد داشت. همین اتفاق افتاد و فروزان فقط در دو مسابقه به میدان رفت. از آن طرف اخباری در 13 بازی هفت کلین داشت و هشت گل هم دریافت کرد. فروزان چند روز پیش با دریافت رضایتنامه و برگه فسخ قرارداد به ذوب آهن اصفهان پیوست.
 
گردان و خداحافظی از فوتبال
شهاب گردان دروازه‌بان 39 ساله فولادی‌ها قصد دارد در همین نیم‌فصل از دنیای فوتبال خداحافظی کند. گردان پیش از این هم گفته بود که قصد دارد در پایان فصل کفش‌هایش را آویزان کند اما شایعات مجازی نسبت به وی دست‌بردار نیستند. در همین رابطه سنگربان فولاد با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود درباره آینده فوتبالش به این موضوع تأکید کرد: «سلام خدمت همه عزیزان، زمان خداحافظی من مربوط به پایان فصل می‌شود نه نیم‌فصل. ان‌شاءالله تا پایان فصل در خدمت تیم فولاد خوزستان هستم.»

جستجو
آرشیو تاریخی