صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشت - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشت - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

همراه با دروازه‌بانان خوب و بد لیگ بیست‌و‌سوم

جنس ایــــــرانی بخـــــــر!

وصال روحانی
روزنامه نگار

استفاده از دروازه‌بانان خارجی رویکردی بی‌سابقه در لیگ برتر فوتبال ایران نیست و حتی پرسپولیس در گذشته نزدیک 6-5 سال دروازه‌اش را به نیلسون کوریای برزیلی سپرده بود اما لیگ بیست‌و‌سوم با کمترین رویکرد به سنگربانان خارجی همراه بوده است.
کریستوفر کنت دروازه‌بان فیکس و اتریشی‌تبار فولاد خوزستان بارزترین سنگربان خارجی لیگ امسال بوده اما او به هیچ روی یک تازه‌وارد به این عرصه نیست و قبل از آمدن به این تیم اهوازی دو سال به سپاهان سرویس داده بود.
کنت دو فصل پیش سبب ارادتی که جواد نکونام سرمربی وقت فولاد به وی داشت، جذب این تیم اهوازی شد و با جانشینان این مربی هم راه آمده تا به آنجا که امسال در نیم‌فصل اول لیگ فقط در دو مسابقه از 15 بازی فولاد به میدان گسیل نشد و جایش را به‌طور موقتی به شهاب گردان داد. آمار کنت البته چندان مثبت و بالا نبود و او در 13 بازی 17 بار گل خورد و 4 اخطار هم گرفت و همین اخطارها و محرومیت اخطارها و محرومیت برخاسته از آن بود که سبب روی آوردن اجباری سرمربی اسپانیایی فولاد (خوان ایگناسیو مارتینز) به شهاب گردان در دو دیدار پایانی نیم‌فصل نخست شد.
 
مردانی غیر‌قابل انکار
اینکه چرا تیم‌های باشگاهی ما به‌ندرت به استخدام دروازه‌بانان خارجی می‌پردازند، شاید به سبب لزوم ارتباط دائمی کلامی سنگربانان با نفرات خط دفاعی تیم باشد چرا که خارجی‌ها و ایرانی‌ها هر دو در این زمینه ضعیف‌اند و به سختی به زبان بیگانه تکلم می‌کنند و بر اثر آن کار دروازه‌بان خارجی با مدافعان ایرانی هماهنگ نمی‌شود و موجب گل خوردن مکرر این دست تیم‌ها می‌شود. مربیان لیگ برتر ما هم ترجیح می‌دهند دروازه‌بانانی را در خدمت داشته باشند که ایرانی‌اند و به‌راحتی با مدافعان حرف می‌زنند و دفاع گروهی را از این طریق به اجرا می‌گذارند. آنها از این طریق به شعار قدیمی و جالب «ایرانی، جنس ایرانی بخر» نیز عینیت بیشتری می‌بخشند. حتی اگر همه این ملاحظات هم نبود، کدام تیم هوشمند و کدام عقل سلیمی می‌تواند بپذیرد امثال علیرضا بیرانوند و سید‌حسین حسینی را کنار بگذارد و با انکار توان آنها به خارجی‌ها روی بیاورد و حسین پورحمیدی را هم در این راه نادیده بگیرد. هر سه سنگربان فوق در نیم‌فصل اول لیگ بیست‌و‌سوم عالی عمل کردند و نه تنها در تمامی 15 مسابقه تیم‌شان فیکس بودند و 90 دقیقه تمام در قاب دروازه ایستادند، بلکه کمترین گل را خوردند.
 
از نزول تا صعود مجدد
پیشتازی در این جمع با حسینی از استقلال تهران بود که فقط 9 بار دروازه‌اش فرو ریخت و بیرانوند نیز تنها 10 بار تسلیم حمله‌وران حریف شد. پورحمیدی البته شروع بدی در فصل جاری داشت اما به‌تدریج کار خود را روبه‌راه کرد. او که به سبب درخشش در دیدارهای فصل گذشته آلومینیوم توسط تراکتور استخدام شده و به تبریز آورده شده بود، در سه، چهار بازی اولش برای این تیم دو، سه گل بسیار بد خورد و زیر سؤال رفت و حتی نامش از دو، سه فهرست انتخابی امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی ایران خط خورد اما هرچه از شروع فصل زمان بیشتری سپری شد، پورحمیدی همسو با اوجگیری تدریجی و دوباره تراکتور با یاران جدیدش هماهنگ‌تر شد و از اشتباهاتش کاست و بر محسناتش افزود. نتیجه آن شد که در اواخر نیم‌فصل اول همان پورحمیدی‌ای را در دروازه «پرشورها» می‌دیدیم که در هر دو فصل گذشته در آخرین سنگر آلومینیوم می‌ایستاد و خیال سید‌مهدی رحمتی سرمربی وقت این تیم را بابت استحکام دروازه آلومینیوم راحت کرده بود. به لطف چنین پیشرفت تازه‌ای پورحمیدی هم مثل علی بیرو نیم‌فصل نخست را فقط با 10 گل خورده به پایان رساند تا در رده دوم موفق‌ترین سنگربانان این نیم‌فصل قرار بگیرد.
 
پیشتازان صوری
امثال افشار صداقت از ملوان، محمد ناصری و ایمان صادقی از پیکان و حبیب فرعباسی از ذوب‌آهن می‌توانند ادعا کنند که از بیرانوند، حسینی و پورحمیدی هم موفق‌تر ظاهر شده‌اند اما پیشتازی آنان صوری بوده و تعداد بازی‌های آنان بسیا ر کمتر از شمار مسابقاتی بود که شامل حال سه دروازه‌بان مذکور شد. صداقت بیشتر از 8 گل نخورد اما فقط در 11 دیدار ملوانی‌ها را همراهی کرد، دروازه ناصری تنها 9 بار روی پاشنه چرخید اما او تنها 10 بازی برای پیکان انجام داد و فرعباسی نیز در حالی فقط 8 بار دروازه‌اش فرو ریخت که در بیش از 10 بازی برای ذوبی‌ها به صحنه نیامد. بیلان 8 گله ایمان صادقی دیگر سنگربان پیکانی هم محصول حضور وی در تنها 5 دیدار این تیم بود.
 
نامداران ناکام
با چنین مبنا و ملاکی باید محمدرضا اخباری را که در 13 بازی از 15 مسابقه گل‌گهر درون دروازه این تیم ایستاد و فقط 8 بار تسلیم رقبا شد، موفق‌ترین سنگربان بعد از حسینی، بیرانوند و حسین پورحمیدی دانست. البته پیام نیازمند از سپاهان هم سزاوار تمجید و ایستادن در جمع بهترین‌هاست زیرا به رغم حضور در 13 مسابقه این تیم بیشتر از 11 بار تسلیم رقبا نشد. در میان ناکامان نامدار نیم‌فصل اول هم صدرنشینی با علیرضا حقیقی و رشید مظاهری است. حقیقی که به تیم هوادار کوچ کرده بود، در 15 بازی این تیم 20 گل خورد و مظاهری که در قائمشهر مستقر شده بود تا در اولین فصل آسیایی شدن نساجی عصای دست این تیم باشد، همین تعداد گل را پذیرا شد و آن هم در 14 بازی. با وجود این اولویت داشتن سنگربانان وطنی بر همتاهای خارجی‌شان نقض نمی‌شود، زیرا دروازه‌بانان کشورمان از هر جهت احراز صلاحیت کرده‌اند. یک نمونه آن را در گل‌گهر بجویید که اضافه بر اخباری، محسن فروزان را هم در خدمت دارد و تفاوت کیفی آنها چنان اندک است که حتی اگر تعداد بازی‌های اختصاص یافته به فروزان بیشتر از 2 می‌شد، بعید بود که این تیم متضرر شود و فزون‌تر از 10 گل بخورد. رقم فوق‌العاده‌ای که عنوان دومین خط دفاعی برتر نیم‌فصل اول را به این تیم سیرجانی بخشید.

جستجو
آرشیو تاریخی