صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و شش - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و شش - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

تایلند آخرین فرصت وزنه‌برداری برای حضور در پاریس

سهمیه 102 کیلوگرم لبــــــه تیـــــــــغ!


رضا عباسپور
روزنامه نگار

 جام جهانی پوکت تایلند برای وزنه‌برداری ایران آوردگاهی مهم و حیاتی به شمار می‌رود که قطعاً می‌تواند برای ما آخرین فرصت طلایی برای تثبیت سهمیه المپیکی‌‌مان در پاریس باشد. رقابتی مهم و سرنوشت‌ساز خصوصاً در دسته وزنی 102 کیلوگرم که برای ما می‌تواند حکم قطعی‌شدن سهمیه یا از دست رفتن آن در این دسته وزنی باشد. دسته وزنی که 3 نماینده ما(رضا دهدار، رسول معتمدی و مهدی کرمی) برای رسیدن به سهمیه المپیک در آن تلاش می‌کنند، اما هنوز مشخص نیست کدام یک از آنها می‌توانند شانس المپیکی شدن داشته باشند.
 
آخرین تلاش برای المپیکی شدن
رقابت‌های وزنه‌برداری جام جهانی پوکت تایلند قرار است اواخر اسفند 1402 تا اوایل فروردین‌ماه 1403 به عنوان آخرین فرصت وزنه‌برداران برای کسب امتیازات ویژه در اوزان المپیکی و تثبیت سهمیه‌های ورودی آنها به بازی‌های المپیک 2024 پاریس برگزار شود. رقابتی مهم و حیاتی برای مدعیان حضور در آوردگاه فرانسه که قطعاً با توجه به اینکه میدانی است که قبل از بازی‌های المپیک پاریس طراحی و تدارک دیده شده است، خصوصاً برای ما در 3 دسته وزنی المپیکی 89، 102 و 102+ کیلوگرم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. قطعاً جام جهانی پوکت در تایلند آخرین فرصت بچه‌های وزنه‌برداری ما است که مدعی حضور در بازی‌های المپیک پاریس هستند. فرصتی طلایی خصوصاً برای وزنه‌برداران 102 کیلویی ما یعنی رضا دهدار، رسول معتمدی و مهدی کرمی که هر سه برای حضور در المپیک پیش رو برنامه دارند و تلاش می‌کنند. کسب امتیاز عالی و ثبت مجموعی نزدیک به 400 کیلوگرم در این میدان معتبر بین‌المللی، خصوصاً برای رضا دهدار که از دو نماینده دیگر وزنه‌برداری ایران در دسته وزنی 102 کیلوگرم(معتمدی و کرمی) شانس بیشتری برای المپیکی شدن دارد، قطعاً از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بدون شک دهدار و دیگر وزنه‌برداران 102 کیلویی ایران که در کورس رقابت المپیکی برای کسب سهمیه در این دسته وزنی قرار دارند، چاره‌ای ندارند جز اینکه در این رویداد مهم در بهترین شرایط رکوردی و بدنی خود باشند. در غیر اینصورت آنها باید قید سهمیه این دسته وزنی و حضور در المپیک را بزنند. جام جهانی تایلند آخرین فرصت وزنه‌برداران برای رفتن به المپیک پاریس است. حضور تمام نفرات حتی کسانی که سهمیه قطعی دارند هم در این جام جهانی قطعی است و در غیر این صورت از المپیک حذف می‌شوند. این مسابقات از 12 فروردین ۱۴۰۳ آغاز می‌شود. لیست اولیه مسابقات اعلام شده و در این لیست، نام هفت وزنه‌بردار مرد و سه وزنه‌بردار زن از ایران قرار دارد. مهدی کرمی که پیش از این در دسته ۱۰۹ کیلوگرم وزنه می‌زد، در این لیست در دسته ۱۰۲ کیلوگرم قرار دارد. مصطفی جوادی در دسته وزنی 89 کیلوگرم، حسین سلطانی در دسته وزنی غیرالمپیکی 96 کیلوگرم، رضا دهدار، رسول معتمدی و مهدی کرمی در دسته وزنی 102 کیلوگرم و نهایتاً آیت شریفی و علی داودی در دسته وزنی 102+ کیلوگرم نفرات اعزامی هستند که باید شانس پایانی خود را برای تثبیت سهمیه المپیکی در پاریس محک بزنند. ما در دسته وزنی 89 و 102+ کیلوگرم قطعاً سهمیه خود در بازی‌های المپیک پاریس را قطعی کردیم و مصطفی جوادی و علی داودی را از الان باید دو نماینده المپیکی کشورمان بدانیم. تنها دسته وزنی که ما همچنان در آن بلاتکلیف هستیم، دسته وزنی 102 کیلوگرم است که تکلیف آن نیز در جام جهانی تایلند قطعی می‌شود.
 
رسیدن به سهمیه المپیکی دختران سخت اما شدنی است
 در بخش بانوان قطعاً کار و مسیر ما برای المپیکی شدن و رسیدن به سهمیه ورودی در این دوره از بازی‌ها بسیار سخت است و دشوار. اما باتوجه به اینکه ما سوای جام جهانی پوکت تایلند رقابت‌های قهرمانی آسیا را نیز در پیش داریم، همچنان می‌شود به المپیکی شدن دختران خود امیدوار باشیم. ریحانه کریمی و فاطمه کشاورز در دسته ۷۱ کیلوگرم و سیده الهام حسینی در دسته وزنی 81 کیلوگرم نماینده‌های وزنه‌برداری ایران هستند که هنوز روی کاغذ شانس المپیکی شدن دارند. کوروش باقری سرمربی تیم دختران نیز در خصوص شرایط آنها تأکید دارد: «اگرچه مسیر برای رسیدن به سهمیه المپیک بسیار سخت و دشوار است اما ما همچنان به دختران امیدواریم. در آسیایی ازبکستان هم بچه‌ها شانس مدال‌آوری دارند اما خب کار سخت است و راه هم دشوار.» با این شرایط قطعاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه شرایطی برای دختران وزنه‌برداری ایران در دو رویداد پیش رو یعنی رقابت‌های آسیایی تاشکند ازبکستان و جام جهانی 2024 پوکت تایلند رقم می‌خورد. ما در بخش بانوان اگرچه پتانسیل خوبی برای درخشش در میادین پیش رو داریم، اما مطمئناً چون هنوز دختران وزنه‌برداری ایران ابتدای مسیر قهرمانی هستند، باید بستر مناسب‌تر و فضایی ایده‌آل‌‌تر برای دختران خوش‌آیته وزنه‌برداری ایران به جهت درخشش در میادین معتبر آتی فراهم شود. بستری که بتوانیم با استفاده از ظرفیت و انگیزه دختران شایسته وزنه‌‌برداری کشورمان شاهد بهترین نتایج از آنها در رویدادهای آسیایی، جهانی و المپیک باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی