صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و شش - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و شش - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

42 بازیکن برای تمام نیم‌فصل

سپاهان بدون نماینده

حسین برزگر یاری
روزنامه نگار


 بازیکنان طراز اول فوتبال دنیا همیشه خود را در بهترین فرم بدنی نگاه می‌دارند تا بالاترین کیفیت‌شان را ارائه دهند. بدون تردید برای رسیدن به این مهم باید به معنای واقعی مراقب تغذیه، استراحت و تفریحات‌شان باشند. به همین دلیل است که اکثر آنها برخلاف بسیاری از همسن و سال‌های خودشان از تفریحات‌شان گذشته و فقط به تمرین و مسابقه فکر می‌کنند. البته که تعداد آنها هم زیاد نیست اما به هرحال آن عده‌ای موفق‌ترند که بیشتر رعایت می‌کنند. وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال در همین راستا مدعی است: «بازیکن حرفه‌ای کاری به تعطیلات لیگ ندارد و همیشه سعی می‌کند خود را آماده نگه دارد. پس باید بازیکنانی که قصد پوشیدن تیم ملی را دارند به صورت حرفه‌ای فکر کرده و همیشه آماده باشند.» تمام مربیان دنیا در رشته‌های تیمی خیلی دوست دارند که از این تیپ بازیکنان در اختیار داشته باشند. هر چند برخی‌ها اعتقادی ندارند که یک بازیکن همیشه باید فیکس باشد. به عنوان مثال هفت سال پیش و زمانی که سولاری که به صورت موقت هدایت رئال را بر عهده داشت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره وینیسیوس این طور گفته بود که: «او هم یک بازیکن مثل دیگر بازیکنان است و می‌تواند از ابتدا به میدان برود. به غیر از مصدومان، همه بازیکنان، سوای خصوصیات متفاوتی که دارند، شرایط فیکس شدن را دارند. در رئال بازیکنی همیشه ثابت نداریم؛ چرا که در هر صورت افت کیفی و حتی مصدومیت ممکن است پیش بیاید. تیم دوم ما کاستیا نام دارد و در تیم اول، روی همه حساب باز کرده‌ام. بازیکنان جوان و مستعدی در اختیار دارم که منتظر یک فرصت برای درخشش هستند.» اما لوتار ماتئوس اسطوره سابق بایرن معتقد است برخی از بازیکنان با توجه به کیفیت و ویژگی‌هایشان همواره باید در زمین باشند. او در بایرن 4 بازیکن را دارای این ویژگی می‌بیند: «موسیالا، سانه، کین و کیمیش بازیکنانی هستند که باید همیشه در زمین باشند و در ترکیب اصلی قرار بگیرند. اینها کسانی هستند که از دید من غیر‌قابل تعویض و جایگزین هستند. موسیالا هم 100 درصد در این لیست جای می‌گیرد و به نظرم نیازی نیست نگران انتخاب بین او و مولر بود؛ چرا که هر دوی آنها را می‌توان در ترکیب گذاشت. یکی از انتقادات وارده به برانکو در سال‌های اول حضورش در پرسپولیس هم اصرارش بر استفاده از تنها ۱۱، ۱۲ بازیکن ثابت است، اتفاقی که نارضایتی بازیکنان نیمکت‌نشین را به دنبال داشته و باعث شده برخی از آنها ساز جدایی را کوک کنند. اما اینکه بازیکنی خودش را در شرایط مطلوب حفظ و از همه مهمتر مراقب رفتار داخل زمینش هم باشد تا دچار محرومیت هم نشود، نشان از اهمیت آنها به این موضوع دارد. در نیم‌فصل اول لیگ ما هم 42 بازیکن چنین شرایطی داشتند یعنی 6/2 بازیکن برای هر تیم.
 
سپاهان بدون بازیکن
در میان 16 تیم لیگ برتری فقط سپاهان اصفهان بازیکنی را با این شرایط نداشت. تیمی با در اختیار داشتن نفراتی همچون پیام نیازمند، رامین رضاییان، رضا اسدی، میلاد زکی‌پور، شهریار مغانلو، فرشاد احمدزاده و محمد کریمی نتوانست جایی در این جدول داشته باشد. جالب اینکه اسدی و زکی‌پور تنها بازیکنانی بودند که فرصت حضور در 14 بازی را داشتند.
 
7 نفر همیشه ثابت، 4 دروازه‌بان
در این جدول 42 نفره فقط هفت بازیکن هستند که در تمام 15 بازی حضوری ثابت داشته و تعویض نشده‌اند. میثم تهیدست(صنعت نفت آبادان) جفرسون باهیا(فولاد خوزستان) مسیح زاهدی(گل‌گهر سیرجان) و چهار دروازه‌بان. سیدحسین‌ حسینی‌(استقلال) علیرضا بیرانوند (پرسپولیس) حسین پورحمیدی(تراکتور) و علیرضا حقیقی (هوادار). اینکه 9 تیم دیگر چنین بازیکنانی ر‌ا در اختیار ندارند جای تأمل دارد. همین که 4 نفر از 7 نفر این لیست دروازه‌بان هستند، نشان می‌دهد که داشتن یک گلر مطمئن چقدر برای یک تیم ارزشمند است.
 
سرآبادانی، گلزن‌ترین بازیکن
بدون تردید یکی از بازیکنان تأثیرگذار و کلیدی شمس آذر قزوین در نیم‌فصل پوریا سرآبادانی هافبک این تیم بود. بازیکنی که با 1174 دقیقه حضور در میدان پنج گل زد و یک پاس گل هم داد. کوین یامگا 1227 دقیقه، مهرداد محمدی920 دقیقه(استقلال) و طالب ریکانی 1263دقیقه(صنعت نفت) هر کدام با 4 گل زده و 2 پاس گل جزو خوب‌های این جدول هستند. کریم اسلامی مهاجم هوادار که طی دو سال اخیر جزو بهترین‌های لیگ ما و نساجی بود در فصل جاری فقط 882 دقیقه در زمین حضور داشت و 2 گل زد و 3 پاس گل داد.
 
فقط دو خارجی
یک نکته قابل توجه اینکه در این لیست 42 نفره فقط دو بازیکن خارجی حضور دارند؛ کوین یامگا و جفرسون باهیا. حالا باید از مربیانی که بازیکنان خارجی بی‌کیفیت را جذب کردند این سؤال را پرسید که معیارشان برای این مهم چه بوده است؟ البته که باید بحث مصدومیت‌ها را هم لحاظ کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی