صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۸

سیلوا، مرادمند، سهرابیان و سلیمی

3نفر از میان این 4 نفر؛ گزینش سخت است...

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار

جذب سیلوا و از سویی بازگشت محمدحسین مرادمند به شرایط آرمانی دست جواد نکونام را در خط دفاع تیمش باز خواهد کرد. سرمربی استقلال در نیم فصل اول تا حدی در خط دفاع دست به عصا بود و به ناچار هفته‌های طولانی از روزبه چشمی در این پست استفاده کرد اما حالا با اضافه شدن سیلوا به ترکیب دفاعی استقلال، اوضاع به گونه دیگری برای سرمربی استقلال طی خواهد شد و جواد نکونام با فراغ بال اقدام به انتخاب مردان دفاعی تیمش خواهد کرد.
با توجه به اینکه سرمربی استقلال بعد از بازی با سپاهان در نیم فصل اول دیگر هیچ‌گاه با ترکیب دفاع چهار نفره با مدافعان کناری تخصصی همچون حردانی و جلالی بازی نکرد و تیمش را با 3 دفاع متمرکز به میدان فرستاد، از میان چهار مدافع تخصصی که اکنون در اختیار او است، فقط یک بازیکن از ترکیب اصلی بیرون خواهد ماند که این وضعیت تا حدی به سود بازیکنانی است که در این پست به میدان خواهند رفت اما سؤال این است که جواد نکونام در صورت آماده بودن تمام نفرات این پست، کدام بازیکن را از ترکیب اصلی بیرون خواهد گذاشت؟
احتمال دارد سرمربی استقلال لیگ را در نیم فصل دوم با همان بازیکنانی که در نیم فصل اول در ترکیب خط دفاع به کار می‌گرفت آغاز کند و از سهرابیان، سلیمی و مرادمند در دفاع سه نفره تیمش بهره بگیرد اما انتخاب این بازیکنان بستگی به نوع آمادگی سیلوا هم دارد و اگر این بازیکن بلندقامت برزیلی در تمرینات پیش رو شرایط مطلوبی داشته باشد و نکونام را وسوسه کند، سرمربی استقلال نمی‌تواند به سادگی از به کار گرفتن این بازیکن چشم‌پوشی کند و باید جایی را هم برای این بازیکن در نظر بگیرد.
اگر ملاک را آمادگی سیلوا بگیریم و مرادمند نیز با مشکلی مواجه نشود و با همین آمادگی که در بازی اخیر تدارکاتی استقلال به میدان رفت لیگ را در نیم فصل دوم آغاز کند، انتخاب 3 بازیکن اصلی خط دفاع برای نکونام قدری دشوار خواهد شد و شاید یکی از میان سلیمی یا مردامند از ترکیب دفاعی استقلال خارج شود.
در این پست نکونام از وجود روزبه چشمی نیز بهره‌مند است و این بازیکن هم قابلت بازی در ترکیب دفاعی تیمش را دارد اما بسیار بعید است با توجه به جذب سیلوا دیگر شاهد حضور این بازیکن در خط دفاع باشیم و به احتمال فراوان اگر مصدومیت یا محرومیتی به شکل توأمان برای مدافعان تخصصی استقلال به وجود نیاید، چشمی در نیم فصل دوم هرگز در پست دفاع میانی استقلال بازی نخواهد کرد.

صدرنشین گل نخوردن
استقلال نیم فصل اول را با 9 گل خورده به پایان برده و از این حیث نیز بهترین تیم لیگ برتر محسوب می‌شود. آماری که از تعداد گل‌های خورده استقلال ثبت شده بیانگر استراتژی جواد نکونام برای به کارگیری این روش تا پایان فصل است. نه اینکه استقلال در خط حمله تیم برنده‌ای نباشد؛ اینطور نیست. اتفاقاً همین مدافعان سهمی انکارناپذیر در تعداد گل‌های خورده استقلال دارند اما بازی با این سبک شانس قهرمانی استقلال را در لیگ جاری افزایش خواهد داد؛ درست مانند فصل بیست و یکم که فرهاد مجیدی با ساختن تیمی سختگیر در بخش دفاعی توانست بدون اینکه باختی را تجربه کند به قهرمانی لیگ برتر برسد. شاید اگر استقلال در اصفهان دچار بدشانسی نمی‌شد و داور آن اشتباه را نمی‌کرد، آبی‌ها نیم فصل اول را بدون باخت سپری می‌کردند و یک گل خورده هم از حساب استقلال کم می‌شد اما به هر شکل استقلال تا همین حالا نیز آمار بسیار قابل دفاعی در بخش دفاع دارد و ادامه این روند با خرید سیلوا و بازگشت مرادمند هرگز دور از ذهن و تصور نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی