صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بررسی عملکرد تیم‌ها در نیم‌فصل اول لیگ بیست و سوم

تیم بهتر در خارج از خانه

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار
30 دقیقه اول گل نمی‌خورند
در این فصل از رقابت‌ها، پیکان تا زمانی که داغ نکرده بود، وضعیت خوبی در بازی‌ها داشت. این تیم در تمام بازی‌های نیم‌فصل اول، از دقیقه 1 بازی تا دقیقه 30، دروازه‌اش را بسته نگه داشته است، اما وقتی موتور پیکان داغ می‌کرد، دیگر توان مقابله با حجم حملات حریفان را نداشته است. جالب است که از 17 گل خورده پیکان در این نیم‌فصل و در 15 بازی، 12 گل در 30 دقیقه پایانی وارد دروازه پیکان شده است و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شاید جایگاه پیکان در پایان نیم‌فصل اول خیلی بهتر می‌شد. پیکان از دقیقه 30 بازی‌ها تا دقیقه 60 هم فقط 5 گل دریافت کرده است.
 
نریمان جهان بهتر از بقیه
با وجود اینکه پیکان همچنان در مسیر ناکامی بود، سامان نریمان جهان مهاجم این تیم در نیم‌فصل اول رقابت‌ها، عملکرد بهتری داشت. این بازیکن از 15 بازی گذشته، در 11 بازی به طور ثابت حضور داشته و در کل 1296 دقیقه برای پیکان بازی کرده است که آمار خوبی برای این بازیکن و در این سن می‌باشد. نریمان جهان 3 گل برای پیکان به ثمر رسانده و 2 بار هم پاس گل داده است. با این اوصاف این بازیکن حتی در کسب اخطار هم کمتر از سایر بازیکنان، اخطار گرفته و فقط دو بار توسط داور با کارت زرد جریمه شده است.
 
غریبه با برد خانگی
هر چند پیکانی‌ها در نیم‌فصل اول کلاً با برد غریبه بودند و از کل بازی‌‌های نیم‌فصل فقط یک برد کسب کردند، اما آنها در خانه خود ناکام‌تر بودند و هیچ بردی را کسب نکردند. نهایت کار پیکانی‌ها در خانه کسب 4 مساوی بود که البته با 3 باخت در خانه اوضاع آنها بدتر هم شد. در بازی‌های خارج از خانه هم پیکان فقط یک برد و 4 تساوی داشت و مثل بازی‌های خانگی، در خارج از خانه هم 3 بار باخت داشته است. هر چند گل‌های خورده خارج از خانه پیکان بیشتر از گل‌های خورده‌اش در خانه بود، اما این تیم در خارج از خانه هم بهتر گلزنی کرده و شش بار دروازه حریفان را خارج از خانه‌اش باز کرده است.
 
جدایی رسول خطیبی
پیکانی‌ها کارشان را با رسول خطیبی شروع کردند، اما عملکرد این تیم با هدایت خطیبی، باعث شد تا مدیران پیکان، قبل از ورود این تیم به مرحله بحران، همکاری‌شان را با خطیبی قطع کنند. رسول خطیبی در حالی پیکان را ترک کرد که این تیم وضعیت نامطلوبی داشت و فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست پیکانی‌ها می‌رفت.
 
عملکرد عنایتی
با وجود جدایی خطیبی و حضور رضا عنایتی در نیمکت پیکان، این تیم قبل از پایان نیم‌فصل اول، نتوانست خیلی خودی نشان دهد و نتایج پیکان مثل زمان خطیبی پیش رفت. عنایتی 5 بازی روی نیمکت پیکان بود که با دو شکست و 3 تساوی همراه شد و این عملکرد خیلی خوبی برای عنایتی نبود، هر چند فرصت زیادی برای سرمربی جدید پیکان نبود و برای قضاوت درباره عملکرد عنایتی باید منتظر بازی‌های نیم‌فصل دوم بود.
 آمارعجیب گل‌های خورده
تفاضل گل‌های خورده و زده پیکان، یکی از نتایج عجیب این تیم به شمار می‌رود. پیکانی‌ها در خانه خودشان 7 بار دوازه تیم‌شان باز شده و در خارج از خانه هم 10 گل خورده‌اند. با این وصف پیکانی‌ها در 15 بازی 17 گل دریافت کرده‌اند که آمار عجیبی است. این تعداد گل خورده برای پیکان در حالی رخ داده است که آنها برعکس در گلزنی بسیار ناموفق بوده‌اند و در خانه 2 گل و بیرون از خانه هم 6 گل به ثمر رسانده‌اند که همین موضوع اوضاع بد این تیم را نشان می‌دهد.
 
بدون بازیکن خارجی
پیکانی‌ها که در فصول گذشته معمولاً از وجود بازیکنان خارجی استفاده می‌کردند و اتفاقاً در برخی مقاطع از بازیکنان خوب خارجی هم بهره برده‌اند، در این فصل از رقابت‌ها، پیکانی‌ها، بازیکن خارجی نداشتند و همه بازیکنان این تیم، از میان بازیکنان فوتبال کشورمان انتخاب شده بودند.
 
استعفای ابراهیم شکوری
ابراهیم شکوری معاون ورزشی باشگاه پیکان پس از تساوی بدون گل این تیم مقابل فولاد در هفته چهاردهم از سمت خود استعفا و دلایلش را این طور مطرح کرد: «برای همه احترام قائل هستم ولی اختلاف سلیقه و اختلاف مدیریتی وجود دارد. مددی هم سیستم خاص خودش را دارد و دوست دارد تیم‌ها را با روش خودش اداره کند که این اداره کردن خیلی مد نظر من نیست. عملکرد من و تیم مدیریتی باشگاه در سال قبل و همچنین امسال مشخص است. همه ما در این نتایج دخیل هستیم. در این باشگاه فقط تیم فوتبال را نداریم، بلکه دارای تیم والیبال هستیم و پارسال فوتسال داشتیم. همه این نتایج و البته نوع رفتارها مشخص است؛ رفتارهایی که از نظر من حرفه‌ای نیستند. این نظر من است و شاید هم اشتباه باشد، ولی ترجیح دادم که ادامه همکاری نداشته باشم و برای پیکان آرزوی موفقیت می‌کنم. تنها کاری که می‌توانم بکنم، این است که کنار بکشم و آرزوی موفقیت کنم. در ورزش برای همه موقعیت و فضا وجود دارد. آن چیزی که احساس کردم، این بود که نگرش مددی با نوع نگرش و مدیریت من همخوانی نداشت و تصمیم به جدایی گرفتم و مشکلی هم با این مسأله ندارم.»

نحوه بیشترین گل‌های زده:
پاس در عمق: 3 تا
نحوه بیشترین گل‌های خورده:
پاس در عمق:5 تا
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافی نیمه اول: یک گل
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافی نیمه دوم: یک گل
تعداد گل‌های خورده در دقایق اضافی نیمه اول: صفر
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافی نیمه دوم: یک گل
داوران بازی‌های خانگی:
راکی، عرب براقی، محمدی، رحیمی مقدم، خورشیدی، تارخ، حاج ملک
کمک داوران بازی‌های خانگی:
هاشمی‌نسب(2)، حاجی پور، مروجی، ایلدروم، پناهی، صالح‌آبادی، مغروری، بابایی، حاجیلو، سلمان‌نژاد، عطایی، شفیعی، حیدری  

جستجو
آرشیو تاریخی