صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و دو - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲

خاک را زیر فرش پنهان نکن!

سعید آقایی
روزنامه نگار
«تغییر همیشه هزینه دارد» این جانمایه صحبت‌های امیر قلعه‌نویی درباره نمایش نومیدکننده تیمش برابر هنگ‌کنگ بود. تیمی که در برابر یک حریف درجه 3 شرق آسیا چندان چنگی به دل نزد و با ارائه یک بازی ملال‌آور توأم با اشتباهات فراوان با حداقل گل به پیروزی رسید تا صعود خود را با همین برتری مینیممی گارانتی کرده باشد. امیر قلعه‌نویی در نشست مطبوعاتی پس از پایان بازی در یک دیالوگ پینگ‌پنگی با رسانه‌ها این نمایش ضعیف را به تغییر سیستم تیمش نسبت داد و مدعی شد که تیم ملی 8 سال تمام با یک روش و یک تاکتیک تدافعی بازی کرده در حالی که فلسفه او کاملاً متفاوت با این فوتبال است و به قول خودش رو به جلو فوتبال بازی می‌کند و این تغییر هزینه دارد. امیر حتی در این نشست کنایه‌ای هم به منتقدان و البته کارلوس کی‌روش زد که 8 سال تمام حمایت همه حتی افراد تصمیم‌ساز کشور را داشت و پول فراوانی در اختیار او قرار داده شد اما هیچ دستاوردی نداشت و البته از او یک خط هم انتقاد نشد.
او انتقادات را تا حدودی پذیرفت اما تأکید کرد برخی از انتقادات نه از منظر دلسوزی بلکه از بخل و حسد با او سرچشمه می‌گیرد. ورای نگاه تلخ‌اندیشانه امیر، آنچه تیم ملی برابر هنگ‌کنگ ارائه داد، هرگز جای دفاع ندارد. تیم ملی در برابر هنگ‌کنگ برخلاف بازی با فسلطین نه تنها در فاز تدافعی، بلکه در فاز تهاجمی نیز چندان چنگی به دل نزد و چشم‌نواز نبود. حتی اگر امیر اعتقاد داشته باشد موقعیت ساخته‌ایم اما گل نزده‌ایم. موقعیت‌هایی که امیر از آن صحبت می‌کند، به هیچ اندازه به گونه‌ای نبود که بتوان به تیم ملی در فاز تهاجمی نیز نمره مثبت داد.
نکته کلیدی‌تر در ورای این بحث‌های عوامانه، اما ضعف در خط دفاعی تیم ملی است. یک نقطه تاریک و البته کلیشه‌ای که از بازی به بازی دیگر تکرار می‌شود و گویی هیچ پایانی ندارد. حتی تغییرات این خط و تغییر نفرات هم سبب نشده که مشکلات خط دفاعی مرتفع شود. خط دفاع تیم ملی برابر هنگ‌کنگ باز هم آسان‌گیر نشان داد و به حریف موقعیت هدیه کرد اگرچه مهاجمان حریف نتوانستند از این موقعیت‌ها استفاده کنند. اینکه دروازه ما در برابر هنگ‌کنگ باز نشد، دلیلی بر موفقیت در فاز تدافعی نیست. اشتباهات خط دفاعی ما به اندازه‌ای مبتدیانه و عجیب بود که حتی صدای امیر قلعه‌نویی را لب خط درآورد و وی به شدت به مدافعان تیمش در کنار زمین تاخت. واقعیت این است که باید برای این خط دفاعی و این اشتباهات چاره‌ای اندیشید. این نقطه تاریک می‌تواند در بازی‌های آینده و بازی‌های حساس‌تر و دشوارتر به ما لطمه بزند. این حقیقتی است که امیر نباید آن را فراموش کند. خاک را نمی‌توان زیر فرش پنهان نمود. باید آن را جارو کرد تا در بزنگاه، نفس ما را بند نیاورد.
جستجو
آرشیو تاریخی