صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و یک - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و یک - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

بیانی: خط حمله تیم ملی بهترین خط حمله جام ملت‌هاست

ما نتوانستیم مقابل حریفان قدرتمند خودمان را محک بزنیم

باید با استراتژی متفاوت در مرحله حذفی بازی کنیم

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

این روزها هواداران تیم ملی مسابقات جام ملت‌های آسیا را از جعبه جادویی پیگیری می‌کنند و از راه دور به تشویق تیم کشورشان می‌پردازند. این در حالی است که شاگردان امیر قلعه‌نویی پس از پیروزی مقابل فلسطین، دیروز دومین دیدار خود را در مرحله گروهی مقابل هنگ کنگ برگزار کردند. از نظر کارشناسان مرحله گروهی چالشی برای تیم ملی محسوب نمی‌شود و این مرحله به نوعی همانند بازی تدارکاتی برای شاگردان امیر قلعه‌نویی است.
شاهرخ بیانی، بازیکن اسبق تیم ملی کشورمان به «ایران ورزشی» می‌گوید: «برد مقابل فلسطین در اولین بازی اهمیت زیادی داشت که خوشبختانه توانستیم این تیم را شکست دهیم. تیم‌های مرحله گروهی جزو تیم‌های درجه 2 آسیا به حساب می‌آیند که چالشی برای ما محسوب نمی‌شوند. در حال حاضر تیم‌های ایران، کره جنوبی، ژاپن، عربستان، استرالیا و حتی قطر کلاس‌شان بالاتر از تیم‌های دیگر آسیایی است و قطعاً قهرمان این دوره از مسابقات هم یکی از همین تیم‌ها خواهد بود. حقیقتاً کیفیت این دوره از مسابقات جام ملت‌ها بالاست و این نشان دهنده پیشرفت فوتبال در قاره آسیا است.»
او در ادامه در خصوص خطوط مختلف تیم ملی اینگونه صحبت می‌کند: «خط حمله ما با حضور طارمی و آزمون فوق‌العاده است و به نظر من بهترین خط حمله جام را داریم البته در بین بازیکنان حاضر در خط حمله مهاجمان دیگری همچون مهدی قایدی و کریم انصاری‌فرد را هم داریم که این دو بازیکن هم عملکرد بسیار خوبی دارند. در کل طارمی و آزمون بهترین نفرات در خط حمله به حساب می‌آیند. این دو بازیکن هم سرعتی هستند و هم در زمین و هم روی توپ‌های هوایی فوق‌العاده عمل می‌کنند. علاوه بر این حضور این 2 بازیکن در اروپا باعث شده تا این دو تجربه خوبی نسبت به دیگر نفرات داشته باشند.»
هافبک سابق تیم ملی در خصوص سایر خطوط تیم ملی چنین نظری دارد: «سرعت بازیکنان‌مان در خط هافبک خوب نیست و اگر بازیکنان ما در این خط سرعت بیشتری به انتقال توپ بدهند، مهاجمان‌مان می‌توانند به خوبی از موقعیت‌ها استفاده کنند و گل‌های بیشتری به ثمر برسانند. ضعف تیم ملی در خط دفاعی است و فاصله مدافعان ما با بازیکنان خط هافبک زیاد است و این فاصله باعث می‌شود تا مهاجمان حریف بتوانند راحت‌تر با خط دفاع‌مان روبه‌رو شوند و به دروازه‌مان برسند. علاوه بر این در خط هافبک تعداد پاس‌های اشتباه زیاد است و اگر با این شرایط مقابل تیم‌های سرعتی حاضر شویم، به مشکل خواهیم خورد.»
بیانی در خصوص مرحله بعد مسابقات می‌افزاید: «ما باید با استراتژی متفاوت در مرحله حذفی بازی کنیم. قطعاً تیم‌ها در این مرحله با کیفیت بهتر حاضر خواهند شد چرا که در صورت کوچک‌ترین لغزش از دور مسابقات حذف خواهند شد. تمام تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها خوب هستند اما رویارویی با تیمی از شرق آسیا کارمان را سخت‌تر خواهد کرد. تیم‌های شرق آسیا سرعتی هستند و بازیکنان‌شان در استارت فوق‌العاده عمل می‌کنند. علاوه بر این چنین تیم‌هایی در ضربات ایستگاهی عملکرد خوبی دارند، به این دلیل نباید به آنها ایستگاهی بدهیم.»
او بیان می‌کند: «تیم ملی ما پیش از برگزاری جام ملت‌ها با رقبای سختی روبه‌رو نشد و ما نتوانستیم با رویارویی مقابل حریفان قدرتمند خودمان را محک بزنیم. در واقع نمی‌دانیم که در صورت عقب افتادن مقابل تیم‌ها شکل تیمی‌مان چگونه می‌شود. ما در فیفادی با تیم‌های ضعیفی روبه‌رو شدیم که این تیم‌ها نتوانستند مقابل ما جلو بیفتند. پیشرفت فوتبال در قاره آسیا کاملاً مشهود است و ما می‌بینیم تیمی مثل ویتنام چگونه توانست ژاپن را به دردسر بیندازد. این موضوع نشان می‌دهد که همه تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها عملکرد خوبی دارند و می‌توانند خطرساز باشند.»
هافبک اسبق استقلال و تیم ملی می‌گوید: «تیم‌های آسیایی در حال پیشرفت هستند و اگر غافل شویم، این تیم‌ها به ما می‌رسند. نسل کنونی تیم ملی حدود 10 سال است در کنار هم بازی می‌کنند و تیم ملی به تغییر نسل نیاز دارد. البته نسل را به راحتی نمی‌توان تغییر دارد و 12 بازیکن را به یکباره کنار گذاشت و 12 بازیکن دیگر را به تیم ملی آورد. باید آرام آرام به تربیت نسل جدید بپردازیم. تیم ملی مسابقات جام جهانی را در پیش دارد و خیلی از بازیکنان تیم کنونی نمی‌توانند در جام جهانی حضور یابند. باید بعد از جام ملت‌ها تغییر نسل را آغاز کنیم.»
بیانی در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴ سنگاپور حضور داشت و تیم ملی در مرحله نیمه نهایی مسابقات به مصاف عربستان رفت و در دقیقه ۴۳ با گل او به برتری رسید. البته این برتری ادامه نداشت و در دقایق پایانی شاهین بیانی با گل به خودی بازی را به تساوی کشاند و تیم ملی در ضربات پنالتی مغلوب عربستان شد. او در خصوص جام ملت‌های 1984 بیان می‌کند: «آن تیم یکی از تیم‌های خوب‌مان بود اما با بدشانسی در نیمه نهایی از عربستان باختیم.»
این هافبک تیم ملی در پایان می‌افزاید: «خط حمله آن تیم فوق‌العاده بود و بازیکنان گلزنی در ترکیب تیم ملی حضور داشتند. علاوه بر این روی نیمکت هم بازیکنان بسیار خوبی داشتیم که هر کدام‌شان در تیم‌های خود ستاره بودند. روی بدشانسی از عربستان شکست خوردیم و نتوانستیم در فینال مقابل چین قرار بگیریم. اگر به فینال صعود می‌کردیم قطعاً چین را شکست می‌دادیم اما این اتفاق نیفتاد و سوم شدیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی