صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و یک - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و یک - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

شگفتی‌ساز؛ یکی مثل فلسطین

فوتبال از میان خاکروبه‌های ویرانی

 

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار

باید شجاعت به خرج داد و تیم ملی فوتبال فلسطین را در همین 180 دقیقه‌ای که از جام ملت‌های آسیا پشت سر گذاشته، شگفتی‌ساز جام لقب دهیم؛ تیمی که فوتبال ایران را با انبوهی از ستاره‌هایش آزار داد و نمایشی سختگیرانه را برابرمردان ملی‌پوش ایران به اجرا گذاشت (یک گل هم زد) و در برابر تیم ملی فوتبال امارات به نقطه جوش رسید و درمیان بهت و ناباوری تا پای پیروزی پیش رفت.
حال شاید اخراج یکی از بازیکنان امارات دلیلی بر خودباوری بیشتر فلسطینی‌ها تلقی گردد اما به واقع فوتبال در امارات آن‌قدر غرق در پول و امکانات است که حتی نمی‌شود پذیرفت که این تیم با یک بازیکن کمتر نیز در برابر تیمی جنگزده این چنین دست و پا بسته و عاجز عمل کند و تا پای باختی تاریخی پیش برود. امارات‌ سال‌های طولانی است با اقدامات سیستماتیک و انواع و اقسام امکانات روز دنیا در سطح باشگاهی و ملی فعالیتی گسترده دارد و به عنوان یکی از تیم‌های صاحب سبک در فوتبال آسیا شناخته می‌شود اما حقیقتاً فلسطین در فوتبال آسیا به سبب مشکلات عدیده‌ای که در سالیان طولانی با آن دست به گریبان بوده، جایگاهی نداشته و هرگز در قاب مدعیان و حتی نیمه مدعیان نیز قرار نگرفته است.
حیرت‌آور اینکه اگر یکی از آن همه موقعیتی که بازیکنان فلسطین پی‌درپی پدید آوردند، به مانند گلی که دقیقه 50 بازیکنان امارات بر اثر فشار بیش از حد به اشتباه وارد دروازه خودی کرد، تبدیل به گل می‌شد اعجاب بزرگ‌تری در جام ملت‌های آسیا رقم می‌خورد اما به واقع شگفتی تا همین جا نیز رقم خورده است و مردان سواحل مدیترانه به واسطه آنچه در برابر امارات و حتی تیم ملی کشورمان رقم زدند، می‌توانند لقب غیرمنتظره‌ترین تیم جام را تا همین نقطه نیز به خود اختصاص دهند.
حتی باورش هم دشوار بود که در جام ملت‌های فوتبال آسیا از میان خاکروبه‌های جنگ و ویرانی غزه شاهد به وجود آمدن تیمی با نام فلسطین باشیم و مجموعه بازیکنانی با نام این کشور را در جام ملت‌های آسیا رؤیت کنیم که با خاطرات تلخ ماه‌های اخیر که ناشی از تحمیل جنگ و از دست دادن کودکان، زنان و مردمان بسیاری است، به این کارزار بیایند اما تمام این مصائب مانعی سد راه فلسطینی‌ها نبود تا خود را به قطر برسانند و آنها آمدند تا این گونه اعلام وجود کنند و پنجه در پنجه غول‌های فوتبال آسیا بیندازند.
باور عامه این بود که فلسطین با پذیرش گل‌های بسیار جام ملت‌ها را ترک خواهد کرد اما دو 90 دقیقه‌ای که از فلسطین روی پرده نمایش درآمد گزاره دیگری را از این تیم در برابرمان قرار داد و حالا فلسطین به تیمی قابل احترام ، سختکوش و حتی پیروزی‌خواه تبدیل شده که هرگز حریفی از پیش بازنده نیست و حتی از شانس و اقبال پیروزی نیز برخوردار است. فلسطین با بازیکنان اثرگذاری همچون مصعب البطاط، تامر صیام، ابو واردا، عدی دباغ، ال قنبرو... قابلیت آن را دارد که اولین صعود تاریخ این کشور در جام ملت‌های قاره آسیا را از شکل یک خواب و رؤیا به واقعیت تبدیل کند و این بار در عرصه فوتبال ایستادگی خود را به رخ بکشد.

جستجو
آرشیو تاریخی