صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و یک - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و یک - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۳

فیلیپ تروسیه در پاسخ به سؤال ایران ورزشی: قهرمان ، یکی از این چهار تیم است

بازی‌های اول تیم‌ها ملاک خوبی برای تعیین قدرت آنها نیست

فرخ حسابی
روزنامه نگار
فیلیپ تروسیه سرمربی ویتنام، این بار چالشی جدید را با این تیم کوچک در قاره آسیا در پیش دارد. او به عنوان یک مربی بزرگ در تورنمنت جام ملت‌های آسیا 2023 شناخته می‌شود، کسی که قهرمانی این رقابت‌ها را در سال 2000 با ژاپن کسب کرد و مربی‌ای بزرگ در تاریخ فوتبال این کشور به حساب می‌آید.
او حالا حدود پنج سال است که در فوتبال ویتنام حضور دارد، ابتدا تیم جوانان، سپس تیم امید و حالا نیز تیم ملی بزرگسالان. در 68 سالگی، همچنان چهره جذاب و کاریزماتیک و  همینطور خوش‌پوشی خود را حفظ کرده هرچند که گرد پیری بر چهره‌اش نشسته و لحن صدای او را نیز تا حد زیادی متفاوت کرده است.
در بازی اول تیمش نمایش قهرمانانه‌ای مقابل ژاپن مدعی قهرمانی ارائه کرد هرچند در نهایت تاوان بی‌تجربگی بازیکنانش را داد و برد 2-1 تبدیل به شکست 4-2 مقابل سامورایی‌ها شد.
در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی تیمش مقابل اندونزی، ابتدا از نمایش خوبی که تیمش در نبرد با ژاپن نشان داد حرف زد و اینکه سعی کرده فاصله موجود بین دو تیم را تا حد ممکن در جریان آن بازی کاهش دهد اما در نهایت بازنده شده‌اند.
از او پرسیدم به عنوان مربی‌ای که قهرمانی آسیا را در سال 2000 همراه با ژاپن کسب کرده و کسی که تجربه فراوان و ارزشمندی در فوتبال آسیا دارد، حالا که دور اول رقابت‌های مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به پایان رسیده کدام تیم‌ها را مدعی قهرمانی می‌داند؟
تروسیه پاسخ سؤال ما را اینطور داد: «جواب شما را اینطور می‌دهم که همیشه بازی‌های اول تیم‌ها در هر تورنمنتی سخت است که نظیر آن را در جام جهانی و بسیاری از تورنمنت‌های دیگر دیده‌ایم. احتمالاً به یاد دارید که ما در جام ملت‌های 2000 همراه با ژاپن در بازی اول عربستان را 4-1 شکست دادیم اما در بازی فینال دوباره با همین تیم روبه‌رو شدیم! بنابراین من ترجیح می‌دهم نظرم را با نگاه به بازی اول تیم‌ها در این تورنمنت ندهم بلکه نگاهم به یک سال گذشته و نتایجی است که تیم‌ها در رقابت‌هایی مثل انتخابی جام جهانی یا در بازی‌های دوستانه خود کسب کرده‌اند. در این صورت تیم‌هایی مثل ژاپن، ایران، کره جنوبی و عربستان تیم‌هایی هستند که قطعاً جزو چهار تیم برتر جام و مدعیان اصلی قهرمانی هستند. همچنین می‌دانیم که تیم‌هایی هستند که می‌توانند سورپرایزهای بزرگی در جام ایجاد کنند مثل ازبکستان.»
سرمربی فرانسوی پاسخ مفصل خود به سؤال ما را اینطور ادامه داد: «اما اگر بخواهم یکی را انتخاب کنم. با توجه به اینکه من در ژاپن کار کرده‌ام ترجیح می‌دهم که بگویم ژاپن شانس اول قهرمانی است. این نکته را به خاطر عملکردی که آنها در چهار پنج سال اخیر داشته‌اند می‌گویم به ویژه از زمانی که موریاسو به این تیم آمد. او در المپیک خوب بوده، در جام جهانی خوب کار کرده اما در نهایت هیچ جامی نبرده‌اند. فکر می‌کنم آقای موریاسو شایستگی کسب یک جام برای تأیید عملکرد عالی خود را دارد. به همین دلیل می‌گویم که از نظر من ژاپن مدعی اصلی قهرمانی جام است.»
از فیلیپ تروسیه همچنین پرسیدیم که با توجه به سابقه و تجربه‌ای که از کار با تیم‌های بزرگ دارید حالا هدف شما در تیمی مثل ویتنام چیست، چه اهداف کوتاه مدت و چه هدف بلندمدت؟
او با تأمل به این سؤال پاسخ داد: «اول بگویم که اگر از هر 24 مربی حاضر در این تورنمنت این سؤال را بپرسید می‌گویند که می‌خواهیم برنده باشیم و موفق شویم. ما اهل رقابت هستیم حتی اگر دیگران فکر کنند ما تیم کوچکی هستیم. در ذهن ما همیشه این ذهنیت و جاه‌طلبی وجود دارد که ما می‌توانیم شگفتی‌ساز باشیم. البته که هدف و انتظار در تیم ویتنام این است که به دور دوم راه پیدا کنیم چون ویتنام در گذشته این کار را در سال 2007 و 2019 انجام دادند. بله ما باید به این هدف برسیم و فکر می‌کنیم که این کار ممکن است چون سرنوشت ما در دست خودمان است.»
او از تلاش خود برای ایجاد یک فلسفه جدید و قدرتمند در فوتبال ویتنام حرف زد: «اما در عین حال ما شروع کرده‌ایم به ایجاد یک چرخه جدید و یک فلسفه جدید در فوتبال ویتنام تا این فلسفه جدید را به بازیکنان آموزش دهیم. شما می‌دانید که آموزش و نتیجه هیچ وقت دوستان خوبی برای هم نیستند چون وقتی ما در آموزش و تربیت یک نسل جدید یا فلسفه جدید حرف می‌زنیم بدون شک نیاز به زمان، نیاز به تاوان دادن و نیاز به اشتباه کردن داریم. بنابراین وقتی راجع به آموزش و فلسفه جدید حرف می‌زنیم مسلم است که گاهی نتایج قربانی می‌شوند. با این وجود ما هم به کسب نتیجه فوری فکر می‌کنیم و هم به ایجاد یک فلسفه جدید در فوتبال ویتنام و به نظرم این بهترین حالت است. بازی مقابل ژاپن نشان داد و ثابت کرد که ما در مسیر درستی هستیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی