صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد - ۲۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد - ۲۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

افزایش نگرانی‌ها برای پیدا نشدن کوهنوردان مفقود شده

احتمال تعویق جست‌و‌جو تا بهار 1403!

هفته گذشته و به دنبال بارش کم‌سابقه برف و بوران در سراسر کشور خصوصاً ارتفاعات استان آذربایجان غربی، چند کوهنورد که اسیر شرایط نابسامان جوی شده و مسیر خود را گم کرده بودند، متأسفانه در کوهستان گیر افتاده و براثر سرمای شدید قطعاً جان به جان آفرین تسلیم کرده‌اند. درپی این حادثه و با اعلام شرایط اضطراری ایجاد شده، تیم‌های جست‌و‌جوی ویژه برای یافتن پیکرهای کوهنوردان مفقود شده کار خود را بلافاصله آغاز کردند، اما باتوجه به شرایط جوی نامناسبی که در ارتفاعات این استان کماکان وجود دارد، امکان یافتن اجساد و پیکر کوهنوردان مفقود شده به هیچ وجه وجود ندارد. به همین دلیل، مسئولین فدراسیون کوهنوردی و تیم نجات، معتقدند احتمالاً جست‌و‌جو متوقف شده و تا بهار سال 1403 به تعویق بیفتد.
پیکر سه کوهنوردی که در ارتفاعات آذربایجان غربی مفقود شده‌اند هنوز پیدا نشده و تیم امداد و نجات در حال جست‌وجو برای یافتن آنهاست. در پی حادثه ریزش بهمن در ارتفاعات آذربایجان غربی سه کوهنورد از جمعه، ۲۲ دی ماه مفقود شده و پیکر آنها هنوز پیدا نشده است. هر چند عملیات امداد و نجات برای این سه کوهنورد همچنان ادامه دارد اما به علت وسعت منطقه امکان دارد که پیکر آنها تا فصل بهار پیدا نشود.
یکی از مسائلی که تیم امداد و نجات برای یافتن این سه کوهنورد با آن روبه‌رو است، ورود افراد محلی به منطقه برای کمک و امدادرسانی است که این موضوع احتمال وقوع حادثه برای افراد دیگر را هم بالا می‌برد.
برهمین اساس حمید مساعدیان، رئیس کمیته جست‌وجو و نجات فدراسیون کوهنوردی می‌گوید: «از طرف فدراسیون کوهنوردی به هیأت کوهنوردی آذربایجان غربی نامه زده‌ایم تا از ورود هر کوهنوردی بجز تیمی ۲۰ نفره با مشخصات و کد ملی به منطقه جلوگیری شود.»
ساعدیان ادامه می‌دهد: «مشخص نیست این سه کوهنورد کجا هستند و چه اتفاقی برایشان افتاده. نمی‌دانیم دچار حادثه بهمن شده‌اند یا به علت سرمازدگی در بخشی از کوه جان باخته‌اند. تیم امداد و نجات تمام مسیرهای بهمنی را بررسی کرده و تا چند روز آینده وضعیت مشخص می‌شود. اما به احتمال فراوان با توجه به شرایط نامساعد جوی و احتمال بارش مجدد برف و کولاک در ارتفاعات استان شاید جست‌و‌جو متوقف شده و تا بهار سال آینده(1403) به طول بینجامد.»
 قطعاً بارها و بارها مسئولین فدراسیون کوهنوردی و هواشناسی در فصل زمستان و سرما، مخصوصاً در مناطق سردسیر که احتمال وقوع بارش شدید برف و کولاک در آن مناطق وجود دارد، به کوهنوردان و علاقه‌مندان به رشته کوهنوردی هشدار می‌دهند که از صعود به قله‌ها و کوهنوردی در این فصل از سال جداً خودداری کنند. اما بی‌توجهی به هشدارهای مکرر صورت گرفته موجب می‌شود در این فصل از سال، همواره شاهد وقوع یک چنین حوادث دلخراش و ناراحت‌کننده‌ای بابت جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان باشیم. حالا نیز باتوجه به تأکید ستاد بحران فدراسیون کوهنوردی و تیم‌های جست‌و‌جو که مسئول یافتن پیکرهای مفقودی هستند، بعید است باتوجه به شرایط سخت و متغییر جوی که در ارتفاعات استان آذربایجان غربی وجود دارد، بتوان کار جست‌و‌جو را تا یافتن اجساد ادامه داد. بنابراین با این شرایط باید منتظر ماند تا بهار سال آینده و آرام شدن شرایط جو در ارتفاعات تا بتوان اثری از مفقودین این حادثه یافت.

کشف جسد
 3 کوهنورد دیگر
 قبل از توقف جست‌و‌جو
پیکر سه کوهنورد دیگر که چند روز پیش در ارتفاعات آذربایجان غربی دچار حادثه بهمن شده بودند، در حالی که اعلام شده است امکان توقف جست‌و‌جو به‌خاطر شرایط بد جوی وجود دارد، در ثانیه‌های پایانی رؤیت شد.در پی حادثه ریزش بهمن در ارتفاعات آذربایجان غربی سه کوهنورد از جمعه، ۲۲ دی ماه مفقود شده بودند که پیکر آنها ساعتی قبل پیدا شد. حمید مساعدیان، رئیس کمیته جست‌وجو و نجات فدراسیون کوهنوردی با اعلام این خبر می‌گوید: «باتوم یکی از این کوهنوردان ساعت ۱۰ صبح پیدا شد و به دنبال آن پیکر یکی از کوهنوردان مشاهده شد. بعد از تداوم عملیات جست‌وجو پیکر هر سه کوهنورد پیدا شد. این کوهنوردان زیر بهمن بودند و اکنون افراد حاضر در حال خارج کردن پیکر آنها و انتقال به پایین کوه هستند.»

جستجو
آرشیو تاریخی