ناهید خودش را ثابت کرد

مداح: از رفتار حرفه‌ای کیانی استقبال می‌کنیم

فائزه زمانی
روزنامه نگار

تیم تکواندوی دختران این روزها در تلاش است تا تک بلیت المپیک پاریس را دوبل کند. در حالی که همین چند روز پیش قطعی شدن سهمیه ناهید کیانی از طریق رنکینگ به صورت رسمی اعلام شد حالا مبینا نعمت‌زاده برای حضور در مسابقات کسب سهمیه قاره‌ای آماده می‌شود تا بتواند بلیت پاریس را از چین رزرو کند. در شرایطی که تیم ملی بعد از استراحتی کوتاه مجدداً اردوهایش را شروع کرده است مینو مداح سرمربی تیم ملی شرایط نعمت‌زاده را برای گرفتن سهمیه المپیک خوب می‌داند.
همچنین بعد از خداحافظی ناهید کیانی از فضای مجازی و عدم پاسخگویی به خبرنگاران تا بعد از المپیک، مداح از تلاش‌های شبانه‌روزی او برای کسب جایگاهی که لیاقتش را دارد، می‌گوید.
 
 بعد از استراحتی کوتاه، این روزها تمرینات چطور پیش می‌رود؟
نمی‌شود گفت اردوها تازه شروع شده است. بعد از مسابقات پی‌در‌پی استراحت کوتاه 2 هفته‌ای به ملی‌پوشان دادیم و از شنبه هفته قبل مجدداً اردوها را از سر گرفتیم. خداراشکر سهمیه ناهید کیانی رسماً اعلام شد و او به عنوان اولین تکواندوکار زن ایرانی توانست از طریق رنکینگ راهی المپیک شود؛ خوشبختانه در این زمینه هم تاریخ‌سازی شد که این خود نشان‌ دهنده توانمندی دختران ما است. وضعیت کیانی خوب است و تمرینات و مسابقات تدارکاتی که قبل از المپیک برای او در نظر گرفته‌ایم یک به یک پیش خواهد رفت.
 دلیل برنامه‌ریزی تیم ملی روی نعمت‌زاده و انتخاب او برای اعزام به مسابقات کسب سهمیه قاره‌ای چیست؟
در کنار نعمت‌زاده تکواندوکاران زیادی را به تورنمنت‌های مختلف فرستاده و عملکرد همه را زیر نظر گرفتیم. نعمت‌زاده از زمانی که نوجوان بود و تازه به اردوی جوانان راه پیدا کرده بود تقریباً در تمامی مسابقات نتایج قابل قبولی گرفت و انتظارات ما را برآورده کرد.
برای حضور در مسابقات گرنداسلم ملی‌پوشان باید در مراحل قبل روی سکو می‌بودند که این اتفاق فقط برای ناهید کیانی افتاده بود و به همین خاطر عملاً شانسی در مسابقات گرنداسلم نداشتیم، بنابراین تیم هم اعزام نشد. نعمت‌زاده در حال حاضر باتوجه به نتایج اخیرش در مسابقات مختلف، تنها دختری است که شرایط حضور در مسابقات کسب سهمیه قاره‌ای را دارد. به همین خاطر تمام تلاش‌مان این است که او بتواند در چین سهمیه بگیرد تا به امید خدا تیم دختران با 2 سهمیه در شیاپ‌چانگ پاریس حضور داشته باشد.
 خداحافظی ناهید کیانی با فضای مجازی تصمیم خودش بود یا کادرفنی؟
دوری کیانی از فضای مجازی کاملاً خودخواسته بود که البته من هم به خاطر تمرکز بیشتر موافق این موضوع بودم. کیانی 3-2 ماه قبل از مسابقات جهانی هم از فضای مجازی خداحافظی کرده بود که اتفاقاً این موضوع نتیجه داد. او تصمیم گرفته که تمام تمرکزش را روی پرورش روح و ذهن خود بگذارد که این نشان دهنده میزان حرفه‌ای بودن او است. طبیعتاً کادرفنی و فدراسیون هم از این رفتار استقبال می‌کند.
 تکرار برنز علیزاده یا حتی ارتقای آن به دستان کیانی در المپیک پاریس را چقدر شدنی می‌دانید؟
وضعیت کیانی در حال حاضر خوب است؛ تمرینات و مسابقات تدارکاتی که قبل از المپیک برای او در نظر گرفته‌ایم یک به یک پیش خواهد رفت اما پیش‌بینی گرفتن مدال در المپیک کار سختی است چون تکواندو در دنیا رشد و توسعه زیادی داشته است. علاوه بر این در المپیک همیشه اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد که همه را شگفت‌زده می‌کند، کسی که شانس مدال دارد همان دور اول حذف می‌شود و تکواندوکاری که روی او حساب نمی‌شود، مدال می‌گیرد.
اصلاً نمی‌خواهیم ناهید را با کسی مقایسه کنیم. تمام تلاش ما این است که او در جایگاهی که حقش بوده و لیاقت آن را دارد، قرار بگیرد. ناهید به بهترین شکل ممکن خودش را ثابت کرد و  تنها دختر تکواندوکار ایرانی است که توانسته بدون کوچکترین چالشی بر بام دنیا بایستد. او رقبای بزرگی را شکست داده و این نشان می‌دهد که در المپیک هم می‌تواند روی سکو باشد.
 در فاصله باقیمانده تا المپیک چه انتظاری از مسئولان فدراسیون دارید؟
ساعی خودش از جنس تکواندو است و به دلیل اینکه خودش درگیر المپیک بوده است، به خوبی با روحیات ملی‌پوشان آشنایی دارد و تمام توانش را برای تیم گذاشته است. تنها توقع ما از ارگان‌هایی مثل وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک این است که فدراسیون تکواندو را حمایت کنند تا تکواندوکاران به بهترین شکل ممکن در المپیک حضور پیدا کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی