صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بررسی عملکرد تیم‌ها در نیم فصل اول لیگ بیست و سوم

86 درصد گل‌های خورده در 15 دقیقه‌های پایانی

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار

 میلاد شیخ فخرالدینی، باتجربه و مؤثر
مهدی لیموچی با دو گل زده و دو پاس گل یکی از خوب‌های آلومینیوم اراک در نیم‌فصل اول بود. اما میلاد فخرالدینی باتوجه به اینکه دقایق کمتری نسبت به لیموچی در زمین بود، سه گل زد و سه پاس گل داد. این کاپیتان باتجربه در صورت حفظ آمادگی می‌تواند عصای دست سرمربی‌اش در نیم‌فصل دوم باشد.
 
15 دقیقه‌های متزلزل
این تیم در 15 بازی چهارده گل دریافت کرده است. یعنی به طور میانگین 93/0 گل خورده در هر بازی. اما نکته قابل توجه که حتماً کادر فنی اراکی‌ها هم به آن توجه خواهد داشت، تعداد گل‌های خورده‌شان در 15 دقیقه پایانی هر نیمه است. طبق آمار، آنها 5 گل در حدفاصل دقایق 45-31 و همین تعداد گل هم در فاصله زمانی 90-76 دریافت کرده‌اند. یعنی 86 درصد گل‌های خورده.
 
بدون تساوی خارج از خانه
شاگردان مجتبی حسینی در بازی‌های خارج از خانه عملکرد جالب توجهی دارند. آنها در هشت مسابقه‌ای که میهمان حریفان‌شان بودند، چهار تساوی و چهار شکست را تجربه کردند. به نظر می‌رسد آنها به معنای واقعی فقط برای پیروزی به میدان می‌روند.
 
بدون بازیکن خارجی
آلومینیوم اراک را هم باید به لیست تیم‌هایی که از بازیکنان خارجی استفاده نمی‌کنند، اضافه کرد. سیاست این باشگاه جوانگرایی و به کارگیری جوانان با استعداد است. سرمربی آلومینیوم در دفاع از این شیوه‌اش مدعی است: «اگر ثروتمندترین تیم‌های دنیا را هم نگاه کنید، بخشی از کارشان استعدادیابی است. اگر منچسترسیتی بهترین تیم باشگاهی جهان است، بخشی از کارش را روی پیدا کردن استعدادهای جوان گذاشته است. در دیدار اخیر منچسترسیتی در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا، جوانان زیادی استفاده کردند و باید ما هم به همین سمت برویم که استعدادها را پیدا کنیم.»
 
پنج بازیکن برای تمام بازی‌ها
24 بازیکن در نیم‌فصل اول برای آلومینیوم اراک به میدان رفتند اما در میان آنها فقط پنج بازیکن فرصت حضور در تمام 15 بازی نیم‌فصل را داشتند. بهروز نوروزی‌فرد، یونس اکبرپور، محمدمهدی لطفی، عارف حاجی‌عیدی و علیرضا نقی‌زاده همان 5 نفر هستند.
 
انتقاد از داوری‌ها
مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم اراک از داوری‌ها در نیم‌فصل هم گلایه دارد. به اعتقاد او امتیازهای زیادی از تیمش روی همین اشتباهات گرفته شده است: «نباید بگوییم با آمدن وی‌ای‌آر همه چیز درست می‌شود چرا که ضعف‌های خودش را دارد. ما چندین سال است درباره داوران می‌گوییم مشکل سخت‌افزاری، حقوقی و... وجود دارد، اما این نیم‌فصل واقعاً کیفیت داوری‌ها خیلی پایین بود و نمی‌توانیم مدام بحث وی‌ای‌آر را بگوییم. ما امسال اشتباهات مهلک از داوری خوردیم که نباید به وی‌ای‌آر مرتبط دانست. باید در این زمینه فکر اساسی شود تا کیفیت داوری‌ها بهبود پیدا کند. متأسفانه باز هم در بازی مقابل ملوان دقیقه 92 یکی از اشتباهات مسلم داوری گریبانگیر ما شد و داور گل صدرصد سالم ما را رد کرد. خوشحالم که مجتبی حسینی، همکارانش در کادرفنی و مجموعه باشگاه، تیمی را درست کرده‌اند که شاید فقط اشتباهات داوری آن را از صدر جدول دور کرد.» محمد رجاییان مدیرعامل آلومینیوم اراک هم چنین دیدگاهی دارد: «ضمن احترام به جامعه داوری، فقط می‌توانم به خودم بگویم داور اشتباه کرده است. چون غیر از این باشد باید به دنبال مسائل دیگری بگردیم. در چندین بازی اشتباهات مسلم داوری که به VAR هم ارتباطی نداشتند، باعث ضرر ما شد. مثلاً بازی مقابل پرسپولیس صحنه‌ای 50-50 بود و به VAR نیاز داشت، اما علاوه بر بازی مقابل ملوان، بازی مقابل فولاد، پیکان، نفت، استقلال و ذوب آهن، اشتباهات مسلم داوری به ضرر ما شد.»
 
بسته شدن سه پنجره
فیفا جدیدترین آپدیت از محکومیت قطعی باشگاه‌های سراسر جهان و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی آنها را منتشر می‌کند که در این بین نام تیم‌های ایرانی دیده شده و علاوه‌ بر پرسپولیس و استقلال، مشخص شد که پنجره نقل و انتقالاتی آلومینیوم هم بسته است. باشگاه آلومینیوم اراک به‌خاطر شکایت خارجی (احتمالاً والنتینو یوئل) با بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی مواجه شده و نمی‌تواند بازیکن جدید جذب کند تا شوک بزرگی به این تیم در آستانه فعالیت در بازار زمستانی وارد شود. در شرایطی که نقل و انتقالات زمستانی آغاز شده، باشگاه آلومینیوم اراک به دلیل بسته شدن سه پنجره نقل و انتقالاتی نمی‌تواند بازیکن جدید به خدمت بگیرد و باید نسبت به پرداخت در محکومیت مالی در فیفا اقدام کند. آلومینیوم اراک با توجه به جدایی قطعی سجاد آقایی از این تیم و همچنین پارگی رباط صلیبی مرتضی تبریزی و خروج او از لیست، تا این لحظه می‌تواند دو بازیکن بزرگسال دیگر به لیست خود اضافه کند ولی بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی مانع از این اتفاق برای آنها شد.
 
جدایی آقایی از آلومینیوم
سجاد آقایی که طی دو سال و نیم گذشته در آلومینیوم اراک عضویت داشت و برای این تیم به میدان رفته بود، پس از توافق با این باشگاه توانست رضایتنامه خود را دریافت کند و رسماً از ایرالکو جدا شود. این مهاجم 24 ساله که قبل از پیوستن به آلومینیوم نیم‌فصل برای نساجی مازندران به میدان رفت و پیش از آن هم برای استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان بازی می‌کرد، تصمیم به جدایی از جمع اراکی‌ها گرفت تا فوتبال خود را در تیم دیگری دنبال کند. سجاد آقایی طی سه فصل حضور در استقلال، بیشترین بازی را در دوران آندره‌آ استراماچونی تجربه کرد و طی دو سال و نیم اخیر هم در آلومینیوم اراک به میدان رفته بود که قراردادش را طی توافق دو جانبه فسخ کرد. این بازیکن نخستین خروجی قطعی آلومینیوم اراک در نقل و انتقالات زمستانی است و با جدایی او یک جای خالی در لیست بزرگسالان ایرالکو خالی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی