صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۲۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

رقابت‌های کشتی آزاد بین‌المللی اوپن زاگرب

پایان آرزوها

محسن وظیفه
روزنامه نگار

رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام اوپن زاگرب با خلق چند شگفتی و البته مشخص شدن تکلیف چند وزن تیم ملی کشتی آزاد برای بازی‌های المپیک به پایان رسید. مسابقاتی که شگفتی‌های زیادی در آن رقم خورد و نتایجی عجیب خلق شد که به دنیای کشتی هم شوک وارد کرد. شکست کایل اسنایدر آمریکایی مقابل امیرعلی آذرپیرا نتیجه‌ای بود که حتی واکنش اتحادیه جهانی را هم در پی داشت و البته شکست یونس امامی که چند مدال جهانی دارد مقابل حسین ابوذری هم کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد را شوکه کرد. محمد نخودی در وزن 79 کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا در وزن 97 کیلوگرم، امیرحسین زارع در وزن 125 کیلوگرم به مدال طلا، رحمان عموزاد در وزن 65 کیلوگرم، حسین ابوذری در وزن 74 کیلوگرم، امیررضا معصومی در وزن 125 کیلوگرم به مدال نقره و عباس ابراهیم‌زاده در وزن 65 کیلوگرم به همراه کامران قاسم‌پور در وزن 97 کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند. با این نتایج رحمان عموزاد و امیرحسین زارع حضورشان در المپیک را قطعی کردند و امیرعلی آذرپیرا هم با رسیدن به مدال طلا و غلبه بر کایل اسنایدر نامدار توانست به دوبنده تیم ملی برسد و در مسابقات گزینشی آسیا برای رسیدن به سهمیه المپیک مسابقه بدهد.

یونس و گره کور وزن 74 کیلوگرم
در وزن 74 کیلوگرم اما یک انتخابی عجیب برگزار شد و یک گره بزرگ به وجود آورد. حسین ابوذری در این وزن یونس امامی را شکست داد اما در فینال مقابل کشتی‌گیر نه‌چندان مطرح آمریکایی شکست سنگینی را پذیرا شد تا ابهام زیادی را درباره اعزام به مسابقات گزینشی به وجود بیاورد. شکست یونس در این مسابقه و البته شکست ابوذری در فینال مقابل جیسون نولف آمریکایی. نفر اول این وزن آمریکا کایل دیک است اما نفر دوم و سوم آمریکا ابوذری را 10 بر صفر شکست داد! حالا مشخص نیست که کادرفنی چطور می‌خواهد به ابوذری اطمینان کند؟
 
سفر تفریحی
در 86 کیلوگرم هم هادی ‌وفایی‌پور فقط به کرواسی رفت و به دلیل برخورد با قرعه نحس نتوانست به روی تشک برود. وفایی‌پور در حالی که امید داشت بتواند از این فرصت استفاده کند و رقابت در سطح بین‌الملل را تجربه کند به دلیل برخورد با دو قرعه نحس شانس حضور در این مسابقات را از دست داد. وفایی‌پور فقط به زاگرب رفت تا در کنار تیم باشد در حالی‌که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود ممکن است تیم ایران در این وزن با این قرعه نحس برخورد کند. حالا هادی ‌وفایی‌پور باید به یک تورنمنت دیگر اعزام شود و باید دید که کادرفنی در این‌باره چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند؟
 
بدبیاری کامران
در وزن 97 کیلوگرم هم کامران قاسمپور بعد از مدت‌ها دوری روی تشک آمده بود؛ کشتی‌گیری که مدت‌ها به دلیل مصدومیت از تیم دور بود اما به هر شکلی بود خودش را به زاگرب رساند اما در مصاف با کایل اسنایدر شکست خورد. شکست او در حالی رقم خورد که در سوی دیگر جدول امیرعلی آذرپیرا به فینال رسیده بود و این یعنی از دست رفتن رؤیای المپیک برای کامران قاسمپور. او برای رسیدن به المپیک به هر تلاشی دست زد اما شانس با او یار نبود؛ دو بار پارگی کشاله ران رسیدن به فرم ایده‌آل در وزن 97 کیلوگرم را به وقفه انداخت تا در نهایت هم با ناکامی در زاگرب روبه‌رو شود. حالا کامران فقط یک شانس دارد تا به رویایش که حضور در المپیک بود، برسد. او باید منتظر بماند امیرعلی آذرپیرا در گزینشی آسیا نتواند سهمیه بگیرد و خودش در گزینشی جهانی سهمیه بگیرد و به این ترتیب راهی المپیک شود.

رحمان، صعود راحت در فینال
مسابقات کرواسی علاوه بر اهمیتی که به لحاظ کسب امتیاز داشت، از نظر مشخص شدن تکلیف تیم ملی کشتی آزاد در چند وزن هم بسیار مهم بود. اولین انتخابی مهم هم در وزن 65 کیلوگرم رقم خورد که رحمان عموزاد توانست با غلبه بر عباس ابراهیم‌زاده حضورش در المپیک پاریس را قطعی کند اما با این‌ حال یک انتقاد جدی در این وزن به رحمان وارد بود که در مسابقه فینال حاضر نشد مقابل وازگن تورانیان کشتی بگیرد. او اعلام کرد مصدوم است اما مشخص نشد این مصدومیت کجا پیش آمد چرا که در مسابقه نیمه نهایی حریف خود را دور تشک کشتی می‌چرخاند و کاملاً با اقتدار به فینال رسید. اگر قرار بود او در این مسابقات مقابل حریفان اصلی خود کشتی نگیرد چرا باید برای برگزاری یک انتخابی او به مسابقات کرواسی اعزام می‌شد؟ این همه هزینه سفر به کرواسی، اقامت و البته پرداخت هزینه ثبت‌نام به اتحادیه جهانی به خاطر برگزاری یک انتخابی تیم ملی؟ چرا این انتخابی در داخل ایران برگزار نشد؟

زارع باز هم معصومی را برد
در وزن 125 کیلوگرم هم یک مسابقه مهم برگزار شد که این مسابقه هم تکلیف تیم ملی در المپیک را قطعی کرد. امیرحسین زارع در فینال فوق‌سنگین توانست امیررضا معصومی را شکست بدهد. او هم با این برتری خودش را به المپیک رساند. هر چند که امیررضا معصومی برای رسیدن به فینال زحمت زیادی کشید و حتی پارس آمریکایی که برنز جهان را دارد، شکست داد اما زورش به زارع نرسید.

شگفتی‌سازی امیرعلی
 رقابت‌های وزن 97 کیلوگرم در کرواسی با شگفتی‌سازی امیرعلی آذرپیرا همراه شد. این کشتی‌گیر تهرانی در فینال مقابل اسنایدر به برتری رسید تا هم قهرمان تورنمنت زاگرب شود و هم اینکه حضورش در گزینشی المپیک را قطعی کند. ایران هنوز سهمیه این وزن را نتوانسته کسب کند اما با این درخشش آذرپیرا بعید است که او نتواند در گزینشی آسیا که قرقیزستان میزبان است سهمیه بگیرد. کایل اسنایدر فقط دو بار به کشتی‌گیران ایران باخته که یک ‌بار محمدحسین محمدیان یقه او را گرفته و حالا هم امیرعلی آذرپیرا توانست این غول خسته آمریکایی را زمین بزند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی