دلخوشی ما تجربه تیم ملی است

قاسمپور: منطقم می‌گوید چهارمی قابل قبول است

مسعود قراگزلو
روزنامه نگار

ابراهیم قاسمپور بازیکن اسبق تیم ملی در رابطه با تیم ملی نگاه کارشناسانه‌ای دارد و تمامی نقاط قوت و ضعف تیم ملی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. به همین بهانه گفت‌و‌گویی با هافبک اسبق تیم ملی داشتیم.

 در خصوص سه تیم همگروه‌مان چه نظری دارید؟
سه تیم همگروه ما تیم‌های بدی نیستند اما اگر در یک جمله بخواهم حرف بزنم واقعاً باید اعتراف کنم که تیم ملی ما در گروه سختی قرار ندارد و با مشکل خاصی مواجه نیست حتی امارات که زمانی تیم بدی نبود هم طی چند سال اخیر تیم خیلی قوی‌ای نداشته، به همین دلیل نمی‌تواند لقمه گلو‌گیری برای ما باشد.
 اما ممکن است در صورت صعود، در دور بعد با تیم ملی کره‌جنوبی بازی کنیم، آیا قادر به گذر از سد این تیم قدرتمند هستیم؟
کره‌جنوبی تیم خیلی خوبی است و بازیکنان قابلی را در اختیار دارد اما بازی با این تیم حالت متعادلی دارد و در این بین همه چیز برای موفقیت بازیکنان ما بستگی به هوشیاری و احساسی بازی نکردن آنها دارد ضمن اینکه دلخوشی دیگر ما برای مصاف با تیم‌های بزرگی مانند کره به این مسأله باز می‌گردد که از تیمی بهره می‌بریم که بازیکنانش چند سال است در کنار هم بازی می‌کنند، به همین دلیل این مسأله نقطه مثبت تیم ما محسوب می‌شود که بتوانیم به بهترین شکل ممکن حریفان بزرگ خودمان را شکست دهیم.
 میانگین سنی تیم ما هم بالاست، نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی و نگرانی ندارید؟
میانگین سنی تیم ما بالاست اما به هر حال ما نگاه‌مان باید به شکل کوتاه‌مدت به تیم‌مان مختص به بازی‌های جام ملت‌ها باشد، به همین دلیل آمادگی جسمانی بازیکنان‌مان در آن مقطع خیلی مهم است که بازیکنان‌مان شرایط خوبی داشته باشند، هر چند جدا از این موضوع فکر می‌کنم تیم‌مان باید برای جام‌جهانی آینده پوست‌اندازی اساسی داشته باشد.
 با وجود تیم‌های قدرتمندی که در جام ملت‌ها حضور دارند، فکر می‌کنید تیم‌مان قادر به کسب عنوان قهرمانی هست؟
به هر حال بدون تعارف تیم ما روی کاغذ مقابل کره و ژاپن و استرالیا با مشکل مواجه است و کار سختی را پیش‌رو دارد اما ما می‌توانیم جزو چهار تیم باشیم.
 در صورت رویارویی با تیم ملی ژاپن، شانسی برای تیم ملی کشورمان قائل هستید؟
ژاپنی که تیم‌های ملی آلمان و ترکیه و آمریکا را به راحتی شکست می‌دهد بدون شک حریف خیلی سختی برای ما است اما با وجود این اگر فوتبال روی خوش خودش را به ما نشان دهد و روز بازی مقابل ژاپن روز ما باشد شاید بتوانیم از سد تیم ژاپن هم بگذریم چون در فوتبال هر چیزی ممکن است و کسی نمی‌تواند منکر این قضیه شود.
 شما یکی از مخالفان سرسخت کی‌روش بودید، به نظرتان این بار با مربی ایرانی قادریم در جام ملت‌ها موفق باشیم؟
به نظرم اگر از مربی ایرانی حمایت شده و به او فرصت داده شود حتماً قادر به موفقیت است، ضمن اینکه حتماً باید در کنار این مربی هم افراد قوی وجود داشته باشند، هر چند ما در فوتبال‌مان امکانات قوی در اختیار تیم ملی‌مان در قیاس با تیم‌های ملی ژاپن و کره و عربستان و استرالیا قرار نداده‌ایم، ضمن اینکه یک نکته همیشه تیم ملی ما را در چند سال اخیر اذیت کرده که آن مشکل به کادر فنی بازنمی‌گردد بلکه به حضور مدیران غیر ورزشی در فوتبال‌مان بازمی‌گردد.
 در رابطه با قهرمانی تیم ملی ایران شفاف حرف نزدید؟
تجربه فوتبالی‌ام به من می‌گوید که ما شانس قهرمانی نداریم اما به عنوان یک ایرانی آرزوی قهرمانی تیم ملی کشورم را دارم که اگر اینگونه هم شود همه می‌دانیم که روی ساختار و برنامه به این مهم نرسیده‌ایم.
 بعضی‌ها معتقدند حضور مدعیان دیگر در جمع چهار تیم هم می‌تواند برای تیم ملی ما نکته قابل قبولی باشد.
بله روی کاغذ هم نگاه کنیم کره و ژاپن و عربستان از ما قوی‌تر هستند، به همین دلیل عنوان چهارمی برای ما قابل قبول است.
 اما قطر میزبان هم شاید به دلیل میزبانی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.
نه من اینگونه فکر نمی‌کنم و معتقدم قطر حرف خاصی در جام ملت‌ها نخواهد داشت و دوران طلایی که این تیم داشت تمام شده است، به همین دلیل هم در جام جهانی قبلی که میزبان هم بود حذف شد. قطر و امارات به لحاظ بازیکن بضاعت ضعیفی دارند و به طور مثال قادر نیستند با تیمی مانند عربستان رقابت داشته باشند.
 عراق را در بین تیم‌های عربی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فوتبال عراق هم پسرفت داشته و این تیم هم در جام ملت‌ها حرف خاصی برای گفتن نخواهد داشت.
 در رابطه با تیم ملی ایران و نقاط قوت و ضعفش چه صحبتی دارید؟
ایران از خط حمله قوی‌ای برخوردار است هر چند بازیکنان این خط هم شرایط آرمانی قبلی را ندارند. مثلاً سردار مانند زمان اوجش در روسیه نیست و همین حالت برای طارمی هم وجود دارد اما با این حال مهاجمان ما بسیار خوب هستند.
 در رابطه با بازی هافبک‌های تیم ملی که باید مهاجمان را تغذیه کنند چه صحبتی دارید؟
خط هافبک خوبی داریم، ضمن اینکه من نمی‌خواهم یکسری از نقاط منفی را مطرح سازم. هر چند در خط دفاعی‌مان مشکلاتی داریم که امیدوارم در جام ملت‌ها با تدابیر کادر فنی‌مان برطرف شود.
 برگ برنده تیم ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نقطه قوت ما دروازه‌بان و خط حمله است که می‌توان به آن خیلی امیدوار بود.
 در صورت رویارویی‌مان با کره، این بازی را با چه نتیجه‌ای پیش‌بینی می‌کنید؟
در فوتبال هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست و هر کس که فوتبال را پیش‌بینی کند چیزی از فوتبال نمی‌فهمد.

جستجو
آرشیو تاریخی