صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۲۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

جام ملت‌های آسیای 2023 جمعه افتتاح می‌شود

قطر، میزبان «جام اولین‌ها»

جام ملت‌های آسیای 2023 از ساعت 19:30 جمعه با بازی قطر- لبنان افتتاح می‌شود. این دومین دوره‌ای است که 24 تیم در مسابقات حاضرند و مسیر قهرمانی از شش بازی می‌گذرد. سایت‌ها و کارشناسان از ژاپن، کره جنوبی و ایران به عنوان سه مدعی اول قهرمانی نام می‌برند، ولی تیم‌هایی مثل استرالیا و عربستان را هم نباید از جمع شانس‌های بالا بردن جام کنار گذاشت. چهار سال قبل قطر بر خلاف پیش‌بینی‌ها توانست برای اولین بار جام قهرمانی آسیا را در امارات بالای سر ببرد. این قهرمانی در اوج تنش با عربستان و امارات به دست آمد و برای قطری‌ها لذت مضاعفی داشت. عنابی‌ها اما بعد از آن افت محسوسی را تجربه کردند که به قیمت پایان کار فلیکس سانچز اسپانیایی تمام شد و کارلوس کی‌روش هم نتوانست چاره‌ساز شود. قطر این بار میزبان است، ولی بعید است که در این شرایط بحرانی بختی برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش داشته باشد.
فوتبال آسیا هرگز چنین سطح فنی بالایی نداشته و شاید این باکیفیت‌ترین دوره جام ملت‌های آسیا باشد. ژاپن، کره جنوبی و استرالیا سال گذشته موفق شدند به مرحله حذفی جام جهانی برسند و سامورایی‌های آبی در ماه‌های گذشته با بردهای پرگل مقابل تیم‌هایی مثل آلمان، ترکیه و کانادا نشان دادند که یکی از آماده‌ترین تیم‌های فعلی جهان هستند. همچنین حضور بازیکنانی مثل سون هیونگ مین و کیم مین جائه از کره جنوبی، میتوما، تومیاسو و کوبو از ژاپن و طارمی از ایران کیفیت بالای مسابقات این دوره را تأیید می‌کند.
جام ملت‌های آسیا از نظر استانداردهای برگزاری هم تفاوت‌های زیادی نسبت به ادوار قبلی دارد و شیخ سلمان، رئیس AFC آن را «جام اولین‌ها» نامیده است. در این دوره از جام ملت‌های آسیا داوری تمام مسابقات با VAR خواهد بود و سیستم تشخیص نیمه‌اتوماتیک آفساید (SOAT) برای اولین بار به کار گرفته می‌شود. با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اولین بار قرار است از داوران وسط زن در مسابقات استفاده شود و همچنین جام ملت‌های آسیای الکترونیک هم برگزار می‌شود.
به گفته شیخ سلمان، حضور این فناوری‌های جدید در جام ملت‌های آسیا نتیجه میزبانی قطر است که توانسته بستر استفاده از آنها را یک سال بعد از میزبانی جام جهانی فراهم کند. جام ملت‌های آسیا 2023 قرار بود به میزبانی چین برگزار شود، ولی بعد از کناره‌گیری این کشور، قطر بلافاصله جایگزین شد.
جستجو
آرشیو تاریخی