صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و سه - ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و سه - ۲۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بررسی عملکرد تیم‌ها در نیم‌‌فصل اول لیگ بیست و سوم

مراقب 15 دقیقه پایانی آنها باشید!

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار

شروع بد، پایانی رؤیایی
تراکتور فصل را با دو شکست متوالی آغاز کرد. اتفاقی که شاید بدبین‌ترین هوادار این تیم هم فکرش را نمی‌کرد. البته آنها نتیجه را به دو مدعی (سپاهان و پرسپولیس) واگذار کردند. اما انگار پاکو خمس بیش از همه به تیمش امیدوار بود. اگر چه دو شکست دیگر را هم مقابل استقلال و شمس آذر تا پایان نیم‌فصل تجربه کرد، اما کسب 13 امتیاز از پنج بازی، پایانی بسیار شیرین و امیدوارکننده را برای شان رقم زد.
 
پورحمیدی رکوددار کلین شیت
حسین پورحمیدی دروازه‌بان موفق فصل گذشته آلومینیوم اراک جانشین محمدرضا اخباری شد که این دروازه‌بان هم یکی از خوب‌های تراکتور بود. پورحمیدی اما در دو بازی اول مقابل سپاهان و پرسپولیس با اشتباهات فاحشی که انجام داد، دو شکست متوالی را تجربه کرد و همین اتفاق انتقادهایی را برایش بهمراه داشت. اینکه او شاید تجربه کافی برای بازی در تیم‌های پرطرفدار را ندارد. اما روزهای خوب این دروازه‌بان از هفته سوم آغاز شد. به طوری که تا پایان نیم‌فصل 10 کلین‌شیت را به نام خود ثبت و از این بابت رکورددار شد.
 
آلوز پاسور، عبدی گلزن
پاکو خمس در تیمش بازیکنان تأثیرگذار زیادی داشت؛ از درون دروازه گرفته تا خط حمله. با این حال بازی دو نفر بیشتر به چشم آمد. ریکاردو آلوز پرتغالی همچون فصل قبل یکی از بهرین‌های تراکتور بود. او در 14 بازی و حضور 1228 دقیقه‌ای یک گل زد و با شش پاس گل بهترین پاسور تیمش بود. همچنین مهدی عبدی که پس از یک فصل دوران نه چندان خوب در پرسپولیس با پوشیدن پیراهن تراکتور متحول شد و با پنج گل زده و یک پاس گل بهترین گلزن تیمش در نیم‌فصل اول شد.
 
15 دقیقه توفانی
تراکتور در 15 بازی 21 گل زده که به طور میانگین 4/1 گل برای هر بازی می‌شود. اما نکته قابل توجه اینکه شاگردان خمس 11 گل‌شان را در 15 دقیقه پایانی بازی‌ها زده‌اند. یعنی بیش از نیمی از گل‌های زده آنها در حدفاصل دقایق 90-76 به دست آمده است. ضمن اینکه آنها در 15 دقیقه ابتدایی نیمه اول و نیمه دوم هم موفق به گلزنی نشده‌اند.
 
نیم ساعت پایانی بدون گل خورده
تراکتور در 15 بازی 10 گل دریافت کرد. یعنی به طور میانگین 66/0 گل در هر مسابقه. البته آنها یک رکورد خوب و قابل توجه را هم از خود به جا گذاشتند، آن هم اینکه در 30 دقیقه پایانی بازی‌های‌شان اصلاً گل نخورده‌اند. در واقع حریفان این تیم باید قید گل زدن به شاگردان خمس را در حد فاصل دقایق 90-61 بزنند.
 
در خانه مساوی نمی‌کنند
پاکو خمس به فوتبال تهاجمی اعتقاد دارد. البته او برای این کار و این شیوه بازی ابزار کافی هم دارد. طبق آماری که آنها از خود در خانه به جا گذاشته‌اند در تمام هفت بازی تساوی نداشته‌اند. پنج پیروزی و دو شکست ماحصل بازی‌های آنها در ورزشگاه یادگارامام (ره) بود.
 
مصاحبه شائبه برانگیز
بیان همین یک جمله از سوی پاکو خمس مبنی بر اینکه: «تیم با نظر من بسته نشده» کافی بود تا برای چند هفته مسئولان باشگاه در این باره پاسخگو باشند. هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل تراکتور خیلی زود به این موضوع واکنش نشان داد. «جمله‌بندی او مناسب نبود و من با او صحبت مفصلی داشتم. ایشان لیستی که داشتند، تک تک بازیکنان با نظر ایشان بوده و هیچ بازیکنی، بدون نظر ایشان نیامده. ما حتی آرمان رمضانی را خواستیم بیاوریم، ایشان چندان موافقت نداشت و نیاوردیم. تمام بازیکنان با نظر ایشان آمده و فکر کنم ایشان صحبت‌هایشان را اصلاح کردند. ما یک جلسه 45 دقیقه‌ای داشتیم و ایشان متوجه شد تک تک بازیکنان و حتی تیم پزشکی را هم با ایشان مشورت می‌کنیم که هیچ تضادی نباشد. امیدوارم این جمله خوب ترجمه شده باشد. من با خواکین هم که صحبت کردم، گفت منظور خمس حفظ چند بازیکن بوده. ممکن است بازیکنی که قراردادشان تمام شده، پیشنهادات بالاتری هم داشتند و ما هم مبلغ مشخصی داشتیم. تک تک بازیکنان با نظر ایشان جذب شدند و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.» سعید مظفری‌زاده سرپرست تراکتور هم صحبت‌های مدیرعامل را تأیید کرد: «بارها این از من پرسیده شده است. بازیکنان براساس اولویت‌بندی‌های لیست آقای خمس جذب شده‌اند. فقط ایشان روی نگه داشتن سه بازیکن اصرار داشتند تا شاکله حفظ شد که این بازیکنان یا نخواستند یا خواسته‌هایشان فراتر از برنامه‌های باشگاه بود و جدا شدند.»
 
شایعه پیشنهاد آلمریا
«پاکو خمس ناجی آلمریا در لالیگا» این تیتر رسانه «El Gol» اسپانیا بعد از یک روز از اظهارات سرمربی تراکتور مبنی بر خستگی‌اش از وضعیتش در تیم تبریزی است. خمس دو روز پیش بعد از برد تراکتور مقابل پیکان با نتیجه 2 بر صفر از شرایط بدی که در لیگ ایران تجربه می‌کند، صحبت کرد و به نوعی از جدایی احتمالی‌اش خبر داد: «خسته شده‌ام، شاید خیلی زود به اسپانیا بازگردم.» رسانه اسپانیایی در گزارشی نوشت که مدیریت باشگاه آلمریا بر این باور هستند که برای فرار از سقوط به دسته پایین‌تر باید سرمربی خود را تغییر دهند. پاکو خمس از سوی این رسانه اسپانیایی به عنوان گزینه اول نجات آلمریا از سقوط به دسته پایین‌تر معرفی شد. خمس در سال 2022 به تراکتور آمد. سرمربی اسپانیایی در اولین فصل حضورش در تیم تبریزی نتایج خوبی گرفت و در این تیم ماندگار شد. تراکتور در این فصل هم وضعیت خوبی با سرمربی اسپانیایی دارد و اکنون با 24 امتیاز بعد از استقلال و پرسپولیس تیم سوم جدول است. طبق گزارش این رسانه، مالک باشگاه آلمریا از مدیر ورزشی خود درخواست کرده تا مذاکره با سرمربی سابق رایووایکانو و کنونی تراکتور را در اولویت کارش قرار دهد و «هر چه زودتر خمس را به اسپانیا بیاورد.» سعید مظفری‌زاده سرپرست تیم همان موقع مدعی شد: «خمس با تراکتور قرارداد بلندمدت دارد. ما و خودش نیز به این صحبت‌ها توجهی نداریم. هر وقت تراکتور روی دور می‌افتد، از این خبرها بیرون می‌آید اما توجهی به آنها نداریم. خمس با تراکتور قرارداد داشته و فردی حرفه‌ای و متعهد است.» خمس هم آب پاکی را روی دست حاشیه‌سازان ریخت. «از پیشنهاد مطرح شده، بی‌اطلاع هستم. در روز تعطیلی تمرینات، من هم می‌خواهم استراحت کنم. کسانی که این موضوعات را مطرح می‌کنند، لطفاً دست از حاشیه‌سازی بردارند.»
 
شعار علیه بازیکنان در تمرین
در شرایطی که تراکتوری‌ها پیش از آغاز تعطیلات فیفا در بازی بزرگ هفته مقابل استقلال، شکست را پذیرفتند، اما این باشگاه تصمیم گرفت تمرینات خود را مقابل چشم هواداران برگزار کند و آنها را در جریان روند کلی و کار قرار بدهد. این مسأله باعث شد تعدادی از هوادارانی که به ورزشگاه بنیان دیزل آمده بودند، علیه بازیکنان تراکتور شعار بدهند. این در شرایطی است که پاکو خمس بعد از شنیدن شعارها سمت آن عده از هواداران رفت و از آنها خواست که بازیکنان را تشویق کنند و به آنها انرژی بدهند. با حضور پاکو روبه‌روی جایگاه مقابل، یکی از هواداران با ساکت کردن بقیه خواسته‌های مختلف خود را مطرح کرد که مهم‌ترین آنها این بود که پاکو اجازه بدهد در همه تمرینات هواداران حضور داشته باشند. خمس در پاسخ به این درخواست از هواداران خواست تا آنها بازیکنان را تشویق کنند. این اتفاق حتی بعد از پیروزی این تیم مقابل فولاد رقم خورد و هواداران، بازیکنان را تشویق نکردند که باز هم خمس واکنش نشان داد: «فضایی را که در ورزشگاه بود، دوست نداشتم. فکر می‌کنم بازیکنان من شایسته کل محبت دنیا هستند و آنها با تمام وجود بازی کردند. باید به این بازیکنان بابت کاری که کردند، احترام گذاشته شود. به نظرات هواداران خیلی احترام می‌گذارم، اما آنها باید بیشتر به بازیکنان محبت کنند و از آنها بیشتر حمایت کنند. من به بازیکنانم افتخار می‌کنم.»

جستجو
آرشیو تاریخی