استقرار کنفدراسیون آسیا در تهران برگ برنده کبدی

تلاش ویژه برای افزایش کرسی‌های مؤثر بین‌المللی

رضا عباسپور
روزنامه نگار

اگرچه ورزش ایران در رشته‌ها و بخش‌های مختلف جزو مفاخر و تاریخ‌سازان ورزش در قاره آسیا به شمار می‌رود اما داشتن کرسی‌های مهم و تصمیم‌ساز در کنفدراسیون‌ها و سازمان‌های مرجع قاره‌ای می‌تواند برگ برنده و پشتوانه‌ای ایده‌آل باشد برای تقویت و حمایت هرچه بیشتر ستاره‌های ورزش ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، خصوصاً در بحث قضاوت و داوری در رقابت‌های حیاتی و سرنوشت‌ساز قاره‌ای. اتفاقی مهم برای ورزش ایران که می‌تواند ما را در توسعه و رشد هر چه سریعتر و بهتر ورزش کشورمان همینطور مباحث رقابتی در سطح قاره آسیا و دنیای ورزش کمک کند.
 
کبدی برای ماندگاری در رأس نیاز به حمایت دارد
بدون شک یکی از رشته‌های مهم و جذاب ورزشی که در طول این سال‌ها توانسته جایگاه ویژه‌ای را بین فدراسیون‌های مختلف ورزشی به خود اختصاص دهد، رشته ورزشی «کبدی» است. رشته‌ای وارداتی که هندی‌ها در قاره آسیا و جهان ورزش خود را مدعی اصلی و ابداع‌کننده آن می‌دانند. انصافاً هم هندی‌ها شرایط ویژه و ایده‌آلی در این رشته ورزشی برای خود دست و پا کردند اما ما در کشورمان پس از راه‌اندازی این رشته به صورت حرفه‌ای در ایران، توانستیم پله‌های رشد و موفقیت را یکی پس از دیگری به سرعت طی کرده و خود را به عنوان گربه سیاه هندی‌ها در کبدی قاره آسیا معرفی کنیم. کبدی ایران حتی در مدت زمانی که در سیستم حرفه‌ای خود را به سطح یک قاره آسیا و جهان رساند تنها در بخش ورزشی به بزرگی در دنیای کبدی اکتفا نکرده و در بخش مدیریتی و گرفتن کرسی‌های مهم و تصمیم‌ساز کبدی قاره آسیا و جهان کرسی‌های قابل قبولی را به ورزش ایران اختصاص داده است. کسب کرسی مهم و ارزشمند ریاست کنفدراسیون کبدی قاره آسیا توسط عباس اورسجی رئیس فدراسیون کبدی ایران یکی از اتفاق‌های مهم و ارزشمندی بود که در این رشته ورزشی رخ داد تا ما سوای قدرتی که در بخش ورزشی و تیم‌های ملی داریم، در بخش مدیریتی هم پله‌های رشد را مقتدرانه طی کرده و با گرفتن کرسی ریاست کنفدراسیون قاره آسیا کار بزرگی را برای داشتن سیستم حمایتی و پشتوانه‌ای قوی در این رشته ورزشی انجام دهیم. مطمئناً داشتن کرسی ریاست کبدی در قاره آسیا، برگ برنده ما در مسیر پیش رو برای حضوری بی‌دغدغه و درخشان در تورنمنت‌های مهم آتی است. حالا هم طبق نشستی که مسئولان فدراسیون کبدی کشورمان با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتند، قرار شده تا با حمایت دولت، وزارت ورزش و سازمان برنامه و بودجه «مقر» کنفدراسیون وزنه‌برداری کبدی قاره آسیا به تهران منتقل شده و اینجا محلی را برای استقرار این مجموعه به ریاست عباس اورسجی رئیس ایرانی کنفدراسیون کبدی قاره آسیا در نظرگرفته و اختصاص دهند. اتفاقی ایده‌آل برای کبدی ایران که داعیه‌دار بزرگی و شماره یک شدن در کبدی قاره آسیا و دنیای این رشته ورزشی است. مطمئناً کرسی ریاست کبدی قاره آسیا اتفاقی بزرگ برای ما است تا بتوانیم ضمن کنار زدن هندی‌ها که مدعی شماره یک کبدی قاره آسیا و جهان برای ما به شمار می‌روند، خیلی زود جایگاه اصلی خود را در این رشته کسب کرده و به آنچه که برایش در این رشته مهیج ورزشی هدفگذاری کردیم برسیم.

 افزایش پست‌های کلیدی و حفظ کرسی ریاست در اولویت
مشابه کرسی مهمی (کرسی ریاست کنفدراسیون کبدی آسیا) که در حال حاضر کبدی ایران در قاره آسیا دارد را ما تقریباً در ادوار گذشته در رشته‌های ورزشی مختلف و فدراسیون‌های ورزشی کشورمان داشتیم. رشته‌های مثل کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، والیبال، قایقرانی، فوتبال، پهلوانی و زورخانه‌ای، شنا و... برخی رشته‌های دیگر که همواره پس از گرفتن کرسی‌های مهم در قاره آسیا یا فدراسیون‌های جهانی خود، بجز تعداد معدود و انگشت‌شماری باقی نتوانستند خیلی از کرسی‌های مؤثر و تصمیم‌‍ساز به دست آمده دفاع کرده و با حفظ و حراست آن، شرایط را برای ارتقای این صندلی و پست‌ها روز به روز بهبود ببخشند. به طور مثال چند سالی دبیرخانه کنفدراسیون وزنه‌برداری قاره آسیا بواسطه دبیرکلی علی مرادی یکی از چهره‌های مدیریتی شناخته شده ورزش ایران در کشورمان دایر بود اما به خاطر برخی خودزنی‌های داخلی و چشم و هم‌چشمی‌های کودکانه‌ای که بوجود آمد، نه تنها دبیرخانه کنفدراسیون وزنه‌برداری قاره آسیا از ایران به کشور قطر و شهر دوحه بازگشت، بلکه کرسی مهم دبیرکلی قاره آسیا نیز از دست کشورمان پرید! حالا اما مطمئناً باید قدر صندلی مهم ریاست کنفدراسیون کبدی آسیا را بدانیم و با درس گرفتن از تجربیات تلخ و مشابه گذشته، مراقب باشیم که خودمان با سهل‌انگاری و جدل‌های بی‌فایده داخلی، گزک دست همتایان و رقبای خارجی ندهیم تا آنها از فرصت سوءاستفاده کرده و این کرسی ارزشمند را از دست ما بگیرند. حالا که احتمالاً قرار است مقر اصلی کنفدراسیون کبدی قاره آسیا به کشورمان ایران و شهر تهران منتقل شود باید قدر فرصت طلایی به دست آمده را دانسته و با حمایت از اورسجی رئیس کبدی ایران و قاره آسیا، او را کمک کنیم تا این کرسی را ارتقا داده و پست‌های مهم جهانی را در آینده‌ای نزدیک از آن کبدی ایران و ورزش کشورمان کند. این اتفاق مهم نیز بدون شک جز با همدلی و همسو شدن و حمایت از مجموعه‌ای که توانسته این کرسی‌های مهم را برای ورزش ایران دشت کند میسر نخواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی