مهدی در تیم ملی بازیکن آزاد است

طارمی در نقش بلینگام

 آرمن ساروخانیان
@armen9971

در نیمه اول بازی با بورکینافاسو، وقتی تیم ملی برای جبران گل خورده تلاش می‌کرد، سرانجام مهدی طارمی موفق شد دروازه حریف آفریقایی را باز کند. گلزن پورتو پیش از این گل چند فرصت خوب را از دست داده بود و به نظر می‌رسید روز خوبی نداشته باشد ولی در آخرین لحظات نیمه اول روی ریباند ضربه مغانلو به گل رسید.
هر چند طارمی قبل از این گل در ضربات آخر بی‌دقت بود، ولی حضورش در نقاط فرود توپ هوش بالایش را نشان داد. او چند بار هدف سانترهای مدافعان کناری بود و در ریباندها هم زودتر از دیگران به توپ می‌رسید. مهدی یک نیمه بیشتر در زمین نبود، ولی شش شوت به سمت دروازه بورکینافاسو زد و خطرناک‌ترین بازیکن ایران بود.
این آمار در حالی برای طارمی ثبت شد که او نزدیک‌ترین بازیکن تیم ملی به دروازه حریف نبود. مهاجم نوک تیم ملی در نیمه اول مغانلو بود و طارمی در نقش مهاجم دوم بازی می‌کرد. فضای بازی او در محدوده پشت محوطه جریمه حریف تعریف شده، کمی جلوتر از عزت‌اللهی و قدوس و عقب‌تر از تک مهاجم تیم که در جام ملت‌ها قرار است سردار آزمون باشد. البته به طارمی این آزادی عمل داده شده که با توجه به شرایط بازی در زمین جا به جا شود و حکم بازیکن آزاد را دارد. در دقایقی از بازی که هافبک‌های میانی با یارگیری شدید بازیکنان بورکینافاسو مواجه شدند، او عقب می‌نشست تا در فرایند بازیسازی مشارکت کند و گزینه پاسی برای مدافعان میانی باشد.
حضور طارمی در مرکز زمین به تیم ملی کمک می‌کند که در این منطقه برتری عددی داشته باشد و او را از شر یارگیری مدافعان حریف خلاص می‌کند. او در این وضعیت می‌تواند حملات تیم ملی را طراحی کند. در بازی با بورکینافاسو مهدی در مواردی با کمک گام‌های بلندش از مرکز زمین به دفاع حریف می‌زد یا با یک و دوهای بلند به عمق دفاع حرکت می‌کرد تا گیرنده توپ آخر باشد.
مهاجم تیم ملی وقتی از ریو‌آوه به پورتو پیوست یک مهاجم نوک بود، ولی سرجیو کنسیسائو به تدریج از او خواست که به عنوان مهاجم دوم بازی کند. او به مرور زمان با این پست خو گرفت، هم مهره‌های تهاجمی پورتو را تغذیه می‌کرد و هم خودش از پشت به محوطه جریمه اضافه می‌شد. طارمی در نقش جدید توانست علاوه بر گلزنی، آمار پاس گل بالایی هم ثبت کند که قبلاً از او دیده نشده بود.

مشابه بلینگام در رئال
نقش طارمی در تیم ملی را می‌توان به نقش بلینگام در رئال مادرید تشبیه کرد. کارلو آنچلوتی بعد از جدایی بن‌زما و خرید بلینگام چیدمان تیمش را از 3-3-4 به 2-4-4 تغییر داد تا بتواند از ستاره انگلیسی بهترین بازی را بگیرد. بلینگام به عنوان هافبک تهاجمی پشت سر دو مهاجم رئال بازی می‌کند، ولی در حملات به محوطه جریمه اضافه می‌شود و فعلاً بالاتر از مهاجمان مشهوری مثل گریزمان، لواندوفسکی و موراتا بهترین گلزن این فصل لالیگا است.
آنچلوتی بعد از دو گل بلینگام به اوساسونا درباره ستاره تیمش گفته بود: «او خودش را خیلی خوب در موقعیت قرار می‌دهد. من به او گفتم که پست ثابتی ندارد و این به نفع اوست. این جابه‌جایی مهارش را برای حریفان سخت می‌کند. او ممکن است عقب‌تر باشد، ولی با توان بدنی بالا خودش را به محوطه جریمه می‌رساند.» این دقیقاً مشابه شرایطی است که بازیکن پورتو در بازی‌های اخیر تیم ملی داشته.

مهار نشدنی در تیم ملی
طارمی در 12 بازی تیم ملی با هدایت قلعه‌نویی توانسته آمار 13 گل و 3 پاس گل را ثبت کند که فوق‌العاده است. در این مدت او فقط در بازی با کنیا، ازبکستان (فینال کافا)، بلغارستان و قطر گل نزده و بقیه حریفان نتوانسته‌اند راهی برای مهار او پیدا کنند.
در جام ملت‌های آسیا هم مهار طارمی با توجه به تغییر مکان دائمی و غیر قابل پیش‌بینی بودن حرکاتش برای حریفان کار خیلی سختی خواهد بود. اضافه شدن آزمون به ترکیب و تمرکز مدافعان حریف برای مهار مهاجم رم می‌تواند فضای بیشتری برای طارمی بسازد.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی