صدور مجوز حضور در آسیایی ازبکستان برای 7 دختر وزنه‌بردار

تلاش برای تثبیت ورودی المپیک

رضا عباسپور
روزنامه نگار

رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی مردان و زنان بزرگسال آسیا که گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس نیز به شمار می‌رود قرار است از اوایل بهمن ماه جاری به میزبانی شهر تاشکند ازبکستان آغاز شود. رقابتی مهیج و تعیین‌کننده برای وزنه‌برداران مدعی حضور در بازی‌های المپیک در قاره آسیا که می‌تواند برای آنها حکم تثبیت سهمیه‌های ورودی‌شان به فرانسه را داشته باشد. این رقابت‌ها برای کاروان وزنه‌برداری کشورمان خصوصاً در بخش زنان اهمیت بسیاری دارد. زیرا ما در بخش مردان تقریباً 3 سهمیه ورودی خود را در اوزان 89، 102 و 102+ کیلوگرم قطعی کردیم. اما در بخش زنان هنوز نتوانستیم نزدیک به سهمیه ورودی شویم. برهمین اساس اسامی 7 وزنه‌بردار در لیست اولیه به کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا و مسئولان برگزار کننده مسابقات آسیایی ازبکستان ارسال شده است تا در نهایت بعد از تصمیم نهایی یا تمامی این 7 ملی‌پوش و یا تعدادی از آنها که شانس بیشتری برای کسب مدال و سهمیه المپیک دارند به تاشکند اعزام شوند.

زور آخر برای رزرو بلیت پاریس
طبق اعلام کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری بانوان اسامی هفت دختر وزنه‌بردار کشورمان که در لیست ابتدایی کادر فنی برای حضور و وزنه زدن در رقابت‌های قهرمانی 2024 آسیا حضور دارند مشخص شد. وزنه‌بردارانی که البته برخی از آنها جوان هستند و برای ساختن آینده وزنه‌برداری بانوان کشورمان قرار است احتمالاً به آوردگاه آسیایی ازبسکتان اعزام شوند. تعدادی از آنها نیز باتوجه به اینکه در رویدادهای گزینشی گذشته روی تخته رفتند برای اینکه بتوانند سهمیه تاریخی برای وزنه‌برداری کشورمان در بازی‌های المپیک پاریس کسب کنند، به تاشکند اعزام می‌شوند تا شاید بتوانند با ثبت مجموعی قابل قبول نزدیک به سهمیه ورودی المپیک در اوزانی که المپیکی هستند شوند. اوزان المپیکی که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در بخش بانوان برای حضور در پاریس طراحی کردند، دسته‌های وزنی 49، 59، 71، 81 و 81+ کیلوگرم است. اما پتانسیل دختران وزنه‌برداری ما برای کسب سهمیه ورودی اینطور به نظر می‌رسد در اوزان 71، 81 و 81+ کیلوگرم باشد. مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ از ۱۴ بهمن در ازبکستان آغاز می‌شود. این مسابقات گزینشی المپیک پاریس است و برای برخی ملی‌پوشان که هنوز موفق به ثبت رکورد بالا و گرفتن سهمیه المپیک پاریس نشده‌اند، رویداد مهمی است.
 
ارسال لیست 7 نفره دختران قبل از نشست کمیته فنی
با توجه به پایان یافتن زمان ارسال لیست نهایی، اسامی هفت دختر وزنه‌بردار برای حضور در این مسابقات رد شده است. جلسه کمیته فنی فدراسیون سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود و در این جلسه سیاست فدراسیون برای اعزام نفرات مشخص خواهد شد که قرار است تیم زنان و مردان ایران با چه تعداد نفر اعزام شوند. قطعاً بعد از بررسی و تحلیل کمیته فنی یا تمامی این نفراتی که نامشان به کمیته برگزاری مسابقات آسیایی اعلام شده است، یا بخشی از آنها که شرایط رکوردی بهتری دارند جواز نهایی وزنه زدن در تاشکند را دریافت خواهند کرد. الهام حسینی، ریحانه کریمی، فاطمه کشاورز، کیژان مقصودی، الهه رزاقی، غزل حسینی و آلما حسینی نفراتی هستند که نامشان ارسال شده است. با توجه به اینکه قهرمانی آسیا گزینشی المپیک پاریس است، الهام حسینی، ریحانه کریمی و فاطمه کشاورز که به دنبال سهمیه المپیک هستند، حتماً باید در این مسابقات شرکت کنند. در دسته ۷۱ کیلوگرم رنکینگ المپیک، ریحانه کریمی سی و هفتم و در دسته ۸۱ کیلوگرم، الهام حسینی هجدهم هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی