ایران، دومین تیم پیر جام ملت‌ها

سن یک عدد است؟

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه نگار
زمان زیادی تا آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا باقی نمانده و تیم ملی فوتبال کشورمان به عنوان یکی از تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات، جمعه شب آخرین دیدار تدارکاتی خود را برگزار کرد. شاگردان امیر قلعه‌نویی در ورزشگاه المپیک جزیره کیش با حضور حدود 7 هزار تماشاگر به مصاف تیم بورکینافاسو رفتند. این دیدار با پیروزی 2-1 به سود تیم ملی کشورمان به پایان رسید که البته این پیروزی روحیه‌بخشی برای یوزهای ایرانی محسوب می‌شود.
یکی از موضوعات مهمی که پیش از آغاز جام ملت‌ها در خصوص تیم ملی مطرح شد، میانگین سنی بالای تیم ملی است. در این بین کارشناسان فوتبال نقدهایی در خصوص تصمیم قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی برای دعوت از بازیکنان مسن داشتند و از سوی دیگر برخی از کارشناسان هم اعتقاد دارند که تجربه زیاد این تیم می‌تواند مسیر قهرمانی در جام ملت‌ها را میسرتر کند اما جوانگرایی یکی از موضوعات مهم برای هر تیمی است. در لیست ۲۷ نفره تیم ملی فوتبال ایران ۱۲ بازیکن بیشتر از ۳۰ سال سن دارند. در واقع میانگین سنی شاگردان قلعه‌نویی در این مسابقات 59/‏ 29 سال است که این عدد نمی‌تواند آمار خوبی در فوتبال باشد و به نوعی تیم ملی ایران یکی از تیم‌های پیر در این دوره از مسابقات محسوب می‌شود. تیم ملی لبنان در رده‌بندی پیرترین تیم‌های ملی حاضر در جام ملت‌ها با 76/26 در رده اول قرار دارد و تیم ملی کشورمان براساس آمار منتشر شده دوم است. پس از ایران هم تیم ملی چین با 17/29 در جایگاه سوم قرار دارد.  تیم ملی در نیمه اول دیدار با بورکینافاسو با ترکیب علیرضا بیرانوند (31 سال)، صادق محرمی (۲۷ سال)، مجید حسینی (۳۱ سال)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (29 سال)، سامان قدوس (30سال)، سعید عزت‌اللهی (27 سال)، محمد محبی (25 سال)، علیرضا جهانبخش ( 30سال)، شهریار مغانلو (29 سال) و مهدی طارمی (31 سال) به میدان رفت که از میان این بازیکنان 5 بازیکن زیر 30 سال هستند و مابقی بازیکنانی که در ترکیب اصلی قرار دارند، بالای 30 سال هستند.

مسن‌تر از جام جهانی
تیم ملی کشورمان پیش از این در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم با میانگین سنی 9/28 مسن‌ترین تیم مسابقات بود با این حال در شرایطی که نزدیک به یک سال از جام جهانی می‌گذرد، میانگین سنی تیم ملی نه تنها پایین نیامده بلکه نسبت به مسابقات جام جهانی قطر افزایش یافته است.

ابراهیمی پیرترین بازیکن
علاوه بر این مسن‌ترین بازیکن تیم ملی فوتبال کشورمان که در جام ملت‌ها حاضر خواهد بود، امید ابراهیمی است که در بازی مقابل تیم بورکینافاسو گلزنی کرد. این بازیکن مازندرانی ۵۷ بازی برای تیم ملی فوتبال کشورمان انجام داده است که در روزهای پایانی فوتبالش موفق شد در تیم ملی گلزنی کند. هافبک سابق استقلال از زمان حضور قلعه‌نویی هرگز شانس حضور در تیم ملی را به دست نیاورده بود ولی در آستانه جام ملت‌ها به تیم ملی برگشته است. این هافبک ۳۶ ساله ابتدای فصل راهی الشمال قطر شد و یکی از نفرات ثابت این تیم محسوب می‌شود. البته تیم قطری با حضور ابراهیمی از ۸ مسابقه تنها ۶ امتیاز کسب کرده و در رده نهم لیگ ستارگان قرار دارد. این انتظار وجود دارد که چند بازیکن جوان‌تر هم فرصت بازی در جام ملت‌ها را پیدا کنند. این اعتقاد وجود دارد که سن تنها یک عدد است و این موضوع را برخی از ورزشکاران و فوتبالیست‌ها ثابت کرده‌اند اما جام ملت‌ها مسابقاتی است که در صورت صعود به مراحل بعدی حدود یک ماه زمان می‌برد و این شرایط شاید برای بازیکنانی که سن بالاتری دارند، خسته‌کننده باشد.

ژاپن جوان‌ترین تیم جام
اما جالب اینجاست که تیم ملی ژاپن که به عنوان مدعی اصلی قهرمانی در جام ملت‌ها محسوب می‌شود، با میانگین سنی ۱/‏۲۵ سال جوان‌ترین میانگین سنی را در اختیار دارد. به نظر می‌رسد که تغییر نسل ژاپن به دلیل نزدیکی به مسابقات جام جهانی است. ژاپنی‌ها با بازیکنان جوان‌شان در جام ملت‌ها می‌خواهند هم بازیکنان جوان‌شان را محک بزنند و هم این مسابقات معتبر می‌تواند برای بازیکنان این تیم تجربه خوبی باشد.

جوان‌ها و پیرمردهای جام
در این بین آمار جوان‌ترین بازیکنان حاضر در جام ملت‌ها هم اعلام شد که از میان 24 تیم حاضر در این رقابت‌ها، ۳ بازیکن با ۱۸ سال سن حضور دارند. منتظر ماجد از عراق، بکناز آلمازبکف از قرقیزستان و ماکسیم صراف از سوریه جوان‌ترین بازیکنان جام هستند. سیواراک تدسونگنوئن دروازه‌بان تایلند ۴۰ ساله است و پیرترین بازیکن جام ملت‌ها محسوب می‌شود. بعد از این بازیکن سونیل چتری هندی که تنها چهار ماه از او کوچک‌تر است در رده دوم و همچنین سیدجعفر بحرینی که ۳۸ ساله است سومین بازیکن مس جام لقب گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی