7 گل در 1397 دقیقه از مهاجم تنها

نمره قبولی شهاب در نیم فصل اول

حامد حسینی
روزنامه نگار

تابستانی که گذشت پرسپولیس با از دست دادن مهاجمانی مثل مهدی عبدی و عیسی آل‌کثیر و البته جدایی لئاندرو پریرا و شیخ دیاباته، شهاب زاهدی و نبیل باهویی را به عنوان مهاجم نوک در اختیار گرفت. دیاباته و پریرا را یحیی نخواست و مهاجم برزیلی با وجود اینکه قرارداد داشت با توافق جدا شد. مهدی عبدی که فصل قبل تقریباً به صورت کامل نیمکت‌نشین بود بعد از دو هفته نیمکت‌نشینی در فصل جدید به تراکتور قرض داده شد و عیسی‌ آل‌کثیر که بازگشتی امیدوار کننده بعد از مصدومیت به ترکیب داشت، به خاطر پیشنهاد پایین باشگاه در پرسپولیس نماند و به پیشنهاد بسیار بالاتر سپاهان بله گفت.
شهاب زاهدی شروع متوسطی در پرسپولیس داشت و در چهار مسابقه ابتدایی لیگ برتر و دو دیدار نخست لیگ قهرمانان موفق به گلزنی نشد و انتقادها او را تحت فشار بیشتری قرار داد تا اینکه مقابل گل‌گهر یک گل سه امتیازی زد. بعد از آن هت‌تریک مقابل پیکان همه را امیدوار کرد که موتور شهاب واقعاً روشن شده، اما او نتوانست این روند را حفظ کند و تنها در بازی‌های پایانی نیم فصل بعد از گلزنی در روز شکست تلخ مقابل الدحیل، دو گل نیز در دو بازی آخر لیگ برتر برای تیمش به ثمر رساند.
شهاب زاهدی در مجموع 20 بازی برای پرسپولیس به میدان رفت. 14 مسابقه لیگ برتر و شش دیدار لیگ قهرمانان آسیا. در بازی‌های لیگ برتر او تنها دو بار از روی نیمکت به میدان آمد و یک بازی را هم به خاطر محرومیت از دست داد. در لیگ قهرمانان آسیا هم 5 بازی فیکس بود و در تاجیکستان تنها نیمکت‌نشینی‌اش را تجربه کرد و یک دقیقه در میدان بود .میانگین گلزنی او نسبت به دقایقی که مهدی عبدی در تراکتور و عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو در سپاهان به میان رفته‌اند پایین‌تر است اما همه از فشار بازی در پرسپولیس و توقع رسانه‌ها و هواداران آگاهند که مسلماً کارآیی مهاجمان را پایین‌تر خواهد آورد و همین مهاجمان در پرسپولیس کارآیی و آمار پایین‌تری داشتند.
از این رو می‌توان شرایط شهاب زاهدی را با تمام فشارهای جانبی و مسائلی که با آنها مواجه بوده در نظر گرفت و قضاوت کرد؛ اول اینکه او بعد از 8 سال به لیگ برتر ایران برگشته و اولین فصل حضورش در پرسپولیس به عنوان بازیکن اصلی را تجربه می‌کند.
نکته دوم اینکه باید فرم بازی پرسپولیس و مدل قرار گرفتن مهاجم نوک این تیم در زمین را نیز در نظر گرفت تا قضاوت صحیح‌تری درباره عملکرد شهاب در نیم فصل داشت. زاهدی در تمام بازی‌های پرسپولیس فشار بسیار زیادی روی خط دفاع حریف می‌گذاشت و همواره با مدافعان تیم مقابل درگیر بود که این مسأله انرژی زیادی از این مهاجم می‌گرفت و البته فضا را برای سایر بازیکنان مهیا می‌کرد ضمن اینکه او در زمان تصاحب توپ فاصله بسیار زیادی با دیگر بازیکنان داشت و برای همکاری با آنها و کارهای ترکیبی کار دشواری داشت که این هم کار او را دشوار می‌کرد.
از طرفی باید در نظر داشت فصل قبل شیخ دیاباته فقط 9 بازی برای پرسپولیس انجام داد و سه گل زد، پریرا در 11 بازی انجام داده تنها یک گل زد و دو پاس گل داد. مهدی عبدی که البته خیلی کم بازی کرد، یک گل زد و سه پاس گل داد و عیسی آل‌کثیر که نیم فصل دوم به تیم اضافه شد در طول نیم فصل بازی برای پرسپولیس یک گل در لیگ برتر زد، سه گل در جام حذفی و چهار پاس گل در هر دو رقابت داد.
با این آمار به نظر می‌رسد شهاب زاهدی از آنچه در نیم فصل اول ارائه داد نمره قبولی می‌گیرد اما باید دید با تغییر کادر فنی شرایط برای او چگونه پیش خواهد رفت و آیا همچنان مهاجم نوک اصلی تیم خواهد ماند یا خیر.

جستجو
آرشیو تاریخی