برانکو خاستگاه هواداری دارد

واعظی: اسکوچیچ مدیریت قوی ندارد، عبدی را هم نسوزانیم

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار


مهدی واعظی دروازه‌بان سابق پرسپولیس که خودش تجربه قهرمانی در پرسپولیس و چند سال حضور در تیم قرمزپوش پایتخت را در کارنامه مربیگری‌اش دارد در رابطه با استعفای یحیی و مواردی که در این خصوص مطرح می‌شود نقطه نظرات خودش را مطرح ساخت.

 فکر می‌کردید یحیی به یکباره استعفا بدهد؟
به هر حال پیش‌بینی می‌شد پای مسائلی در کار است و معلوم نبود که او تا پایان در پرسپولیس بماند. قبل از بازی با مس رفسنجان هم مواردی مطرح شده بود که مشخص بود شرایط عادی نیست. نکته‌ای که دیدیم در نهایت یحیی از پرسپولیس استعفا داد. تعامل بین مدیرعامل و سرمربی تیم وجود نداشت و در نهایت سرمربی مسیر خودش را رفت و دیدیم که افرادی مانند محمدی و باقری هم از پرسپولیس جدا شده بودند و در نهایت هم همه این موارد به ضرر پرسپولیس تمام می‌شود.
 به نظرتان در این فاصله 40 روزه تعطیلات مربی جدید پرسپولیس می‌تواند کار خاصی بر روی تیم انجام دهد؟
به نظرم بخش هواداری خیلی فشار آورد که این اتفاقات رخ دهد در غیر این صورت یحیی مربی وسط راهی نیست چه بسا که قبلاً هم مشکلاتی وجود داشت که یحیی می‌توانست از پرسپولیس برود اما با این وجود در پرسپولیس ماند تا وعده‌هایی که به او داده شده بود عملی شود اما وقتی دید از یک اردوی 20 میلیاردی برایش دریغ می‌کنند و از ابتدای فصل هم مشکلات زیادی برایش به وجود آوردند با فداکاری در تیم ماند. با این وجود وقتی مدیریت فاز جدیدی به لحاظ مخالفت مقابل او باز کرد یحیی تصمیم گرفت که در تیم نماند تا وقتی خودش رفت به نوعی فشار را از روی مدیریت هم بردارد.
 چه چیزی منجر به این شده که حالا دوباره نام یحیی مطرح شود؟
چند سال پیش جریانی مانند شرایط فعلی در پرسپولیس رخ داد که در نهایت برانکو هم از پرسپولیس رفت و روزی که برانکو رفت پرسپولیس احساس پوچی می‌کرد، دقیقاً حالا هم چنین حالتی در پرسپولیس حاکم شده است.
 قبول دارید که آمار قهرمانی‌های یحیی کمتر از برانکو نیست اما با این وجود فشار خیلی زیادی روی او او وجود دارد!
واقعا آمار بردها و موفقیت‌های یحیی عالی بوده است اما شاید ذهنیت هواداری با احترام به همه گزینه‌ها در این شرایط بیشتر روی گزینه برانکو معطوف است.
 اما بعضی از کارشناسان معتقدند قبلاً برانکو در پرسپولیس بوده به همین دلیل باید مربی بهتر و بزرگتر از برانکو به پرسپولیس بیاورند؟
من فکر می‌کنم این دیدگاه به نوعی آرمان‌گرایانه است چون مربی بزرگ رقمی مانند 5 تا 7 میلیون دلار می‌گیرد و پرداخت چنین پولی از دسترس خارج است هر چند خود برانکو هم با آپشن‌هایش از تیم ملی عمان رقمی حدود دو میلیون گرفته به همین دلیل حتی جذب برانکوهم راحت نخواهد بود.
 در خصوص چند مربی خوب ایرانی چقدر احتمال حضورشان را در پرسپولیس می‌دهید؟
ما مربیان جوان و خوبی داریم که با سبک نزدیک به یحیی هم تیمشان را اداره می‌کنند اما مربیگری در پرسپولیس فقط بعد فنی نیست و خاستگاه هواداری هم هست که اگر به مربی اطمینان کنند آن مربی در پرسپولیس حاشیه امنیت خوبی خواهد داشت. مربی که باید اسم هم داشته باشد از همین رو بود که برانکو چند هفته اول در پرسپولیس نتیجه نگرفت اما هوادار باز هم از او حمایت کرد تا اینکه تیم روی غلتک افتاد از همین رو این خیلی مهم است که هر مربی که می‌خواهد انتخاب شود باید این دو جنبه را در نظر بگیرد که شاید تبدیل به محبوب‌ترین یا در صورت عدم نتیجه‌گیری تبدیل به منفورترین شود.
 اگر مربی جدید بیاید بازیکنانی که با نظر یحیی جذب شده‌اند برای مربی جدید بازی خواهند کرد؟
بازیکن اگر قراردادش رو به پایان باشد برای خودش بازی خواهد کرد اما به هر حال اگر از دید بازیکنان نگاه کنید 80 درصد تیم با یحیی رفاقت داشتند.
 با رفتن یحیی پرسپولیس دوباره به عنوان مدعی قهرمانی باقی خواهد ماند؟
حتماً اگر بازیکن جدید جذب شود پرسپولیس باز هم به عنوان یکی از شانس‌های قهرمانی باقی خواهد ماند. در این بین حتماً از خط دروازه تا دفاع چپ و راست و هافبک تا مهاجم حتماً پرسپولیس به تقویت نیاز دارد که باید بعد از مشخص شدن شرایط مربی جذب شوند.
 تعداد استعفاهای بالای یحیی سرانجام شکل عملی به خود گرفت!
زمانی فشار بر نرفتن بود اما حالا شرایط به گونه‌ای شده که فشار بر رفتن سرمربی شده اما این شغل حرفه‌ای است و به نظر می‌رسد این بار به احتمال زیاد بازگشتی در کار نیست.
 اما قطعاً بر تیم و هوادار تا شروع مجدد لیگ فشار زیادی به جهت تعویض مربی وارد خواهد شد؟
به هر حال با شرایطی که پیش آمده مدیریت باید پاسخگوی هوادار باشد.
 در رابطه با این صحبت یحیی که گفته بود جنگ رسانه‌ای و جنگ نقل و انتقالات را به تیم رقیب باخته‌اند چه نظری دارید؟
قطعاً پرسپولیس در جذب بازیکن ضعیف عمل کرد به همین دلیل فشار زیادی روی سرمربی وجود داشت و طبیعتاً در چنین مواقعی فشاری متوجه هیأت مدیره نبوده است.
 در خصوص درویش که گفته بود جدایی یحیی هنوز صددرصد نشده چه نظری دارید؟
به هر حال فوتبال ما شرایط خاص خودش را دارد به همین دلیل اگر مدیرعامل چنین صحبتی می‌کند شاید در لحظه آخر با درصدی ضعیف دوباره اتفاقاتی رخ دهد که کسی فکرش را نداشته است و یحیی برگردد که البته شاید این مسأله هم یک درصد امکان داشته باشد.
 در رابطه با حضور گزینه‌هایی مانند عبدی در پرسپولیس چه دیدگاهی دارید؟
حسین عبدی یکی از بهترین مربیان فوتبال ماست که به لحاظ حرفه‌ای و فنی واقعاً بالاترین مدارک مربیگری را دارد اما ایشان واقعاً جایگاه فوتبالی را تمرین نکرده است از همین رو شاید جایگاه هواداری ایشان را نپذیرد از این رو ما نباید مربی مانند عبدی را راحت بسوزانیم.
 در خصوص اسکوچیچ و صحبت‌هایی که در رابطه با حضورش در پرسپولیس مطرح شده چه صحبتی دارید؟
اسکوچیچ مربی خوبی است اما ایشان مدیریت قوی ندارد چه بسا که دیدیم در تیم ملی بزرگسالان هم این مهم اجازه نداد او به کارش در نیمکت تیم ملی ادامه دهد به همین دلیل باز هم مجبور به حضور کی‌روش شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی