صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

استقلال 2 - پیکان یک

صدر صد در صدی

شنبه 9/10/1402، هفته پانزدهم بیست و سومین دوره لیگ برتر، ورزشگاه آزادی تهران، ساعت:16:30، تماشاگر: 20هزار نفر
استقلال: 2
گل‌ها: آرمین سهرابیان (61)، پیمان بابایی (72)
پیکان: یک
گل: امیرشهیم (5+90)
داور: امیرسامان سلطانی
کمک‌ها: یعقوب حجتی، محسن سلطانی
اخطار: محمدجواد آزاده ، رضا عنایتی (سرمربی پیکان)
استقلال: سید حسین حسینی، صالح حردانی، روزبه چشمی، آرمین سهرابیان، مهرداد محمدی (46- پیمان بابایی)، مهدی مهدی پور (89- سعید مهری)، کوین یامگا، زبیر نیک‌نفس (46- امید حامدی‌فر)، جعفر سلمانی، آرمان رمضانی (73- گوستاوو بلانکو)، آرش رضاوند
سرمربی: جواد نکونام
پیکان: محمد ناصری، سامان نریمان جهان (73- غلامرضا ثابت ایمانی، منصور باقری، حامد پاکدل (73- امیر شهیم)، امیرحسین صدقی، علی‌اکبر رنجبر، امیر طاهر (42- ایمان اکبری)، محمدجواد آزاده، مجتبی حقدوست، محمدحسین فلاح
سرمربی: رضا عنایتی

جواد نکونام برخلاف بازی‌های اخیر امید حامدی‌فر را از ابتدا در ترکیب اصلی تیمش قرار نداد و ترجیح داد در این میدان از زبیرنیک‌نفس بهره بگیرد. این تغییر مهم‌ترین تصمیم سرمربی استقلال محسوب می‌شد و تماشاگران این بازی چندان از نیمکت‌نشینی گوستاوو بلانکو که عملکرد مطلوبی در بازی‌های اخیر نداشته، تعجب نکردند و این تصمیم قابل پیش‌بینی بود.
استقلال اما با همان روش همیشگی گام به این میدان گذاشت. با 3 مدافع متمرکز، 5 هافبک و 2 مهاجم. این روش را نکونام هفته‌ها است به اجرا می‌گذارد و بیش و کم از آن نتیجه هم گرفته و در این میدان نیز استقلال با همان تاکتیک‌های همیشگی مقابل پیکان قرار گرفت.
تقابل با پیکان اما همانطور که محمد نوازی گفته بود، برای استقلال بسیار سخت و دشوار شد و آبی‌ها لحظات دلهره‌آوری را مقابل تیم رضا عنایتی سپری کردند. دقیقه 18 توپی که آرش رضاوند پشت هجده قدم پیکان لو داد تبدیل به یک ضدحمله بسیار خطرناک شد و میهمان این بازی دو فرصت پی در پی را به دست آورد که در نهایت سیدحسین حسینی با مهاری عالی دروازه استقلال را از فرو ریختن مصون نگه داشت.
5 دقیقه بعد استقلال پاسخ حمله جدی پیکان را داد اما سهرابیان پیش تاخته که دو بار برای استقلال در لیگ گل زده نتوانست از این موقعیت طلایی بهره بگیرد اما شاگردان عنایتی با جسارت خاصی در ضدحملات استقلال را تحت فشار قرار می‌دادند و دقیقه 25 بار دیگر پیکان به سمت دروازه استقلال یورش برد تا شانس خودش را برای زدن گل امتحان کند که این بار نیز موفق نبود.
نیمه اول با همین فعل و انفعالات به پایان رسید و پیکان نشان داد هرگز قصد ندارد شب آرامی را برای استقلال رقم بزند. نکونام که عمیقا نگران از دست رفتن امتیازات خانگی این بازی شده بود در آغاز نیمه دوم حامدی‌فر و بابایی را به جای نیک‌نفس و محمدی وارد میدان کرد تا کار تاکتیکی استقلال بهتر انجام شود.
این دو تعویض استقلال را در وضعیت بهتر تاکتیکی قرار داد و استقلال موقعیت‌های متعددی را به دست آورد. دقیقه 46 رمضانی با ارسال مهدی‌پور صاحب موقعیت مطلوبی شد اما ضربه سر او را ناصری از زیر طاق بیرون کشید. دقیقه 60 مهدی‌پور که فعال‌ترین بازیکن میدان بود بار دیگر برای استقلال موقعیت‌سازی کرد اما ضربه سر سهرابیان راهی به دروازه نداشت و توپ کرنر شد. این کرنر را یک دقیقه بعد مهدی‌پور ارسال کرد تا سهرابیان در سومین ضربه‌ای که به سمت دروازه پیکان می‌زند به نتیجه برسد و گل اول استقلال را ثبت کند. ضربه سر سهرابیان بسیار محکم بود به طوری که جایی برای واکنش ناصری باقی نگذاشت. بعد از گل استقلال پیکان اما دوباره بازی هجومی را در دستور کار قرار داد تا شاید گل تساوی را وارد دروازه استقلال کند. شاگردان عنایتی بی‌آنکه تحت تأثیر فضای ورزشگاه آزادی باشند، حملات متعددی را مقابل دروازه‌ آبی‌ها ایجاد کردند.
پیکان که برای رسیدن به گل تساوی بسیار بی‌محابا نشان می‌داد با اشتباه سامان نریمان جهان در دقیقه 71 دچار اشتباه بزرگی شد تا بابایی باانگیزه در میان مدافعان پیکان صاحب توپ شود و با یک فرار فریبنده از میان مدافعان عبور کند و با یک بغل پای فنی دروازه ناصری را فرو بریزد و استقلال را به گل دوم برساند.
این گل تا حد زیادی خیال نکونام را بابت کسب پیروزی در این میدان آسوده کرد اما پیکان بارها تا آستانه فرو ریختن دروازه استقلال پیش رفت. دقیقه 74 ایستگاهی پیکان با شوت باقری نفس در سینه استقلال حبس کرد اما اوج حملات پیکان به دقیقه 86 مربوط است که سه موقعیت پی در پی ایجاد کرد اما سیدحسین حسینی در این آزمون موفق بود و اجازه نداد در آن دقایق دروازه تیمش فرو بریزد.
با این حال اما حملات پیکان در نهایت جواب داد و این تیم به کمترین حق خود در این بازی رسید و امیر شهیم موفق شد ثانیه‌هایی قبل از به صدا درآمدن سوت پایان بازی دروازه استقلال را باز کند تا اختلاف به حداقل برسد و در نهایت پیکان با شکست خفیف‌تری این میدان را ترک کند.
استقلال اما در هر حال این بازی را برد و رکورد صد درصد برد در بازی‌های خانگی به پای استقلال نوشته شد. در دربی هم که استقلال در آزادی بازی کرد، میهمان سرخ‌ها بود تا این آمار به پای نکونام و شاگردانش نوشته شود.

ZOOM

خطیر:  سپاهان  هزار میلیارد خرج کرده است
علی خطیر مدعی است یک باشگاه دولتی هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. او گفته: «باشگاهی که به شیر دولت وصل است نزدیک هزار میلیارد تومان در بازار نقل و انتقالات هزینه کرده و این بازار را تحت الشعاع قرار داده است. این باشگاه به قوانین بی‌احترامی کرد. قطعاً احساس می‌کنم این چهار امتیاز را نباید به سپاهان بازمی‌گرداندند. با توجه به بی‌احترامی سپاهان به قوانین فدراسیون فوتبال باید کمیته استیناف رأی محکم‌تری می‌داد. باز هم ایرادی ندارد زیرا بهانه دست دوستان نیست که بگویند نتایج در زمین رقم نمی‌خورد.»

سنگ بزرگ نکونام جلوی پای خطیر
جواد نکونام برای نیم‌فصل دوم لیست بازیکنان مد‌نظرش را در اختیار باشگاه قرار داده است. سعید عزت‌اللهی، علی کریمی، اللهیار صیادمنش، محمد محبی، عارف آقاسی، علی قلی‌زاده، مجید حسینی، علیرضا جهانبخش، فرشاد احمدزاده، امیرحسین حسین‌زاده و امید نورافکن بازیکنانی هستند که گفته می‌شود جواد نکونام علاقه دارد به استقلال ملحق شوند. در عین حال نام سیلوا را نیز باید به این مجموعه از بازیکنان افزود و به نظر می‌رسد به دلیل نیاز استقلال به جذب مدافع، این بازیکن در نیم‌فصل به اولین خرید استقلال تبدیل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی