صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۶

به آرامش دور از والیبال نیاز داشتم

محمودی: معروف مربی جذابی برای تیم ملی می شود

مربیان خارجی تیم ملی باید تاپ دنیا باشند

مهری رنجبر
روزنامه نگار
مگر می‌شود اسم والیبال بیاید و خاطره‌بازی‌های درخشان سوپراستار ایران در ذهن‌ها تداعی نشود؟ حرف از شهرام محمودی، پشت خط‌زن سابق تیم ملی والیبال ایران است. او که این روزها خیلی در والیبال آفتابی نمی‌شود و بعد از خداحافظی‌اش از دنیای توپ و تور فاصله گرفته. فاصله برای به دست آوردن آرامش. با این حال او خودش را جدای از ورزش و والیبال نمی‌داند. اگرچه قید پیشنهاد دستیاری در تیم‌های لیگی را هم زد. سوپراستار والیبال البته این روزها مشغول ساخت دهکده ورزشی است که فاز اول آن تا عید به بهره‌برداری می‌رسد.

چطور در پدل سرمایه‌گذاری کردی‌؟
من صرفاً طرف پدل نرفتم، بلکه روی دهکده ورزشی سرمایه‌گذاری کرده‌ام که در فاز اول آن، دو زمین پدل، تنیس، والیبال ساحلی و فوتبال چمنی تا عید به  بهره‌برداری می‌رسد. در فاز دوم هم استخر و سالن چند منظوره داریم. بنابراین مجموعه من تنها مختص پدل نیست و یک دهکده جمع و جور ورزشی است.
 پس در ورزش ماندگار هستی؟
شک نکنید من فعالیتم را در ورزش ادامه می‌دهم. به هر حال علاقه من به ورزش بود و از وقتی یادم می‌آید در ورزش بودم و شغلم ورزش بود و حالا که دیگر بازیکن نیستم هم در این فضا کار می‌کنم.
 قصه مربیگری‌ات بعد از خداحافظی از دنیای قهرمانی چه شد؟
قضیه این است که با خداحافظی از دنیای قهرمانی، من حتی مدرک مربیگری هم گرفتم و یکی دو پیشنهاد هم برای دستیاری داشتم اما قبول نکردم. در واقع والیبال را برای مدتی کنار گذاشتم. دوست داشتم دور از والیبال آرامش داشته باشم. اما حالا می‌خواهم اگر فرصت پیش بیاید و موقعیت خوب باشد حتماً مربیگری را تجربه کنم.
 از نسل طلایی والیبال ایران تنها عادل غلامی به جمع مربیان اضافه شد و دستیار محمد وکیلی در تیم نوجوانان بود.
من هم پیشنهاد داشتم ولی باید بستر فراهم باشد. اما مطلب مهم این است که دلم می‌خواست در فرصت دوره گذر از بازیکنی به مربیگری، آرامش پیدا کنم اما اول باید شرایط فراهم شود تا راحت‌تر کار کنم. به هر حال هر کس ایده و چهارچوبی دارد، باید ببینم کجا برایم مفید است و با افکارم سازگار باشد. شک نکنید دیر یا زود این اتفاق می‌افتد اما چه زمان و چگونه، آن را نمی‌دانم.  
 با پایان دوره ریاست داورزنی، شرایط فدراسیون را چطور ارزیابی می‌کنی؟
باید این شرایط هر چه زودتر درست شود. درست است که من دیگر والیبال بازی نمی‌کنم اما واقعاً از صمیم قلب بابت این وضعیت ناراحتم چرا که برای والیبال زحمات زیاد کشیده‌اند و خون دل‌های زیادی خورده‌اند و نباید روزهای بد دوباره تکرار شود.
 چطور؟
با این شرایط همه والیبال به ویژه تیم ملی لطمه بزرگی می‌خورد. حالا تیم ملی شرایط مناسبی ندارد و باید برای بهبود وضعیت تفکر جدید و برنامه‌ریزی باشد تا والیبال سر و سامان بگیرد و به تبع آن اوضاع لیگ برتر هم رو به راه شود.
 لیگ برتر والیبال را چطور دیدی؟
درست است که بازیکنان در تیم‌ها تقسیم شده‌اند اما کیفیت لازم را ندارد، چرا که کوچ یکسری از بازیکنان به خاطر شرایط اقتصادی و بازی در لیگ‌های خارجی، کیفیت لیگ برتر والیبال را پایین آورده است. اگر ما بازیکنان را حفظ نکنیم و راه را برای حضور بازیکنان تراز اول خارجی در تیم‌ها باز نکنیم، شاید لیگ افت شدیدی کند.
 اما مربیان  لیگی از بازی‌های نزدیک تیم‌ها راضی هستند.
درست است که تقسیم بازیکنان در تیم‌ها خیلی از بازی‌ها را جذاب کرده، چرا که تیم‌ها بهم نزدیک شده‌اند اما صرف جذابیت نباید مدنظر باشد و باید کیفیت لیگ را هم بالا ببریم تا کیفیت تیم ملی هم بالا برود. امیدوارم این اتفاقات بیفتد. هر چند اول باید تکلیف فدراسیون زودتر مشخص شود.
 چطور؟
ما این تجربه تلخ را قبلاً هم داشتیم. زمانی که آقای داورزنی دو سال به وزارت ورزش رفت همه دیدند آن دو سال والیبال چه لطمه‌ای خورد. مادامی که فدراسیون بدون رئیس باشد، مشکلات بیشتر و بیشتر می‌شود.
 تیم ملی را چطور می‌بینی؟
باید برنامه‌ریزی دقیق و درستی انجام دهیم، به هر حال لیگ ملت‌های 2024 آخرین فرصت تیم ملی برای تکرار سهمیه المپیک پاریس است. اگرچه تکرار سهمیه برای تیم ملی والیبال کار خیلی خیلی سختی است. حالا هم دیر شده اما باید همه چیز مشخص شود تا از یک فرصت کوچک بهترین استفاده را ببریم تا بلکه تیم برای سومین بار به المپیک برسد.
 تو بعد از ولاسکو، یکی از منتقدان استفاده از مربی خارجی در تیم ملی بودی و همیشه به حضور مربی ایرانی در تیم ملی اعتقاد داشتی. بعد از تجربه تلخ تیم ملی با بهروز عطایی، هنوز هم روی حرف خودت هستی؟
حالا فدراسیون چهار گزینه خیلی خوب برای سرمربیگری تیم ملی دارد که اگر ترکیب خوبی چیده شود تا با هم کار کنند می‌توانند دوباره پرچم را بالا ببرند. من جزو کسانی بودم که با حمایت از مربی ایرانی خیلی انتقاد متوجهم شد، اما باز هم معتقدم باید از سرمایه‌ها استفاده کرد. من معتقدم مربی خارجی باید تاپ دنیا باشد وگرنه بدتر عقبگرد می‌کنیم. تنها مربیان تاپ دنیا می‌توانند به والیبال ما کمک کنند و بس. مربی‌ای که سطح پایینی دارد نمی‌تواند چیزی به والیبال ما اضافه کند و حضورش فایده ندارد.
 با اضافه کردن اسم سعید معروف در لیست گزینه‌های سرمربیگری موافقی؟
سعید معروف گزینه جذابی برای سرمربیگری تیم ملی است، به شرط اینکه برنامه‌ریزی صحیح داشته باشد و کادر قوی. به هر حال سعید خیلی باهوش است و کارش را بلد است، اما مهم این است که چه کادری داشته باشد، با چه برنامه‌ای؟ من همیشه به قضایا نگاه مثبتی داشتم. اگر تغییرات خوبی به وجود آید و کادر وزن سنگین‌تری داشته باشد، با یک مدیریت خوب شک نکنید وضعیت بهتر می‌شود. امیدوارم از اتفاقات تلخ درس بگیریم تا در آینده نتایج خوبی رقم بخورد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی