صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۰۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

پورعلی شبیه سرلک برای عمری هم جانشین است

یورگن لوکادیا پلن جدید می‌خواهد

قبل از دیدار سرخپوشان مقابل نساجی حرف‌های زیادی در رابطه با شرایط تیم شمالی گفته شد و تقریباً همین به این نکته پرداختند که بازیکنان نساجی به دلیل تغییر مربی‌شان با انگیزه بسیار بالایی به مصاف پرسپولیس می‌آیند اما شاید این نکته فراموش شده بود که مربی‌ای که چند روز هدایت تیمی را بر عهده گرفته نمی‌تواند تغییر خاصی در تیمش به وجود آورد چون شناخت کافی از بازیکنان و فضای تیمش ندارد.

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار

 
غایبان زیاد نساجی
و ترک عادت پرسپولیس
در حالی که هشت بازیکن اصلی تیم نساجی غایب بودند و این تیم تقریباً 80-70 درصد بازیکنان اصلی‌اش را در اختیار نداشت تصور بر این بود که با بازیکنان جوانش حریف راحتی برای پرسپولیس خواهد بود و بازیکنان تیم شمالی مقابل این تیم پر تماشاگر در ورزشگاه آزادی با ترس و استرس بازی خواهند کرد. ضمن اینکه تصور همگان بر این بود که نساجی به دلیل تعداد زیاد غایبانش با تغییر تاکتیک بازی خواهد کرد و هارمونی‌اش برهم خواهد خورد، به همین دلیل پرسپولیس ترک عادت نکرد (جز بازی مقابل سپاهان) و باز هم 20 دقیقه اول را در اختیار داشت و به گل هم رسید اما با اینکه به موقع و زودهنگام به گل رسید این حملات تداوم چندانی نداشت، خصوصاً در نیمه دوم که تیم پرسپولیس به هیچ‌وجه مانند تیم نیمه اول خودش نبود.
 
پرسپولیس دچار افت شده
در شش، هفت بازی اخیر به گواه خیلی از کارشناسان تیم پرسپولیس دچار افت شده و از لحاظ تاکتیکی به مشکل خورده است. چه بسا بعد از اینکه به گل رسید بازیکنان پرسپولیس درصدد کنترل بازی بودند که برای این کار می‌شد دو راه را انتخاب کرد. راه اول اینکه در نیمه زمین خودش توپ را کنترل می‌کند و راه دوم به این باز می‌گردد که در یک سوم میانی زمین حریف کنترل توپ می‌کند و ارزش کنترل حفظ توپ شما آنجا بالا می‌رود.
 
پاس‌های متریکایی یا پاس‌های رو به عقب بی‌ارزش
در تیم پرسپولیس پاس دادن و مالکیت حرف اول را می‌زند اما در این بین باید دید دقت پاس‌ها چگونه است. در این بین به نظر می‌رسد که پاس رو به عقب دادن بیشتر از هر چیزی در پرسپولیس دیده می‌شود خصوصاً در نیمه دوم که شرایط بدتر شد و تیم نساجی بر‌خلاف انتظار خیلی بالا آمد و فضا را برای سرخپوشان باز کرد اما با وجود این به غیر از موقعیتی که گیر عمری آمد هیچ موقعیتی از بازیکنان پرسپولیس ندیدیم.
 
چرخش بین بازیکنان و یک گل
در بین بازیکنان پرسپولیس چرخش بین بازیکنان این تیم در پست‌های‌شان دیده نشد، هر چند دیدیم تنها در یک مورد که ترابی از چپ به راست رفت با سانترش زمینه تک گل پرسپولیس را مهیا کرد. چرخش بازیکنان خیلی مهم است اما این موضوع خیلی کم دیده شد خصوصاً بین مدافعان چپ و راست که مدافعان کناری می‌توانند در کارهای تهاجمی اضافه شوند و قدرت حملات تیم‌شان را مضاعف کنند.
 
دنبال گل‌های بعدی نمی‌روند
عادت بدی در پرسپولیس جا افتاده است و مانند بازی مقابل هوادار بعد از اینکه پرسپولیس به گل اول می‌رسد تلاش و انگیزه لازم برای رسیدن به گل‌های بعدی در نزد بازیکنان این تیم دیده نمی‌شود، همانطور که این نکته را در چند بازی دیگر پرسپولیس هم به وضوح شاهد بودیم که آخرین موردش هم بازی مقابل نساجی بود؛ نکته‌ای که موجب شده تا پرسپولیس بعد از زدن گل اول در رسیدن به گل‌های بعدی هیچ توفیقی نداشته باشد.
 
امید گل پرسپولیس در مقابل نساجی یک بود
سپاهان با وجود باخت مقابل گل‌گهر امید گلش 82/1 بود، در حالی که امید گل پرسپولیس مقابل نساجی یک بود که این یک ایراد بزرگ در پرسپولیس در امر گلزنی محسوب می‌شود. این مسأله مؤید آن است که عناصر هجومی تیم نمی‌توانند موقعیت گل خوبی برای مهاجمان و حتی وینگرها فراهم سازند، این در حالی است که مدل بازی پرسپولیس هم بالاست اما در عمل کار موقعیت‌سازی برای مهاجمان هم به خوبی انجام نمی‌شود.
 
خلاقیت در حمله دیده نمی‌شود
خلاقیت در حمله و کار تهاجمی پرسپولیس وجود ندارد و همان روال دو فصل پیش در کارهای تهاجمی دیده می‌شود و پلن دوم و سوم در پرسپولیس دیده نمی‌شود.
 
نبیل مهاجم کاملی نیست
نبیل طی دو بازی در امر گل ساختن و گلزنی موفق عمل کرد اما به هر حال او مهاجم کاملی نیست و خصوصیاتش بیشتر به یک وینگر شبیه است، بازیکنی که تخصص‌اش بیشتر روی ضربات ایستگاهی است، از این رو حتماً شهاب یک مهاجم رأس کامل است و قادر است ‌به بهترین شکل کارهای تهاجمی را ‌ارائه دهد.
 
مس رفسنجان مالکانه و باز بازی می‌کند
مس رفسنجان تیم خوبی است و اگر مالکانه و باز بازی کند قطعاً فضا برای بازیکنان پرسپولیس فراهم خواهد شد که این امر می‌تواند شرایط را برای گلزنی و کارهای تهاجمی پرسپولیس فراهم سازد.
 
فرق بزرگ پرسپولیس این فصل با سال قبل
فرق بزرگ پرسپولیس فصل قبل با پرسپولیس این فصل در کارهای تهاجمی به این امر باز می‌گردد که فصل قبل توپ‌هایی که ارسال می‌شد مهاجمان بیشتر با کات‌بک در‌صدد گل زدن برمی‌آمدند اما امسال چون مهاجم قد‌ بلند در پرسپولیس وجود دارد پرسپولیس سعی در ارسال سانتر‌های بلند دارد که این تاکتیک‌شان هم در اکثر مواقع با مشکل مواجه می‌شود، ضمن اینکه مانند فصل قبل مثلث‌های تهاجمی در پرسپولیس دیده نمی‌شود.
 
پورعلی خصوصیاتی شبیه سرلک دارد
میلاد سرلک هافبکی است که باکس در باکس عالی بازی می‌کند و حتماً جدایی‌اش در میانه میدان پرسپولیس را حداقل برای چند بازی با مشکل مواجه خواهد ساخت؛ بازیکنی که قرار است به دلیل خدمت مقدس سربازی در نیم فصل از پرسپولیس جدا شود اما پوریا پورعلی ملوان طبق آخرین صحبت‌ها قرار است در نیم فصل به پرسپولیس بپیوندد؛ بازیکنی که با وجود جوانی هافبکی بسیار خلاق و خوب نشان داده است.
 
در پست عمری بازیکن برای پرسپولیس وجود دارد
در پست دفاع وسط و هافبک میانی در فوتبال ایران کمبود بازیکن خوب وجود دارد اما در پستی که عمری بازی می‌کند بازیکنان خوب زیادی وجود دارند، به همین دلیل به نظر می‌رسد یحیی برای جایگزینی عمری در صورت جدایی‌اش با مشکلی مواجه نشود.
 
لوکادیا جواب می‌دهد؟
مدل بازی پرسپولیس حداقل در فاز تهاجمی چندان جالب نیست، به همین دلیل حتی اگر لوکادیا هم جذب شود با روش فعلی که برای بازیکنان تهاجمی موقعیت فراهم نمی‌شود، شاید لوکادیا هم در عمل نتواند کار خیلی خاصی انجام دهد، مگر اینکه پلن‌های متفاوت و تغییر در روش تهاجمی لحاظ شود تا او بتواند در پرسپولیس موفق شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی